Bedrijfsfonds voor de Pers

Dif ontvangt krediet

28-sep-04

Het Bedrijfsfonds voor de Pers heeft besloten een krediet van ¤ 90.000,- beschikbaar te stellen aan Dif-Books BV voor het informatieproduct Dif.

Dif is ontstaan uit onvrede met het feit dat er nagenoeg geen podia bestaan voor onderzoeks- en documentaire journalistiek en er onvoldoende vernieuwing in de journalistiek plaats vindt. Bij de conceptontwikkeling van DIF is gekozen, ook om exploitatietechnische redenen, voor een cross-media benadering met week, maand- en kwartaaledities van het magazine op internet, inclusief achtergrondinformatie, analyses, commentaren en nieuwsarchieven, ondersteund door een papieren jaarboek. De gedrukte versie biedt tevens een inkomstenbron voor het project. Door deze combinatie van traditionele en nieuwe media hoopt de uitgever een stabiele inkomstenbron te genereren voor het informatieproduct.

In oktober 2003 is de eerste papieren versie in een oplage van 35.000 exemplaren verschenen, maar de internetversie bleef door een gebrek aan financiering vooralsnog uit. Inmiddels is het tweede nummer in voorbereiding en de uitgever wil het succes van het eerste nummer en de introductie van het tweede nummer gebruiken om in oktober 2004 de internetpendant te introduceren. Dif-Books BV heeft daartoe een steunaanvraag bij het Bedrijfsfonds ingediend. Het fonds heeft besloten de aanvraag te honoreren met een krediet van 90.000 euro. Het besluit de aanvraag toe te wijzen is gebaseerd op artikel 2 van de Tijdelijke subsidieregeling minderhedenbladen en journalistieke internet-informatieproducten dat het Bedrijfsfonds de mogelijkheid geeft steun te verlenen aan projecten gericht op de totstandkoming en verspreiding van journalistieke informatieproducten via het internet. De belangrijkste overweging om de aanvraag te honoreren betreft de vernieuwende aspecten van de site. Enerzijds wordt een volgens de aanvrager ongebruikelijke onderzoeks en documentaire journalistieke invalshoek gekozen en anderzijds wordt door de combinatie met een gedrukte eindejaarsversie naar een alternatieve exploitatievorm gezocht. Het informatieproduct wijkt daarmee naar exploitatiewijze en inhoud en strekking zodanig af van andere journalistieke informatieproducten, dat de verscheidenheid van informatie en opinievorming wordt vergroot en daarmee een vernieuwende bijdrage levert aan de journalistieke informatievoorziening via het internet.