Ingezonden persbericht


PERSBERICHT NFC

BIOSCOOPBEZOEK SLECHTS GERING IN DE MIN ONDANKS ECONOMISCHE MALAISE

Het bioscoopbezoek in Nederland was de eerste 35 weken van het jaar, ondanks de economische malaise, slechts 6,3% minder dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzet van de kaartverkoop was 1,7% minder dan in 2003, zo blijkt uit cijfers van de Nederlandse Federatie voor de Cinematografie (NFC) die dinsdag werden gepresenteerd tijdens het Nederlands Film Festival in Utrecht.

Voor de zomer bedroeg de teruggang in het bioscoopbezoek nog 9,8%. Dit is nu echter teruggebracht tot 6,3%. De NFC wijdt de daling in het bezoek onder meer aan de zwakke economische situatie. Uit onderzoek van Intomart/Netwerk blijkt ook dat 76% van de huishoudens met een middeninkomen zegt te bezuinigen op bioscoop- en/of theaterbezoek. Daarnaast speelt ook het filmaanbod een rol. De eerste helft van 2003 werd gekenmerkt door sterkere films, waaronder de James Bond film Die Another Day.

Het marktaandeel van de Nederlandse film is gedurende de eerste helft van 2004 ook gedaald. Het aandeel, uitgedrukt in bezoekers, daalde van circa 12% naar bijna 8%. Deze daling wordt deels verklaard door een lager aantal Nederlandse producties ten gevolge van de grote onduidelijkheid die er lange tijd heerste over de steun die de sector kon verwachten van de politiek. Eind 2004 zou er definitief een einde komen aan het filmstimuleringsbeleid dat de sector zoveel groei bracht. De overheid zegde de filmsector onlangs echter toch weer structureel 20 miljoen extra steun toe.

Ondanks de daling blijft bioscoopbezoek onverminderd populair. De forse investeringen in uitbreiding, renovatie en nieuwbouw van bioscoopzalen en het serviceniveau, hebben een klimaat geschapen waarin het bezoek, over een langere periode gezien, sterk heeft kunnen groeien. Dat biedt perspectief voor de toekomst, aldus de NFC.


---



Ingezonden persbericht