Gemeente Utrecht

|Postbus 2158                                                                  |
|3500 GD Utrecht                                                               |
|Telefoon: 030 - 286 26 70                                                     |
|Fax: 030 - 286 28 90                                                          |

Utrecht, 29 september 2004


Uit onderzoek onder leerlingen en leerklachten blijkt dat de veiligheid op basisscholen groeit. Van de leerlingen uit groep 5 tot en met 8 zegt 7% geregeld last van pesten te hebben. Dat was vorig jaar 9%. Dit jaar geeft 10 % van de leerkrachten, tegenover 18% vorig jaar, aan te maken te hebben met fysiek geweld door leerlingen. Toch komt schoppen en slaan nog teveel voor: 35% van de leerlingen uit de groepen 5-8 geeft aan hier last van te hebben.
De cijfers komen uit de 'Stedelijke rapportage School en Veiligheid in Utrecht' opgesteld door het Schooladviescentrum (SAC). Tienduizend leerlingen en een kleine duizend leerkrachten op 63 basisscholen in Utrecht vulden een vragenlijst in over veiligheid in en om de school. Uit het onderzoek blijkt dat een kleiner aantal kinderen gepest wordt dan voorgaande jaren. Duidelijk minder leerkrachten worden geconfronteerd met geweld door leerlingen of ouders.

Toch komen geweld tegen leerkrachten en pesten nog te vaak voor. Daarom is er nog meer aandacht nodig voor duidelijke omgangsregels tussen leerlingen, leerkrachten en ouders. Dat is een kwestie van een consequente aanpak op school, waar leerkrachten, leerlingen en ouders meerdere jaren aan werken.

Een nieuw idee is het creëren van een time-out vooorziening voor leerlingen in het basisonderwijs met gedragsproblemen. Doel hiervan is leerlingen tijdelijk op te vangen, sociaal vaardiger te maken en vervolgens weer te integreren in de eigen school. De mogelijkheden hiervoor zullen de komende maanden onderzocht worden.

Op grond van het jaarlijkse onderzoek van het SAC wordt een stedelijke rapportage opgesteld. Dit jaar zijn de resultaten van het onderzoek voor het eerst ook in een publieksversie verschenen.

Het project School en Veiligheid ging in 1997 van start op vier scholen in Kanaleneiland. De resultaten op deze scholen waren zo gunstig dat het project is uitgebreid naar inmiddels ruim 90 schoollocaties (van de in totaal 110). Het project werkt aan een prettig en veilig schoolklimaat. Maar veiligheid en onveiligheid houden niet op bij de deur van de school. Daarom wordt steeds meer gekozen voor een wijkgerichte aanpak, waarbij welzijnsinstellingen, bibliotheken, politie en wijkbureaus betrokken zijn. Daarbij zal in het komend schooljaar vooral geprobeerd worden de samenwerking met de politie en het welzijnswerk te verbeteren.

Of het in de toekomst mogelijk blijft om op deze manier aan veiligheid op school te werken is, gezien de voorgenomen bezuinigingen van het Rijk, de vraag.