Lijst Pim Fortuyn



Speeches

'Alleen regenten regeren zonder te luisteren'

Den Haag, 28/04/2004 - Het kabinet moet met bezuinigingen zelf het voorbeeld geven, vindt de Fractie LPF. Woordvoerder Herben verweet het kabinet tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen vandaag de noodzakelijke bezuinigingen af te wentelen op de gewone man. Herben wil in de zorgsector jaarlijks 3 miljard euro besparen op logistiek en minstens 1 miljard euro inhouden op Ontwikkelingssamenwerking (OS) en Europa.

Algemene Politieke Beschouwingen 2004 bijdrage LPF

Alleen regenten regeren zonder te luisteren

MdV,

Eventjes heb ik met de gedachten gespeeld mijn bijdrage van vorig jaar nogmaals uit te spreken. Het zou duidelijk maken dat dit kabinet niet heeft geluisterd, niet naar de samenleving en niet naar het parlement. Zelfs de titel van mijn vorige bijdrage Nederland verdient beter is een jaar later nog actueel, getuige het motto van de vakbondsacties. Wij drukten de regering op het hart te werken aan modern leiderschap dat weet te inspireren en te overtuigen, te werken aan herstel van het consumentenvertrouwen, want economie is geen exacte wetenschap maar bovenal een kwestie van psychologie, van vertrouwen in eigen kunnen, van vertrouwen in de regering en daardoor van vertrouwen in de toekomst. Wij benadrukten dat bij noodzakelijke ingrepen oog moet blijven voor de menselijke maat. Een beleid dat zoals Pim Fortuyn het uitdrukte, zakelijk met een hart is. Streng maar rechtvaardig, zoals wij ook bij een streng vreemdelingenbeleid oog hielden voor de schrijnende gevallen. Daarom interrumpeerde ik vorig jaar de minister-president toen hij stelde dat werken tot je 65ste altijd de norm was geweest. Ik wees hem op het feit dat mensen na veertig dienstjaren met welverdiend pensioen konden, dat mensen in slijtende of gevaarlijke beroepen, bijvoorbeeld politie, militairen, brandweer en ambulancepersoneel, eerder met functioneel leeftijdsontslag gingen. De LPF heeft het afgelopen jaar herhaaldelijk aangedrongen om de mogelijkheid van een deeltijdpensioen te bestuderen als alternatief om uit de huidige impasse te komen.

MdV,

Waar staan wij een jaar later? Nederland is in rep en roer omdat het kabinet lijdt aan doofheid, een chronische kwaal waardoor het dus buiten de no-claimregeling voor de ziektekosten valt en een gepeperde afrekening van de burger krijgt.

Twee onderwerpen doen de emoties hoog oplopen: ten eerste de voorgenomen maatregelen ten aanzien van VUT/prepensioen en ten tweede de rode loper die dit kabinet fungerend voorzitter van de Europese Unie wil uitrollen voor de toetreding van Turkije. Twee onderwerpen waar een ruime meerderheid van de bevolking tegen is, worden doorgedrukt. Dat noemen wij gedrag van regenten en daartegen komt de Lijst Pim Fortuyn altijd in verzet. Het Nederlandse volk komt vanouds in verzet tegen regenten in een traditie die meer dan 200 jaar terug gaat tot Joan Derk van der Capellen tot den Pol met zijn pamflet Aan het volk van Nederland aan wie Pim Fortuyn zijn gelijknamige boek opdroeg. Het gaat dus niet alleen om een gat op rechts zoals de oppervlakkige waarnemer zou kunnen denken na de affaire Wilders. De moedige poging van collega Wilders om de koers van de VVD te beïnvloeden strandde niet op een exclusief rechts standpunt. De toetreding van Turkije wordt in dit huis afgewezen door LPF, CU en SGP en in Europa plaatsen toonaangevende politici in Duitsland (Merkel) en Frankrijk (Sarkozy) grote vraagtekens. Kijkend naar de achterban van onze politieke partijen constateerde Maurice de Hond dat alleen de aanhang van GroenLinks in meerderheid positief is over de Turkse toetreding. De kabinetsmaatregelen tegen het prepensioen kunnen op nog minder steun van de bevolking rekenen. Niet voor niets is op dit onderwerp de gehele oppositie links en rechts in verzet verenigd. De coalitiepartijen voelen nattigheid en kennelijk heeft het CDA bij collega Verhagen zijn linkeroor uitgespoten, getuige de zojuist door hem ingezette reddingsoperatie.

