AutoRai

29-9-2004

Jaguar op de Autosalon van Parijs

Jaguar presenteert op de Autosalon van Parijs het complete programma van state of the art-modellen en vooruitstrevende techniek.

De Jaguar X-TYPE is de eerste Jaguar met permanente vierwielaandrijving, het Traction-systeem op de 2.5 en 3.0 liter V6. Het is ook de eerste Jaguar met dieselmotor, een levendige 2.0 liter turbodiesel met common rail-inspuiting en intercooler. En sinds dit jaar ook de eerste Jaguar stationwagon, de X-TYPE Estate.

Drie jaar geleden introduceerde Jaguar deze compacte, sportieve topklasse Jaguar Saloon voor een nieuw en jonger publiek. Aan de 2.5 en 3.0 liter V6-benzimotoren met Traction permanente vierwielaandrijving werd in 2002 een voorwielaangedreven 2 liter V6 benzine toegevoegd. Hiermee werd de X-TYPE nog toegankelijker, zonder dat afbreuk werd gedaan aan de kernwaarden van Jaguar. De 2.0 liter diesel kwam in oktober 2003 op de markt en hiermee werd klanten voor het eerst de keuze geboden om een Jaguar diesel te gaan rijden. Het programma werd in maart 2004 gecompleteerd met de nieuwe X-TYPE Estate. Een veelzijdige en verleidelijke topklasse stationwagon die absoluut geen afbreuk doet aan de kenmerkende stijl en specifieke rijeigenschappen van Jaguar.

De X-TYPE heeft bijgedragen aan de indrukwekkende groei van Jaguars wereldwijde verkoop. Sinds de lancering in 2001 zijn wereldwijd meer dan 200.000 Jaguars X-TYPE verkocht, waarmee dit model een substantiële bijdrage levert aan Jaguars groei en aan de wereldwijde verkoop, die in 2003 meer dan 120.500 autos bedroeg het op één na hoogste aantal in de 82-jarige historie van het merk.

Het X-TYPE-modelprogramma
De X-TYPE is wat formaat en prijs betreft onder de S-TYPE gepositioneerd. De 2.0 liter diesel en 2 liter V6 met voorwielaandrijving en de 2.5 en 3.0 liter V6 met Jaguars Tractionm permanente vierwielaandrijving, voor nog meer grip op de weg, bieden alle kracht en souplesse. De X-TYPE is verkrijgbaar in een basis-, Sport en Executive-uitvoering.

De basisuitvoering met 2, 2.5 liter V6- of 2.0 liter dieselmotor is uitgerust met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Tot de standaarduitrusting van deze uitvoering behoort onder meer elektrische hoogteverstelling van de bestuurdersstoel, een Jaguar Sound System met CD-speler, ABS, Traction Control, twee fasen airbags en zijairbags voor de bestuurder en passagier voorin en airbaggordijnen.

De X-TYPE Sport is leverbaar met 2, 2.5 of 3.0 liter V6-motor of met een 2.0 liter diesel. Deze uitvoering is voorzien van Sport-vering; 17 inch Andros lichtmetalen velgen (2 en 2.5 liter V6 en 2.0D) of 18 inch Aruba lichtmetalen velgen (3.0 liter V6); grilleomlijsting, sierlijst kofferdeksel en sierlijst bumper in carrosseriekleur; spoiler op het kofferdeksel en dashboardafwerking in grijs gelakt esdoornhoutfineer.

De X-TYPE Executive, verkrijgbaar met dezelfde motoren als de X-TYPE Sport, is voorzien van een extra luxueuze uitrusting zoals lederen stoelbekleding; elektrisch verstelbare voorstoelen; portieren met fineerinleg; Cruise Control met geïntegreerde bedieningstoetsen op het stuurwiel, ook voor het Jaguar Sound System en de telefoon; Automatic Climate Control en een boordcomputer met Message Center.

