Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Bijna 80 procent reageert binnen 24 uur op online informatieaanvraag

E-mail communicatie zorgverzekeraars sterk verbeterd

Rotterdam, 28 september 2004 - Bijna 80 procent van de Nederlandse zorgverzekeraars voldoet binnen een dag aan een informatieverzoek per e-mail. Dit blijkt uit recent onderzoek van het Rotterdamse internetbureau Intermax. Daarmee scoren de verzekeraars aanmerkelijk beter dan bij vergelijkbaar onderzoek in maart van dit jaar. Toen reageerde 40 procent helemaal niet.

De uitkomsten van het eerste onderzoek onder zorgverzekeraars, een half jaar geleden, zorgden voor beroering in de branche. Veel zorgverzekeraars bleken toen niet in staat om binnen vijf werkdagen een antwoord te sturen op een vraag per e-mail. Uit het herhalingsonderzoek blijkt dat de communicatie sterk is verbeterd. Nog maar drie verzekeraars laten binnen vijf werkdagen niets van zich horen: AMEV Zorgverzekering, Generali en De Goudse. In maart waren dat er nog vijftien.

Verzekeraar Delta Lloyd komt dit keer als snelste uit de bus, op de voet gevolgd door OOM Verzekeringen. Ten opzichte van het vorige onderzoek hebben vooral Agis, Ander Zorg en De Friesland progressie geboekt: stuurden zij vorige keer helemaal geen reactie, nu reageren ze binnen 24 uur op alledrie de vragen die per e-mail gesteld werden.

Top 5 reactiesnelheid*
Plaats Zorgverzekeraar Gemiddelde reactiesnelheid
1. Delta Lloyd 0:22

2. OOM Verzekeringen 0:23

3. Univé Zorgverzekeraar 5:05

4. Agis Zorgverzekeringen 7:18

5. Zilveren Kruis Achmea 7:49
*Automatisch gegenereerde antwoorden niet meegeteld

Kwaliteit
De vragen die Intermax per e-mail stelde, hadden betrekking op actuele thema's in de zorgverzekeringsbranche. Behalve naar de reactiesnelheid, keek Intermax ook naar de kwaliteit van de gegeven antwoorden. Deze waren over het algemeen duidelijk, volledig, persoonlijk en in correct Nederlands geformuleerd. Opmerkelijk is dat enkele zorgverzekeraars melden dat onze vraag intern is doorgestuurd, om hier vervolgens niet meer op terug te komen.