pijl Plannen en projecten >> Plattelandsvernieuwing
Sportief mountainbiken door een afwisselend landschap
Projecten in het kader van plattelandsvernieuwing hebben niet alleen
betrekking op natuurbehoud of landbouw. Er is ook aandacht voor
recreatie; voor de meeste Nederlanders is dat immers de belangrijkste
link met het buitengebied. De onlangs geopende ATB-route De Witte
Bergen is daar een voorbeeld van. Een gevarieerd traject van zon 42
kilometer laat mountainbikers kennis maken een aantal bijzondere
plekjes in het Oirschotse buitengebied. En de natuur is er nog bij
gebaat ook.
Hoewel het aantal fietsers dat de route al gebruikt niet officieel
wordt bijgehouden, melden omwonenden dat het er dagelijks tientallen
zijn, met flinke uitschieters in het weekend. Initiatiefnemer Joep van
de Ven had niet verwacht dat het zo snel zou gaan. Volgens hem toont
dit ook aan dat de route zn waarde bewijst op economisch gebied. "Dit
soort routes trekt mensen aan uit de wijde regio, wat voor horeca en
winkeliers weer gunstig kan zijn. Dat is óók plattelandsvernieuwing."
Als bestuurslid van race- en tourclub de Pedaleur kwam Joep van de Ven
enkele jaren geleden op het idee om een mountainbikeroute aan te
leggen. Dat gebeurde na een oproep van de gemeente om projecten aan te
dragen in het kader van de plattelandsvernieuwing, herinnert hij zich.
"In die tijd kregen onze ATB-leden steeds vaker te maken met
maatregelen die het fietsen in de kwetsbare natuur beperkten. Een
ATB-route zou het uitoefenen van de sport veilig moeten stellen." De
gemeente Oirschot en het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE)
schaarden zich al snel vierkant achter het plan. Dat heeft echter niet
alleen te maken met sympathie voor de ATB-ers, weet Van de Ven.
"Zonder vaste route gaan veel mountainbikers op eigen houtje de natuur
in. Wanneer je alle fietsers op één traject kunt krijgen bevorder je
dus de rust in de overige Oirschotse natuur. Dat was vanaf het begin
een sterk punt van het plan."
"Zonder medewerking niet gelukt"
Samen met clubgenoten maakte Van de Ven een conceptroute. Daar moest
echter nog flink aan worden geschaafd. "Onze beoogde route bleek over
het terrein van defensie te gaan, door natuurgebieden en over het land
van particulieren die daar niet zo enthousiast over waren", aldus Van
de Ven. "Na die eerste schifting kreeg ik door dat het plan wel eens
wat meer voeten in de aarde zou kunnen hebben dan ik vooraf gedacht
had." Grondeigenaren en beheerders werden aangeschreven. Waar zich
problemen voordeden werd een alternatief gezocht. Een puzzelsessie die
bijna drie jaar duurde. "Goed werk heeft zn tijd nodig zullen we maar
zeggen", aldus een nuchtere Van de Ven. Door zijn deelname aan het
project heeft hij in elk geval geleerd hoe lastig het is om in het
buitengebied een grootschalig initiatief op poten te zetten. "Er zijn
zoveel belanghebbenden bij betrokken: gemeente, provincie, defensie,
Brabants Landschap, Staatsbosbeheer, particulieren, het houdt niet
op." Een voordeel was wel dat de meeste partijen positief tegenover
het initiatief stonden. "Bijna iedereen vond het een prima idee", zegt
Van de Ven. "Alleen wanneer regels, vergunningen of praktische
bezwaren in de weg stonden, bleef de deur gesloten. Voor de rest
hebben we ontzettend veel medewerking gehad. Anders was het ook nooit
gelukt."
Veelzijdige route
Het eindresultaat is een route van 42 kilometer, bestaande uit twee
lussen van elk ongeveer 21 kilometer. Om de deelnemers in goede banen
te leiden zijn er maar liefst 420 paaltjes de grond in geslagen. De
kosten voor dit deel kwamen voor rekening van het SRE, die voor dit
project heeft kunnen putten uit een Europese susidieregeling; de
kosten voor andere onderdelen zijn gedekt door de gemeente. De
Pedaleur heeft zelf beloofd voor het onderhoud te zullen zorgen. "Voor
wat hoort wat", vindt Van de Ven. "Twee keer per jaar gaan we route
nalopen op verdwenen routepaaltjes en dergelijke. En mochten zich
tussentijds calamiteiten voordoen dan kan men dat melden bij de
vereniging. De contactgegevens zijn te vinden op
www.pedaleur-oirschot.nl." Overigens zal de route binnenkort nog op
enkele punten iets worden aangepast. De drie startpunten bevinden zich
in het centrum van Middelbeers, het centrum van Oostelbeers en
Sportpark de Kemmer in Oirschot. De startpunten zijn herkenbaar aan
een kleurrijk overzichtsbord waarop de hele route staat afgebeeld. Bij
het VVV zijn folders verkrijgbaar met de route. "Er zijn een aantal
van dit soort routes in Nederland", weet Joep van Ven. "Het bijzondere
van deze is de variatie in het landschap. Hij voert door het bos, over
de hei, langs dreven en over landgoederen. Het recreatieve aspect is
bij deze route zeker zo belangrijk als het sportieve. Bovendien weet
je als ATB-er zeker dat je op deze route ook echt welkom bent. Dat
fietst al een stuk prettiger."
Gemeente Oirschot