X-TYPE Business Edition
Om het expressieve karakter van de X-TYPE te versterken en inzittenden nóg meer comfort te bieden heeft Jaguar de X-TYPE Business Edition en Business Edition Plus op de markt gebracht. Beide modellen zijn voorzien van een sterke 2 liter V6-motor en zijn slechts in een gelimiteerde oplage leverbaar. Tot de uitgebreide standaarduitrusting behoort onder meer Jaguars Advanced Occupancy Sensing System voor de zitpositie van de bestuurder en de passagier voorin, een alarmsysteem, zes airbags, Jaguar Sound System en elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels.

De X-TYPE Business Edition Plus beschikt over nog meer extra's, waaronder metallic lak in de kleuren Jaguar Racing Green, Ebony, Pacific, Platinum of Quartz; Automatic Climate Control met pollen- en geurfilter en buitentemperatuurmeter; een boordcomputer met Message Center en geheugenfunctie en Cruise Control met geïntegreerde bedieningstoetsen op het lederen stuurwiel. Optioneel is de Business Edition Plus te verkrijgen met een vijftraps automatische transmissie.

Het interieur van beide modellen is uitgevoerd in Warm Charcoal velours in combinatie met Sapele houtfineer op het dashboard. Voor de Business Edition Plus kan ook worden gekozen voor Champagne velours.

X-TYPE diesel
Voor de eerste X-TYPE diesel gebruikt Jaguar een state-of-the-art turbodieselmotor met directe common rail inspuiting, die speciaal is ontwikkeld voor toepassing in een compacte sportsaloon. De krachtbron sluit naadloos aan bij het karakter van de luxueuze, op de bestuurder georiënteerde X-TYPE, die uitblinkt door zijn mechanische verfijning, het lage geluidsniveau en het gemak waarmee lange afstanden worden afgelegd. Met de X-TYPE 2.0D wordt aan een grote, snel groeiende en zeer prijsbewuste groep kopers de mogelijkheid geboden Jaguar te rijden. Deze doelgroep waardeert het imago, de persoonlijkheid en tradities van luxe en vakkundigheid van Jaguar, maar was voorheen nooit in staat én een Jaguar te bezitten én diesel te rijden.

Deze verfijnde, krachtige dieselmotor, een viercilinder, 16 kleppen turbodiesel met common rail inspuiting, levert een vermogen van 96 EEC-kW/128 DIN-pk en een indrukwekkend flexibel koppel van 330 EEC-Nm met een inhaal-overboost tot maar liefst 350 EEC-Nm. Even belangrijk zijn de voordelen die de X-TYPE 2.0D Saloon biedt met zijn brandstofverbruik van gemiddeld 5,6 l/100 km (gecombineerd verbruik) en de superlage CO2-uitstoot van 149 g/km een topscore in het segment van de compacte premium diesels. In de Estate is het gemiddelde brandstofverbruik slechts 5,8 l/100 km. De totale kosten van de gehele gebruikscyclus zijn verlaagd door de minimale onderhoudseisen en de lange levensduur van de onderdelen.

De nieuwe 2.0 liter dieselmotor biedt dezelfde verfijning en uitstekende rijeigenschappen als de benzinemotor. Dankzij zijn lage geluidsproductie en indrukwekkende prestaties een topsnelheid van 201 km/u en een acceleratie van 0-100 km/u in slechts 9,9 seconden is de X-TYPE 2.0D erg geschikt voor lange afstanden. De stuurinrichting en de wielophanging van de nieuwe 2.0 liter diesel zijn geoptimaliseerd zodat de X-TYPE diesel kan presteren als een echte Jaguar. De bestuurder krijgt met de nieuwe X-TYPE 2.0D dus alles wat een Jaguar kenmerkt: een mix van stijl, prestaties, snelheid, verfijning, kwaliteit en individualiteit.

De Jaguar X-TYPE Estate
Er is nu nóg een goede reden om een Jaguar aan te schaffen - de X-TYPE Estate. Zo veelzijdig als u maar wilt - deze opvallende uitbreiding van het X-TYPE-modelprogramma is een topklasse stationwagon met de stijl en rijeigenschappen van een echte Jaguar.

