BedrijfsautoRAI

27-09-2004

Nissan Atleon met ultralichte opbouw

Voor goederentransport telt elke kilo laadvermogen, zeker bij bedrijfsautos die met klein rijbewijs gereden moeten kunnen worden. De Nissan Atleon met ultralichte carrosserie is daarvoor perfect geschikt.

In samenwerking met carrosseriefabriek Tijmen Ploeg in Amersfoort is voor deze lichte vrachtauto een nieuwe gesloten laadbak ontwikkeld, waardoor het laadvermogen stijgt van 760 kg naar maar liefst 890 kg. Dat is bijna 20 procent meer.

De Atleon is door zijn compacte formaat en robuuste bouw een populaire bedrijfsauto voor het distributiewerk in het midden- en kleinbedrijf. Hij is wendbaar en daarmee geschikt voor transport tot in binnenstedelijke gebieden. Bovendien heeft hij een ruime gesloten opbouw van 4,30 meter lang, 2,20 meter breed en 2,15 hoog, die toegankelijk is via twee achterdeuren. De tot dusver gebruikte aluminium laadbak van de Atleon maakte belading tot 760 kg mogelijk, zonder daarbij over de 3.500 kg GVW (eigen gewicht plus laadvermogen) uit te komen. De grens die geldt voor het besturen van bedrijfsautos met een klein (personenauto) rijbewijs.

150 kg lichter
Door gebruik te maken van andere materialen en een speciaal productieprocédé heeft carrosseriefabriek Tijmen Ploeg voor de Atleon een even ruime maar 150 kg lichtere laadbak ontworpen. De wanden bestaan uit drie centimeter dikke profielen met aan de buitenzijde aluminium plaat en aan de binnenzijde polyester panelen. Daartussen zit een harde schuimlaag die het geheel de benodigde stevigheid geeft.

De vloer is eveneens extreem licht van gewicht doordat die is opgebouwd met honingraatprofiel. Op de laadvloer is een antisliplaag aangebracht. De zijkanten van de Atleon hebben geen kitnaden of klinknagels. Daardoor is op de volstrekt gladde buitenkant eventuele bedrijfsreclame op fraaie wijze aan te brengen. Ook door de strakke polyester binnenzijde is het reinigen van de laadbak zeer goed en grondig te doen.

Voor de gesloten opbouw op de Atleon maakte Nissan al gebruik van lichte materialen, zoals een volledig aluminium hulpframe, achterportaal en opstapbumper. Door nu ook nog lichtere materialen te gebruiken voor de zijwanden en de vloer is deze aanzienlijke winst in laadvermogen gerealiseerd.

Het laadvermogen stijgt door de nieuwe opbouw naar 890 kg en dan is de Atleon tevens voorzien van de verplichte afscherming aan de zijkanten ter bescherming van voetgangers en fietsers. Nissan biedt hiermee een bedrijfsauto voor klein rijbewijs die zich met zijn laadgewicht aan de top in dit populaire segment nestelt. De prijs van het Atleon chassis inclusief een luxe cabine-interieur met onder andere een verende chauffeursstoel, centrale portiervergrendeling en elektrische ramen en spiegels, bedraagt 21.289 euro excl. B.T.W.