BedrijfsautoRAI

28-09-2004

Iveco Daily op IAA Hannover

Na de introductie van de Daily 2.3 HPI in 2002 te Segovia, heeft Iveco intensief verder gewerkt aan de complete vernieuwing van het modellenprogramma voor de Daily.

De nieuwe drieliter is bedoeld voor de meest veeleisende toepassingen en zwaarste beladingen. Het gaat daarbij met name om: chassis-cabines en bestelwagens met dubbellucht achteras en een GVW tussen de 3,5 en
6,5 ton.

Het is een buitengewoon soepele motor die de chauffeur onder alle gebruiksomstandigheden verzekert van een veilig surplus aan vermogen en trekkracht.

De directe brandstofinspuiting van het type 'common rail' - met een maximale inspuitdruk van 1800 bar - en de dubbele bovenliggende nokkenas met vier kleppen per cilinder, staan garant voor een optimale verhouding tussen brandstofverbruik en prestaties.

Er zijn twee versies:


- de 3.0 HPT voor de .17-versie - met turbocompressor met variabele geometrie: vermogen 166 pk (122 kW) / max. koppel 380 Nm - de 3.0 HPI voor de .14-versie - met turbocompressor en wastegate: vermogen 136 pk (100 kW) / max. koppel 340 Nm

En omdat Iveco het milieu een warm hart toedraagt en altijd op zoek is naar manieren om zijn motoren nóg schoner te krijgen, zal de .14 vanaf het eerste kwartaal van 2005 ook leverbaar zijn in een versie die voldoet aan de Euro 4-milieunormen die pas in het vierde kwartaal van 2006 van kracht zullen worden.

Een vernieuwde versnellingsbak
Om het vermogen en koppel maximaal te kunnen benutten, is er een nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak ontwikkeld. De eerste en twee versnelling zijn voorzien van een nieuw type synchromesh en de zesde versnelling is als overdrive uitgevoerd, zodat ook bij hoge snelheden op de snelweg lage toerentallen mogelijk zijn.

Comfort en rijeigenschappen
De nieuwe motor staat garant voor een bijzonder aangenaam en comfortabel rijgedrag: door de sublieme souplesse - het maximum koppel is beschikbaar vanaf slechts 1250 tpm tot maar liefst 3070 tpm - hoeft er maar zelden te worden geschakeld.

Geruisarme loop
Een andere aspect van de nieuwe motor dat het comfort ten goede komt, is zijn bijzonder geruisloze loop: op topsnelheid is de geluidsontwikkeling bij de nieuwe .14 en .17 met de helft teruggebracht ten opzichte van de oude .13 en .15 en als de motor stationair loopt ligt het geluidsniveau zelfs 75 procent lager.

Telefoneren of een gesprek voeren in de cabine wordt zo een stuk aangenamer: de inzittenden kunnen zich zo'n 30 procent beter verstaanbaar maken (gemiddeld over alle gebruiksomstandigheden).