Deze eerste stationwagon van Jaguar vertegenwoordigt de uitbreiding van dit merk naar belangrijke marktsegmenten waarin het voorheen niet aanwezig was. Deze uitvoering volgde korte tijd na de allereerste Jaguar diesel die sinds enige tijd wordt geleverd.

De X-TYPE Estate is ontworpen voor een nieuwe generatie stationwagon-bezitters. Stijl is tegenwoordig een belangrijk criterium bij het kiezen van een stationwagon. Meer dan eenderde van de Europese kopers noemt het zelfs hun grootste reden. Maar ook dynamiek speelt een belangrijke rol, omdat eigenaren weigeren concessies te doen op het gebied van rijprestaties en comfort. Onderzoek heeft uitgewezen dat degenen die tegenwoordig een stationwagon kopen gemiddeld aanzienlijk jonger en actiever zijn dan de kopers van een sedan. Deze groep wil een auto die aansluit op hun manier van leven en dat doet de X-TYPE Estate.

Benzine- en dieselmotoren, handgeschakelde en automatische transmissies, permanente vierwielaandrijving, het is allemaal leverbaar in de nieuwe X-TYPE Estate. Ook biedt dit nieuwe model een enorm assortiment opties die het comfort, het gemak en de prestaties van de auto nog meer verhogen en waarmee klanten bovendien hun auto een persoonlijke tint kunnen geven.

De nieuwe X-TYPE Estate is gebaseerd op de X-TYPE Saloon, maar heeft vanaf de B-stijlen inclusief achterportieren en dak een unieke nieuwe carrosseriestyling en constructie. Deze auto kent een ongeëvenaarde combinatie van luxe, verfijning en veelzijdigheid. Zijn maximaal bruikbare laadvolume met de achterstoelen plat is groter dan dat van de BMW 3-Serie Touring en de Mercedes C-Klasse, en zelfs twintig procent groter dan van de Audi A4 Avant een indrukwekkende prestatie.

Maar belangrijker nog is dat deze enorme bruikbaarheid wordt geboden in een auto met de stijl en dynamische wendbaarheid van een X-TYPE Saloon. De carrosseriestijfheid, die behoort tot de beste in deze klasse, vormt de basis voor de uitstekende dynamische eigenschappen van het chassis.

Ook de omgeving van de bestuurder zal iedere kenner van de X-TYPE Saloon bekend voorkomen hoewel, net als bij alle X-TYPE-uitvoeringen is ook hier een aantal verbeteringen doorgevoerd. Bestuurders die de voorkeur geven aan een sportievere look, kunnen nu bijvoorbeeld ook kiezen voor een carbonfiber dashboard en Alcantara lederen stoelbekleding. Hiermee wordt het verschil tussen de luxueuze en sportieve modellen uit het X-TYPE-modelprogramma nog eens onderstreept.

Met een reeks doordachte eigenschappen van het interieur kunnen eigenaren van de X-TYPE Estate hun auto precies zo gebruiken als hen het beste uitkomt. De achterbank kan worden ingericht voor één, twee of drie passagiers, afhankelijk van de benodigde hoeveelheid bagageruimte. De laadruimte is volledig bekleed en tot halverwege voorzien van tapijt. Een royaal bemeten, goed toegankelijk opbergvak bevindt zich onder de laadvloer. Dit vak is overigens voorzien van een 12V-aansluiting, zodat het mogelijk is om ongezien een laptop op te laden.

Afhankelijk van de uitvoering zijn extra opbergvakken voor kleine voorwerpen aanwezig aan de linker- en/of rechterzijde achter, terwijl bagage in de kofferruimte schuil gaat onder een uittrekbaar flexibel afdekscherm. Gemakkelijk in- en uitladen is mogelijk dankzij een gedeelde achterklep, met de keuze om ofwel de gehele achterklep of alleen de achterruit te openen.
Zwarte dakrails zijn standaard, waarvoor een reeks draagsystemen leverbaar is, van fietsenhouders tot skiboxen.