MdV,

De LPF hecht aan de Nederlandse soevereiniteit, maar je moet je afvragen of Nederland eigenlijk wel een soevereine staat is, dat wil zeggen: aan geen hoger gezag ondergeschikt. Nu al wordt 60% van onze wetgeving gedicteerd door Europa. Anderzijds, soeverein betekent ook "zich nergens aan storend", zegt de dikke Van Dale die ik aan het Nationaal Dictee heb overgehouden. Het woordenboek geeft als voorbeeld "soevereine minachting", en dat is een rake typering van de houding van dit kabinet ten opzichte van de samenleving. Want, zo zegt de voorzitter van het Midden- en Kleinbedrijf Loek Hermans: 'Dit kabinet lost alle problemen op door er een conflict van te maken'. Volgens de voorman van het MKB, goed voor 55% van onze werkgelegenheid, is de ministersploeg niet bereid om te luisteren naar rationele argumenten inzake het hervormen van de sociale zekerheid. Men duwt maar door, zonder naar de praktische gevolgen te kijken. De verhoudingen zijn stuk, de maatvoering is compleet zoek en de voorgestelde bezuinigingen zullen door de wijze waarop ze worden voorgesteld en uitgevoerd niets bijdragen aan het herstel van onze economie. Einde citaat.

Ondernemers, vakbonden, verzekeraars en pensioenfondsen zijn niet gecharmeerd van het kabinet, net als tal van andere maatschappelijke organisaties. Nog slechts 16% van de bevolking heeft vertrouwen in het kabinet Balkenende-2. Ter vergelijking: het demissionaire Balkenende-1 kon in maart 2003, na alle gedonder en beginnersfouten van de LPF, nog altijd rekenen op 52%.

De fractie van de Lijst Pim Fortuyn kan zich niet vinden in het kabinetsbeleid, dat de noodzakelijke bezuinigingen afwentelt op de gewone man. De overheid moet zelf het goede voorbeeld geven. We willen niet meedoen aan het bijeenharken van bezuinigingen, terwijl de grote reorganisaties uitblijven. Zo kan in de gezondheidszorg miljarden worden bespaard op logistiek en bureaucratie. Het rapport van TPG-topman Bakker somt besparingen op bij de logistiek van patiënten, goederen en medicijnen, die oplopen tot drie miljard euro. Geen toekomstmuziek, maar grotendeels binnen een kabinetsperiode van vier jaar te bereiken. Zolang dat niet is gebeurd, verlangt de LPF dat AOWers zonder pensioen, chronisch zieken en gehandicapten buiten de bezuinigingen worden gehouden, dat niet op Onderwijs wordt bezuinigd.

Van de jaarlijkse subsidiestroom van 22 miljard kan volgens de Edmund Burke Stichting 15 miljard worden bespaard door privatisering of afschaffing. Dan moet het toch mogelijk zijn te beginnen met een doelstelling van 10%, ofwel 2,2 miljard. Bent u daartoe bereid? Alleen minister Hoogervorst van VWS is begonnen met de uitvoering van de zoeklichtmotie van de LPF om subsidies kritisch tegen het licht te houden. Voorts geven we nog steeds veel te veel uit aan Europa en Ontwikkelingssamenwerking. De LPF wil in deze buitenlandsector structureel ten minste één miljard besparen. Het is te zot voor woorden dat Ontwikkelingssamenwerking 300 miljoen over heeft van 2003 en nog naar goede doelen in het buitenland zoekt. Daar weten ze bij Onderwijs en Volksgezondheid ook wel raad mee! Bijvoorbeeld voor de broodnodige hervorming van het VMBO. Versnelde gaswinning kan honderden miljoenen opleveren. Het schrappen van een tv-zender kan 200 miljoen besparen. Er komt toch weer een commerciële zender van John de Mol bij! Kortom, er valt nog veel te besparen zonder de burger verder uit te knijpen.

Het gemak waarmee dit kabinet het mes zet in de verzorgingsstaat staat in schril contrast met de moeite die het blijkbaar kost om in eigen overheidsvlees te snijden. We hebben nu een minister voor Bestuurlijke Vernieuwing, maar die lijkt vooral oog te hebben voor zijn "kreunjuweel", een halfslachtige herziening van het kiesstelsel die de gewenste directe democratie niet dichterbij brengt.

Wanneer komt er nu eens een serieuze reactie op het voorstel van Pim Fortuyn om de 14 ministeries terug te brengen tot een zestal kerndepartementen? De door ons bepleite minister voor Veiligheid zou hiervoor een mooi startpunt kunnen vormen.

