Gemeente Oirschot

pijl Plannen en projecten >> Plattelandsvernieuwing

Sportief mountainbiken door een afwisselend landschap

Projecten in het kader van plattelandsvernieuwing hebben niet alleen betrekking op natuurbehoud of landbouw. Er is ook aandacht voor recreatie; voor de meeste Nederlanders is dat immers de belangrijkste link met het buitengebied. De onlangs geopende ATB-route De Witte Bergen is daar een voorbeeld van. Een gevarieerd traject van zon 42 kilometer laat mountainbikers kennis maken een aantal bijzondere plekjes in het Oirschotse buitengebied. En de natuur is er nog bij gebaat ook.

Hoewel het aantal fietsers dat de route al gebruikt niet officieel wordt bijgehouden, melden omwonenden dat het er dagelijks tientallen zijn, met flinke uitschieters in het weekend. Initiatiefnemer Joep van de Ven had niet verwacht dat het zo snel zou gaan. Volgens hem toont dit ook aan dat de route zn waarde bewijst op economisch gebied. "Dit soort routes trekt mensen aan uit de wijde regio, wat voor horeca en winkeliers weer gunstig kan zijn. Dat is óók plattelandsvernieuwing."

Als bestuurslid van race- en tourclub de Pedaleur kwam Joep van de Ven enkele jaren geleden op het idee om een mountainbikeroute aan te leggen. Dat gebeurde na een oproep van de gemeente om projecten aan te dragen in het kader van de plattelandsvernieuwing, herinnert hij zich. "In die tijd kregen onze ATB-leden steeds vaker te maken met maatregelen die het fietsen in de kwetsbare natuur beperkten. Een ATB-route zou het uitoefenen van de sport veilig moeten stellen." De gemeente Oirschot en het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) schaarden zich al snel vierkant achter het plan. Dat heeft echter niet alleen te maken met sympathie voor de ATB-ers, weet Van de Ven. "Zonder vaste route gaan veel mountainbikers op eigen houtje de natuur in. Wanneer je alle fietsers op één traject kunt krijgen bevorder je dus de rust in de overige Oirschotse natuur. Dat was vanaf het begin een sterk punt van het plan."

"Zonder medewerking niet gelukt"

Samen met clubgenoten maakte Van de Ven een conceptroute. Daar moest echter nog flink aan worden geschaafd. "Onze beoogde route bleek over het terrein van defensie te gaan, door natuurgebieden en over het land van particulieren die daar niet zo enthousiast over waren", aldus Van de Ven. "Na die eerste schifting kreeg ik door dat het plan wel eens wat meer voeten in de aarde zou kunnen hebben dan ik vooraf gedacht had." Grondeigenaren en beheerders werden aangeschreven. Waar zich problemen voordeden werd een alternatief gezocht. Een puzzelsessie die bijna drie jaar duurde. "Goed werk heeft zn tijd nodig zullen we maar zeggen", aldus een nuchtere Van de Ven. Door zijn deelname aan het project heeft hij in elk geval geleerd hoe lastig het is om in het buitengebied een grootschalig initiatief op poten te zetten. "Er zijn zoveel belanghebbenden bij betrokken: gemeente, provincie, defensie, Brabants Landschap, Staatsbosbeheer, particulieren, het houdt niet op." Een voordeel was wel dat de meeste partijen positief tegenover het initiatief stonden. "Bijna iedereen vond het een prima idee", zegt Van de Ven. "Alleen wanneer regels, vergunningen of praktische bezwaren in de weg stonden, bleef de deur gesloten. Voor de rest hebben we ontzettend veel medewerking gehad. Anders was het ook nooit gelukt."

Veelzijdige route

Het eindresultaat is een route van 42 kilometer, bestaande uit twee lussen van elk ongeveer 21 kilometer. Om de deelnemers in goede banen te leiden zijn er maar liefst 420 paaltjes de grond in geslagen. De kosten voor dit deel kwamen voor rekening van het SRE, die voor dit project heeft kunnen putten uit een Europese susidieregeling; de kosten voor andere onderdelen zijn gedekt door de gemeente. De Pedaleur heeft zelf beloofd voor het onderhoud te zullen zorgen. "Voor wat hoort wat", vindt Van de Ven. "Twee keer per jaar gaan we route nalopen op verdwenen routepaaltjes en dergelijke. En mochten zich tussentijds calamiteiten voordoen dan kan men dat melden bij de vereniging. De contactgegevens zijn te vinden op www.pedaleur-oirschot.nl." Overigens zal de route binnenkort nog op enkele punten iets worden aangepast. De drie startpunten bevinden zich in het centrum van Middelbeers, het centrum van Oostelbeers en Sportpark de Kemmer in Oirschot. De startpunten zijn herkenbaar aan een kleurrijk overzichtsbord waarop de hele route staat afgebeeld. Bij het VVV zijn folders verkrijgbaar met de route. "Er zijn een aantal van dit soort routes in Nederland", weet Joep van Ven. "Het bijzondere van deze is de variatie in het landschap. Hij voert door het bos, over de hei, langs dreven en over landgoederen. Het recreatieve aspect is bij deze route zeker zo belangrijk als het sportieve. Bovendien weet je als ATB-er zeker dat je op deze route ook echt welkom bent. Dat fietst al een stuk prettiger."