De motorserie van de nieuwe X-TYPE Estate komt overeen met die van de Saloon en omvat de 2.0 liter diesel en 2, 2.5 en 3.0 liter V6 benzine. De twee grotere V6-benzinemotoren zijn de drijvende kracht in de autos met standaard Jaguars Tractionm permanente vierwielaandrijving. Naast de voordelen die deze vierwielaandrijving biedt op een normale weg, maakt het de X-TYPE Estate ook ideaal voor iedereen die extra grip wil om over ruig terrein te rijden of een trailer met een boot te trekken.

Ook de Estate is leverbaar in een gelimiteerde Business Edition Plus-uitvoering met een nog uitgebreidere standaarduitrusting. Een geschikt alternatief voor de zakelijke rijder die verlangt naar bijzonder comfort.

De Jaguar XK

Van de legendarische XK120 die de naam XK voor het eerst op de weg zette en duizenden trotse eigenaren het genot van het rijden in een Jaguar liet beleven tot de huidige serie Coupe's en Convertibles, is de Jaguar XK voortdurend de norm geweest wat betreft de combinatie van kracht, stijl, sportiviteit, geweldige prestaties en uitstekende rijeigenschappen.

In 1996 werd de XK8 leverbaar en vanaf dat moment ontpopte de XK zich als de best verkopende sportauto in de geschiedenis van Jaguar. Hij veroverde een plaats onder de meest gewilde autos ter wereld, dankzij het geraffineerde uiterlijk en zijn spannende prestaties. En net als goede wijn is dit model eigenlijk alleen maar beter geworden.

De nieuwe Jaguar XK bouwt voort op de belangrijke aanpassingen die het model in de afgelopen drie jaar heeft ondergaan. Na de uiterst succesvolle lancering van de Jaguar XK8 en de introductie van de XKR, zijn voortdurend de allernieuwste technologieën en voorzieningen toegepast om ervoor te zorgen dat de XK in zijn klasse voorop blijft lopen.

Het nieuwe modelprogramma
In het nieuwe modelprogramma zijn een serie subtiele, maar toch belangrijke aanpassingen aan het exterieur doorgevoerd, die de sportieve uitstraling van de XK nog verder onderstrepen. Voorbeelden hiervan zijn een lagere voorbumper met een dieper gelegen luchtinlaat, een verlaagde achterbumper, nieuwe side-skirts aan de zijkanten en nieuwe hoogglanzend zwarte raamomlijsting (voor-, achter-, en zijramen). De XKR kreeg ook een vernieuwde honingraatgrille, een grotere spoiler op het kofferdeksel en nieuwe sierstukken op de dubbele uitlaatpijpen.

Iedereen die overweegt een Jaguar XK aan te schaffen kan er voor kiezen om de uitrusting van zijn auto uit te breiden met Packages. Voor het nieuwe modeljaar werden drie nieuwe Packages geïntroduceerd:
* Premium Package

* Technology Package

* Convenience Package

De XKR met Premium Package omvat 19 inch lichtmetalen Atlas-velgen; cross-drilled remschijven van Brembo; aluminium pedalen en accenten rondom instrumenten en transmissiehendel; R Performance Recaro-stoelen, -stuurwiel en -transmissiehendel. Met het Technology Package kiest de Jaguar-rijder voor Adaptive Cruise Control, een Jaguar Premium Sound System en een DVD-navigatiesysteem. Kiest de klant voor een Convenience Package op zijn XK8, dan kiest hij voor automatisch dimmende en elektrisch verstelbare buitenspiegels; een tweevoudig geheugen voor de instelling van de bestuurdersstoel, stuurkolom en een geheugenfunctie voor de buitenspiegels en verwarmbare voorstoelen; bekerhouders vóór; Park Distance Control achter en een verwarmbare voorruit.

