PROJECTPARTNERS DE WHISPER

Stadsbus Whisper: stil, duurzaam en energiebesparing 25-40%

Apeldoorn, 28 september 2004

The Whisper: duurzame, stille stadsbus verbruikt 25-40% minder energie
Tijdelijk in Apeldoornse dienstregeling 2005

De duurzame Apeldoornse bus The Whisper kan, na optimalisatie, een brandstofbesparing van maar liefst 25-40 procent bereiken. Voor het huidige prototype is dat 7,4 procent. Die gegevens zijn dinsdagochtend 28 september gepresenteerd tijdens een bijeenkomst van de Whisper-projectpartners: VDL Berkhof, Connexxion, de gemeente Apeldoorn en e-Traction. Na afloop werd het prototype van The Whisper gepresenteerd, dat de afgelopen 18 maanden werd gerealiseerd voor 800.000,- euro.
Ook kon een proefrit worden gemaakt met een tweede bus die, net als The Whisper, wordt aangedreven met wielnaafmotoren.

Verdere afname van energieverbruik
De komende maanden wordt The Whisper zodanig omgebouwd dat de bus 25-40 procent minder brandstof verbruikt dan gangbare bussen. Daartoe worden bijvoorbeeld kleinere wielen en kleinere, efficiëntere motoren ingebouwd, waardoor de bus 1.500 kilogram lichter wordt. Ook worden betere banden met een lagere rolweerstand aangebracht. In combinatie met onder meer betere accu's leidt dit tot een vermindering van het energieverbruik. Na volledige optimalisatie zou die besparing, op grond van modellen en technische verbeteringen, volgens TNO kunnen oplopen tot 40 procent.

Verloop en vervolg project
Oorspronkelijk was de verwachting dat de Whisper-bus al begin 2004 zou worden opgenomen in de Apeldoornse dienstregeling. Hierin trad echter door een aantal oorzaken vertraging op. Zo bleken de grote wielen, hoewel in eerste instantie een logische keuze, een complicerende factor. Daarnaast werden beslissingen bemoeilijkt door wettelijke voorschriften voor aanbesteding van de vervoersconcessie in Gelderland. Hierdoor kwam er een andere vervoerder, namelijk BBA, in beeld. Tegelijk kreeg het project te maken met een terugtredende overheid (gemeente Apeldoorn als projectpartner en provincie Gelderland als subsidieverstrekker) en overdracht naar de reeds betrokken marktpartijen, en werden mogelijkheden verkend om het vervolg van het project zeker te stellen.
De verbeterde Whisper-bus rijdt volgend jaar enkele maanden volgens de reguliere dienstregeling in Apeldoorn, die vanaf 2005 in handen komt van BBA. Ook wordt de komende periode de eerste proefserie ontwikkeld ten behoeve van de preproductie.

De techniek achter de bus
The Whisper heeft een revolutionair nieuwe aandrijfconstructie die gebruikmaakt van elektrische wielnaafmotoren. 's Nachts laadt de bus op vanuit het elektriciteitsnet. Overdag wordt dit aangevuld door een dieselgenerator en door terugwinning van elektriciteit bij het remmen.
Deze uitvoering heeft niet alleen grote voordelen ten opzichte van conventionele bussen, maar ook ten opzichte van andere milieuvriendelijke initiatieven op het gebied van openbaar vervoer. Zo is The Whisper niet alleen veel energiezuiniger en schoner, de bus is ook beduidend stiller. Bovendien kan de aandrijfconstructie worden toegepast in reeds bestaande bussen.


--
Noot voor de redactie,