KPMG


Veiling radio frequenties niet geleid tot beoogd resultaat

28 september 2004

Het huidige radiolandschap dat na een vergelijkende toets op 1 juni 2003 van start ging, heeft niet geleid tot het beoogde resultaat.

Dit blijkt uit een onderzoek van KPMG, onder alle betrokken partijen: luisteraars, publieke en commerciële radiostations, adverteerders en media inkoopbureaus.

De veiling van de radio frequenties die de overheid vorig jaar organiseerde was bedoeld om de schaarse ether frequenties te reorganiseren en om de pluriformiteit in de ether te stimuleren. Uit het onderzoek blijkt echter dat na één jaar de herverdeling van de frequenties juist heeft geleid tot een verdere verschraling van het aanbod. Bovendien blijkt dat de omroepen te veel hebben moeten investeren en deze op dit moment nog niet terug verdienen.

Geert-Jan van der Snoek, directeur bij KPMG Business Advisory Services: De veiling van de frequenties heeft veel dieper ingegrepen dan de bedoeling kan zijn geweest. De wijze waarop de frequenties zijn verdeeld is hier mede debet aan. Bijna alle omroepen blijven onder hun geprojecteerde return-on-investment. Het is dan ook niet uitgesloten dat enkele exploitanten voortijdig de strijd zullen moeten opgeven.

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat de omroepen zich hierdoor genoodzaakt zien hun investeringen terug te verdienen binnen acht jaar en drie maanden, de maximale looptijd van de zendlicenties. De huidige strategie van de omroepen is hierbij echter overwegend gericht op optimalisatie binnen de bestaande formats. Vrijwel alle zenders mikken op dezelfde voor adverteerders interessante doelgroep van 20 tot 49- jarigen. Geert-Jan van der Snoek: Met grote marketingbudgetten en de inzet van top DJs proberen de stations hun marktaandeel te vergroten. Deze strategie is contra-productief en leidt tot een homogeen aanbod. Nu al blijkt dat de luisteraar nauwelijks het verschil nog hoort tussen de zenders.

Volgens het onderzoek zouden de radiostations zich dan ook beter kunnen richten op een doelbewuste profilering gericht op kleinere specifieke doelgroepen. De onderzoekers erkennen echter dat dit niet voor de hand ligt omdat de stations dan inkomsten mislopen. Geert-Jan van der Snoek: Het is daarom noodzakelijk dat er een fundamentele discussie plaats gaat vinden over de rol en de positionering van de publieke omroep. Vanuit hun maatschappelijke taak zouden zij de gaten kunnen vullen die de commerciële zenders laten vallen. Dit zou beter zijn dan met de commerciële zenders te concurreren zoals Radio 2 en 3 momenteel doen.

Het onderzoek waarschuwt de omroepen voor vroegtijdige investeringen in digitale radio. Die frequenties worden volgend jaar toegekend. Geert-Jan van der Snoek: De consument zal niet direct afscheid nemen van de FM-frequentie. Denk maar aan de luisteraars in de auto en de kosten die zijn verbonden aan de aanschaf van het nieuwe medium.

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039

De managementsamenvatting van dit onderzoek vindt u hier. Mocht u over het hele onderzoek willen beschikken stuurt u ons dan een mail door middel van de contact-button op deze pagina.

KPMG International is a Swiss cooperative of which all KPMG firms are members. KPMG International provides no professional services to clients. Each member firm is a separate and independent legal entity and each describes itself as such (e.g., 'KPMG Holding NV, the Dutch member firm of KPMG International.').

© 2004 KPMG Holding NV, the Dutch member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All Rights Reserved.
KPMG Online Privacy Statement and Disclaimer