Aan de uitgebreide reeks elektronische systemen die al standaard in het gehele XK-modelprogramma aanwezig is, is nu de automatische snelheidsbegrenzer toegevoegd. Deze verhoogt de veiligheid en bescherming van de inzittenden door automatisch de auto te weerhouden van het overschrijden van een vooraf door de bestuurder ingestelde snelheid.

Al in 2001 werden de elektronische instrumenten sterk verbeterd met het oog op op veiligheid, comfort en gemak achter het stuur. Alle XK-modellen werden destijds voorzien van het Jaguar Adaptive Restraint Technology System (A.R.T.S.). Dit systeem detecteert de kracht van een botsing, de houding van de bestuurder en de passagier, en of de veiligheidsgordels worden gedragen. Op die manier bepaalt het in hoeverre de airbags moeten worden opgeblazen. Een ander systeem dat in dat jaar als optie verkrijgbaar werd is Adaptive Cruise Control.

Voor een nog sportievere uitstraling kan de XK worden uitbereid met R-Performance opties, waaronder tienvoudig elektrisch verstelbare en verwarmbare zacht lederen Recaro-sportstoelen met geheugen; een geheel lederen sportstuur en Momo-knop transmissiehendel; aluminium omlijsting rond de instrumenten, de J-gate en pedalen en 20 inch Detroit, Sepang of Montreal lichtmetalen velgen.

Het Handling Package zorgt voor een nog comfortabeler rijgedrag door cross-drilled remschijven; 20 inch lichtmetalen velgen; CATS met aangepaste demperkarakteristiek; steviger afgestemde schroefveren en stabilisatoren; een directer werkende stuurinrichting en een gereduceerde bodemspeling (Coupe).

In 2003 vond een update van de XK plaats. Er werden nieuwe motoren geïntroduceerd; de krachtige 4,2 liter V8-motoren met 300 DIN-pk voor de uitvoering zonder compressor en 400 DIN-pk voor de versie met Supercharger. Maar ook een nieuwe zestraps automatische transmissie, de beste in zijn klasse, en andere belangrijke kenmerken waaronder Emergency Brake Assist (die zorgt voor meer remkracht in een noodsituatie) en Dynamic Stability Control.

De Jaguar XJ

Het Jaguar XJ-modelprogramma heeft een aantal wijzigingen ondergaan aan het in- en exterieur, die het hele modelprogramma nu nóg aantrekkelijker maken. Daarnaast is het programma uitgebreid. Zo is de XJ er nu ook in een luxe Sovereign-uitvoering en is er een verlengde versie leverbaar: de XJ Long Wheelbase. De nieuwe XJ is dit najaar bij alle Regionale Jaguar Centra in de showrooms te bewonderen en biedt in vergelijking met zijn concurrenten een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.

De wijzigingen bevatten onder meer een nieuwe chromen grilleomlijsting voor de Super V8. Daarnaast is dit topmodel nu net als de XJR voorzien van een chromen honingraatgrille. Hierdoor krijgt de Super V8 een opvallender uiterlijk en wordt het verschil tussen de uitvoeringen met en zonder Supercharger (basis, Sport en Executive) extra benadrukt. Ook voor de andere uitvoeringen zijn nieuwe grillestijlen ontworpen, waardoor de XJ een frissere uitstraling aan de voorzijde krijgt. De basisuitvoering heeft nu net als de Executive chromen grillespijlen en beide kenmerken zich door een grilleomlijsting in carrosseriekleur.

Alle uitvoeringen beschikken over een zeer complete standaarduitrusting. De basisuitvoering, de 3.0 liter V6, beschikt onder andere over luchtvering met CATS (Computer Active Technology Suspension); Traction Control en Dynamic Stability Control; lederen, verwarmbare en twaalfvoudig elektrisch verstelbare stoelen voor bestuurder en passagier voorin; een zestraps automatische transmissie; een elektronisch bedienbare parkeerrem; Park Distance Control achter; Cruise Control (Adaptive Cruise Control is optioneel leverbaar); Automatic Climate Control en elektrisch verstelbare pedalen en stuurwiel.