En benoem voldoende staatssecretarissen, niet om de formatie rond te krijgen, maar stel ook projectsecretarissen aan, die op tijdelijke basis en dwars door alle ministeries heen een bepaalde klus moeten klaren; iets gedurfder dus dan de commissaris voor Jeugd- en Jongerenbeleid die nu is aangesteld. En als de vergrijzing inderdaad de toekomstagenda bepaalt, dan ook een projectsecretaris voor ouderenbeleid.

Heeft het kabinet wel geleerd van miljarden verslindende infrastructuurprojecten als de Betuwelijn en de HSL, getuige het feit dat de onrendabele Zuiderzeelijn nog steeds voor 2,8 miljard euro in de boeken staat?

Wat gaat u doen aan de al maar stijgende lokale lasten? Wordt het niet eens tijd om die stijging aan een jaarlijks maximum te binden? In het rapport Beerenschot dat afgelopen week werd gepubliceerd, werd onze vrees bewaarheid. De lokale overheden wentelen de bezuinigingen af op de burger en snijden niet in eigen vlees. Wat gaat u daaraan doen?

Nu we het toch hebben over resultaten, dit kabinet wil het aantal verkeersdoden tot 900 terugdringen, de uitval van leerlingen met de helft en de criminaliteit met 25% (geldt dit laatste overigens ook voor de geweldsmisdrijven?) Mooie doelstellingen, maar wanneer? In 2010. Maar loopt deze kabinetsperiode niet tot hooguit 2007? Waarop mogen wij u in dat jaar afrekenen?

Volgens de Algemene Rekenkamer zijn vorige kabinetten veel te gemakkelijk omgegaan met de EU-Nitraatrichtlijn: kosten 1 miljard. En dit kabinet heeft dat in de onderhandelingen in Brussel niet bijgebogen.

En dan nog vragen om vertrouwen? Van de boerengezinnen, waar de portemonnaie leeg is, zal dit kabinet dat niet krijgen.

MdV,

Terwijl er in Nederland tot op het bot wordt bezuinigd, geven we onverminderd jaarlijks 4 miljard euro weg aan ontwikkelingshulp. Dat is mijn fractie een doorn in het oog. Deskundigen plaatsen grote vraagtekens bij de effectiviteit van ontwikkelingshulp, een eigentijdse variant op de aflaathandel. De LPF pleit voor een parlementair onderzoek naar de effectiviteit van OS.

Ook ten opzichte van de Europese Unie is ons land erg genereus. We zijn en blijven met afstand de grootste nettobetaler van de EU. Er vloeit netto meer dan drie miljard naar Brussel. Wat ons betreft is het tijd om een dikke streep te zetten onder dit beleid. Wanneer gaat onze bijdrage omlaag? vraag ik de minister-president. Temeer daar de eventuele toetreding van Turkije ons volgens optimistische schattingen ook nog eens twee miljard gaat kosten.

De Euro-elite heeft in 1999 besloten om geen principiële obstakels op te werpen tegen een toekomstig Turks EU-lidmaatschap. Dit betekent dus dat over een jaar of 10 het qua bevolking grootste land van de EU een land is, dat qua ligging, geschiedenis, religie en cultuur feitelijk geen Europees land is. Dat kan toch niet de bedoeling zijn, zeg ik, en met mij de meerderheid van de Nederlandse bevolking? De premier schreef onlangs: 'Het lijkt erop dat de Unie de burger onderweg is kwijtgeraakt. Veel mensen () voelen zich niet betrokken bij het grote geheel.' Nou, hier hebt u een concreet voorbeeld voorhanden. De beladen kwestie van een Turkse toetreding is, net als de euro en de recente uitbreiding met 10 nieuwe lidstaten, nooit per referendum voorgelegd aan de Nederlandse bevolking, die zich daardoor dan ook terecht overvallen voelt. Als u de Nederlandse burger niet wilt kwijtraken, maar juist wilt betrekken bij de Europese Unie, geef hem dan ook de kans om zijn zegje te doen. Stem in met een referendum over Turkije. Vooraf! Je kunt het niet maken om te gaan onderhandelen met een land, om vervolgens aan het einde van het traject, een referendum te houden waarin de eigen bevolking alsnog een "nee" zou kunnen laten horen. Als de EU wil vasthouden aan haar toezegging te gaan onderhandelen, dan kun je de burger op zijn minst vragen een uitspraak te doen over de onderhandelingsvoorwaarden. Een buitengewoon lidmaatschap, met de status van bevoorrecht handelspartner, is een goed voorstel van de Duitse christen-democraten. Een vrij verkeer van personen is voor ons niet bespreekbaar.