Afhankelijk van de uitvoering en wensen van de klant is er keuze uit vier configuraties van de achterbank: een doorlopende bank, wel of niet verwarmbaar; een elektrisch verstelbare doorlopende achterbank en een gescheiden elektrisch verstelbare achterbank met vaste middenarmsteun met extra opbergruimte.

Sovereign
Teruggekeerd in het XJ-modelprogramma is de luxe Sovereign. Deze uitvoering biedt ten opzichte van de toch al rijk uitgeruste Executive nog meer extra's. Zestienvoudig elektrisch verstelbare lederen stoelen, zonwering voor de achterruit, een DVD-navigatiesysteem, Adaptive Cruise Control en 19 inch Custom lichtmetalen velgen zijn standaard. Daarnaast is dit model voorzien van automatisch dimmende en verwarmbare buitenspiegels met drie geheugenposities, Bi-Xenon koplampen, een verwarmbare voorruit en naast achteruitrijbeveiliging ook een Park Distance Control vóór, die hulp biedt bij krap inparkeren. De luxe in het interieur is nog verder uit te breiden met in wortelnotenhout afgewerkte klaptafels in de voorstoelen (Long Wheelbase), een Four Zone Automatic Climate Control waarmee iedere passagier zelf zijn temperatuur kan instellen, een elektrisch verstelbare en verwarmbare achterbank en een uitgebreid multimediasysteem.

XJ Long Wheelbase
De basisuitvoering, Sovereign en Executive met V8-motor en de Super V8 zijn ook verkrijgbaar als Long Wheelbase. Dit nieuwe model biedt niet alleen nog meer ruimte voor de achterpassagiers, maar ook een ruime keuze aan achterbankconfiguraties, bekledingsmaterialen, optionele voorzieningen en uitgebreide mogelijkheden op het gebied van communicatie en multimedia.

De voordelen van de nieuwe XJ Long Wheelbase doen absoluut geen afbreuk aan de rijeigenschappen en prestaties. De aluminium zelfdragende carrosserie behoudt zijn uitzonderlijke stijfheid en lage gewicht, en biedt daarmee dezelfde verfijnde prestaties en superieure rijeigenschappen als de XJ Saloon met standaard wielbasis. De vering- en demperafstelling zijn vernieuwd en de wielophangingssteunen en
-bussen zijn geoptimaliseerd. Deze zorgen bovendien voor minder geluid, wat bijdraagt aan het totale comfort.

Met een gewicht dat slechts 24 kg hoger is dan de standaarduitvoering komt de XJ Long Wheelbase met brandstofverbruik, emissies en prestaties die evengoed zijn als van de modellen met standaard wielbasis. Bovendien is de nieuwe XJ in standaarduitvoering zon 200 kg lichter dan de voorgaande generatie, en ongeveer 100 kg lichter dan de meeste vergelijkbare concurrenten. Dit gewichtsvoordeel is zelfs nog beter merkbaar bij de XJ Long Wheelbase, zodat deze met ruime voorsprong de lichtste in zijn klasse is.

De wielbasis en totale lengte zijn toegenomen met 125 mm en de achterste daklijn is op subtiele wijze 7 mm verhoogd. De nieuwe XJ Long Wheelbase beschikt hiermee over de grootste wielbasis en totale lengte in het premium F-segment. Hij is ontwikkeld op basis van een verlengde versie van de innovatieve aluminium zelfdragende carrosserie, die vorig jaar werd gepresenteerd toen het model met standaard wielbasis werd gelanceerd. De verlenging van de carrosserie begint achter de B-stijlen. De langere achterportieren zorgen voor een geïntegreerde en elegante uitstraling en maken het in- en uitstappen voor de passagiers nog gemakkelijker.

Ondanks de extra lengte blijft de XJ Long Wheelbase compact genoeg om te kunnen parkeren in een garage van normale afmetingen, en kan hij de ruimtelijke beperkingen van parkeergarages probleemloos aan. Zijn draaicirkel is slechts 34 cm groter dan die van de XJ Saloon met standaard wielbasis.