In 1974 werden profetische woorden van oud-premier Willem Drees opgetekend in NRC Handelsblad: 'blijft de regering ten aanzien van beide categorieën - gastarbeiders en Surinamers - bij haar beleid, dan zullen voor de grote steden, vooral wat de huisvesting en het leefklimaat betreft, de harde woorden gelden: Een uitzichtloze situatie'. En verder: 'in werkelijkheid ontstaan tegenstellingen met een discriminatoir karakter juist bij de toestand die ontstaat bij onbeperkte toelating'.

Een volledig Turks lidmaatschap van de EU betekent uiteindelijk onbeperkte toelating. Door familiebanden met de reeds 3,5 miljoen Turken in Duitsland en Nederland zal het aantal niet of slecht geïntegreerde moslims binnen tien jaar verdubbelen en verder onstuitbaar groeien. De integratieproblemen zullen onbeheersbaar worden, de verzorgingsstaat onhoudbaar. De regering weet dat ook wel, maar zij ziet alleen de vergrijzing als een groot probleem. In werkelijkheid leidt dit kabinetsbeleid niet tot vergrijzing, maar tot de komst van honderdduizenden jonge moslims die zullen eisen dat de Nederlandse samenleving zich aan hen, en aan de grootste lidstaat van de EU aanpast, en niet andersom.

Het is kortzichtig dat het kabinet wel twintig jaar vooruit wil kijken als het gaat om de vergrijzing, wel wil onderhandelen met Turkije, maar niet nu de maatregelen treft die nodig zijn om straks een vredig samenleven met miljoenen moslims te garanderen, zoals de invoering van een neutrale staat. Bent u bereid de Grondwet aan te passen?

MdV,

Om de integratie te doen slagen, zijn ingrijpende maatregelen noodzakelijk om de instroom te beperken en de uitstroom te vergroten. Voor oudere allochtonen, veelal in het bezit van een uitkering en kansloos op de arbeidsmarkt, zou moeten gelden dat zij met behoud van hun volledige uitkering mogen terugkeren. Hiermee ben je een stuk goedkoper uit dan wanneer ze in ons land zouden blijven, aangezien de kosten voor huisvesting en gezondheidszorg komen te vervallen. Wat nodig is, is een groot remigratieproject. Iets dergelijks zou vanuit Ontwikkelingssamenwerking kunnen worden gefinancierd.

Tenslotte zou het een goed idee zijn om het grote aantal buitenlandse gevangenen in onze gevangenissen terug te dringen, door met landen als Marokko, Turkije en Suriname verdragen af te sluiten, op grond waarvan deze gevangenen hun straf in eigen land kunnen uitzitten. Daarmee zou in een klap ons cellentekort zijn opgelost.

Graag een reactie van de minister-president op genoemde voorstellen.

MdV,

Ik kom tot een afronding.

Nederland heeft behoefte aan een daadkrachtig politiek leiderschap; een leider die voor eenheid zorgt in plaats van verdeeldheid, oog heeft voor de werkelijke problemen in deze samenleving en oprecht luistert naar en rekening houdt met de wensen van zijn onderdanen.

Stel mensen in staat te sparen voor hun prepensioen. Onze oproep aan het kabinet is: Help Jan Modaal fiscaal! Kijk naar het LPF-voorstel om een deeltijdpensioen in te voeren: bijvoorbeeld vier dagen werken als je 60 bent, drie dagen als je 63 bent, twee dagen als je 65 wordt en nog een of twee dagen tot en met 67 jaar. Onderzoek heeft uitgewezen dat tweederde van de werknemers na 60 jaar wel wil doorwerken, maar minder dagen. Tussen 60 en 67 jaar zou de werktijd geleidelijk moeten worden afgebouwd. Ondanks de steun van bijvoorbeeld het Midden- en Kleinbedrijf en de verzekeraars heeft het kabinet tot nu toe niet geluisterd. Doe eens een poging mij te overtuigen waarom ik op 2 oktober niet naar het Museumplein hoef te gaan, omdat u bereid bent naar de burger te luisteren.

En overigens vind ik dat de paleizen van de monarchie niet hoeven te worden verwoest, maar wel in het jubileumjaar moeten worden opengesteld.

Mat Herben

LPF