Het interieur in de XJ LWB biedt een zee van ruimte. Dankzij de enorme been- en hoofdruimte kan hij wat betreft het comfort op de achterbank met gemak de concurrentie aan. In de rugleuningen van de voorstoelen kunnen klaptafels, afgewerkt met wortelnotenhoutfineer, gemonteerd worden. Deze zijn groot genoeg voor een laptop en bieden maximaal comfort en gemak voor passagiers die in de auto willen werken. Bovendien is het mogelijk om 6,5 inch videoschermen te integreren in de hoofdsteunen van de voorstoelen. Een iPod, MP3-speler of DVD-speler kunnen worden aangesloten en via het multimediasysteembediening in de middenarmsteun bediend worden. Dit functioneert onafhankelijk van de bedieningsmogelijkheden voor de bestuurder. De
communicatiemogelijkheden omvatten een voorziening voor conference calls.

De nieuwe XJ Long Wheelbase biedt dezelfde keuze aan krachtige, verfijnde en efficiënte V8-benzinemotoren als de auto met standaard wielbasis, waaronder de 4.2 liter V8 zonder Supercharger, en het topmodel de 4.2 liter V8 met Supercharger met een vermogen van 291 EEC-kW/400 DIN-pk. Jaguars geavanceerde ZF zestraps automatische transmissie is geheel op deze motoren afgestemd.

De elegante lijnen van de XJ Saloon worden bij de XJ Long Wheelbase versterkt door de extra lengte de subtiele verhoging van het dak zorgt ervoor dat het en profil een echte XJ blijft.

De XJ Long Wheelbase omvat een complete lijst actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen. Jaguars Adaptive Restraint Technology System (A.R.T.S.) combineert twee fasen airbags voor bestuurder en passagier met een sensor in de passagiersstoel, zijairbags in de stoelleuningen, airbaggordijnen, botsing-energieabsorberende rugleuningen en ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderstoeltjes op de achterbank. De XJ Long Wheelbase heeft vierkanaals ABS met Emergency Brake Assist (EBA), Traction Control en Dynamic Stability Control (DSC) standaard. Ook wordt de hoogste mate van beveiliging geboden door het alarmsysteem met centrale vergrendeling met afstandsbediening, twee fasen ontgrendeling, ultrasoon interieursensoren en een startonderbreker.

De nieuwe XJ Long Wheelbase biedt extra ruimte, luxe en gemak zonder daarbij afbreuk te doen aan stijl en rijgenot of kosten voor de eigenaar.

De Jaguar S-TYPE

De presentatie van een volledig nieuwe, state-of-the-art twin turbo V6-dieselmotor betekent opnieuw een mijlpaal in de evolutie van de luxe Jaguar S-TYPE Saloon, en is de eerste van een reeks wijzigingen aan het modelprogramma.

Met de komst van de twin turbo AJD-V6-motor kunnen kopers van een S-TYPE voor het eerst kiezen voor een diesel krachtbron als alternatief voor de vier bestaande benzinemotoren.

De uitbreiding met een geavanceerde, nieuwe 2.7 liter V6 turbodiesel is niet de enige wijziging in het S-TYPE-modelprogramma. Opvallende aanpassingen in de styling, zoals een nieuw ontworpen achterzijde en een nieuwe aluminium motorkap, dynamische verbeteringen, verbeterde voorzieningen in het interieur en een omvangrijker standaarduitrusting, vormen de belangrijkste wijzigingen die eerder dit jaar werden aangekondigd.

Jaguar beschouwt de toepassing van dieseltechniek in de S-TYPE als een natuurlijke ontwikkeling, omdat dieselmotoren tegenwoordig in staat zijn de verfijnde prestaties te leveren die klanten van het merk verwachten. De compleet nieuwe AJD-V6 is een uitmuntend voorbeeld van een state-of-the-art dieselmotor en vormt een perfecte aanvulling op de geavanceerde technische eigenschappen en het sportieve karakter van de S-TYPE.

De specificaties van de motor zijn imposante lectuur. De 24-kleps twin turbo V6 met vier nokkenassen beschikt over de nieuwste generatie direct ingespoten common-rail techniek en een supersnelle werking van de piëzo-elektrische injectoren. Het maximum vermogen van de 2.7 liter V6-motor bedraagt 152 EEC-kW/206 DIN-pk, waardoor de S-TYPE zich volledig kan meten met vergelijkbare concurrenten. Het maximum koppel bedraagt een krachtige 435 Nm, meer dan het koppel van de S-TYPE 4.2 liter V8-benzinemotor zonder Supercharger, en toch ligt het brandstofverbruik van de diesel 47 procent lager. Belangrijk is dat tachtig procent van deze trekkracht al beschikbaar is vanaf 1500 tot en met 4000 tpm.

Deze combinatie van hoog vermogen en koppel geeft de nieuwe S-TYPE diesel een enorme flexibiliteit in het middenbereik en verleent de auto zijn verfijning. In de traditie van Jaguar houdt hij zich koest bij een rustige rijstijl, en is hij verrassend snel wanneer de bestuurder dat verlangt deze karaktereigenschappen kunnen kopers nog benadrukken met hun keuze van de transmissie: de standaard handgeschakelde zesversnellingsbak of de optionele zestraps automaat. In beide gevallen biedt de nieuwe S-TYPE diesel prestaties die gezien mogen worden: een acceleratie van 0-100 km/u in slechts 8,5 seconden voor de handgeschakelde uitvoering en 8,6 seconden voor de S-TYPE met automaat. De topsnelheid van beide uitvoeringen ligt boven 226 km/u.

Bij het ontwikkelen van de nieuwe S-TYPE diesel is ook rekening gehouden met de milieunormen: de CO2 -emissie van 189 g/km brengt in enkele landen belastingvoordelen met zich mee. Het gecombineerde brandstofverbruik bedraagt 7,1 l/100 km (handgeschakeld); buiten de bebouwde kom is dit gemiddeld 5,7 l/100km (handgeschakeld).

Het interieur van de nieuwe S-TYPE is nog verder verbeterd en draagt bij aan het gevoel van tijdloze luxe. Het opnieuw vormgegeven instrumentenpaneel benadrukt het sportieve karakter van de S-TYPE en levert meer informatie op extra heldere displays. Bovendien is er nu ook een grotere keuze aan kleur- en bekledingsmogelijkheden. De S-TYPE Sport- en S-TYPE R-modellen hebben voortaan standaard een sportieve aluminium dashboardafwerking.

De standaarduitrusting van de nieuwe S-TYPE Sport is uitgebreid. Tot de standaard voorzieningen behoren onder meer metallic lak; een geheugen voor de instelling van de bestuurdersstoel, elektrisch verstelbare stuurkolom, buitenspiegels en pedalen; 18 inch Triton lichtmetalen velgen; een aluminium dashboardafwerking en bekerhouders vóór.

Ook de S-TYPE R heeft een aantal wijzigingen aan de standaarduitrusting ondergaan, namelijk een Park Distance Control achter en ook hier een dashboardafwerking in aluminium.

De serie benzinemotoren en transmissies is ongewijzigd. Het modelprogramma start met de verfijnde, en volledig uit aluminium vervaardigde 2.5- en 3.0 liter V6-motor, gevolgd door de 4.2 liter V8 met of zonder Supercharger - de krachtigste in serie geproduceerde motor die Jaguar ooit heeft gemaakt.

Met al deze uitbreidingen behoudt de nieuwe S-TYPE zijn unieke Jaguar-eigenschappen - een combinatie van krachtige, karakteristieke styling, sportieve dynamiek, buitengewoon comfort en verfijning, en een ongeëvenaarde emotionele aantrekkingskracht. Kortom: de meest fascinerende S-TYPE ooit is tevens de meest complete.