Ingezonden persbericht

Nieuwegein, 29 september 2004

NA VOLKSKRANT STAPPEN OOK TROUW EN NRC HANDELSBLAD IN ONLINE SINGLEMARKT MET PARSHIP

De contactadvertentie verliest de strijd met internet

PARSHIP, een online relatiemiddelingsbureau en de landelijke kwaliteitskranten van PCM Uitgevers zijn een samenwerkingovereenkomst aangegaan. Konden singles van de Volkskrant al kennismaken met PARSHIP, nu kunnen ook lezers van NRC Handelsblad en Trouw van deze dienst gebruik maken. Singles gebruiken contactadvertenties in kranten steeds minder als middel om andere singles te bereiken. Het gemak en de toegankelijkheid van internet maken dat de krant als contactadvertentiemedium terrein verliest. Het advertentievolume in kranten is volgens onderzoeksbureau BBC de afgelopen 5 jaar gekrompen met 20%.

Internet versus de krant
Vreemd is het niet dat singles massaal kiezen voor datingsites om een partner te zoeken. Voor ¬ 149,- kun je bij PARSHIP een half jaar onbeperkt 'je hart ophalen', terwijl je in een landelijk dagblad slechts drie tot vier summiere boodschappen kwijt kunt. "Met een contactadvertentie bereik je iedereen eenmalig, terwijl je online op basis van een sluitend profiel gericht kan zoeken en gevonden kan worden. Je vist in een vijver vol singles die allemaal graag willen daten, én zoals bij PARSHIP echt klaar zijn voor een serieuze relatie", aldus Olaf van Schagen, country manager van PARSHIP. Bijkomend voordeel is dat een online boodschap enorm uitgebreid (en steeds weer aangepast) kan worden wat, in tegenstelling tot offline contact zoeken, niks extra kost. Voor Olaf van Schagen is de samenwerking een logische stap: "De lezers van Volkskrant, NRC Handelsblad en Trouw sluiten aan bij de gebruikers van PARSHIP. Zij gaan op gefundeerde wijze op zoek naar een partner en onze wetenschappelijke persoonlijkheidstest is daar een uitstekend middel voor. Wij zijn blij dat we een grote groep lezers van Volkskrant, NRC Handelsblad en Trouw kunnen helpen bij het vinden van een geschikte partner."

Over PARSHIP
PARSHIP is een online relatiebemiddelingsbureau met meer dan 750.000 leden. PARSHIP richt zich op serieuze relatiebemiddeling via het internet en onderscheidt zich daarmee van de reguliere datingsites. PARSHIP hanteert hierbij een wetenschappelijke persoonlijkheidstest die ervoor zorgt dat op zeer zorgvuldige wijze 'matches' tussen de juiste personen tot stand komen. PARSHIP is in 2001 in Duitsland gestart met haar unieke service, vervolgens is de service uitgebreid naar Oostenrijk, Italië en Zwitserland. In december 2003 is in Nederland de start gemaakt met PARSHIP.nl. PARSHIP.nl werkt in Nederland samen met diverse partners waaronder de Volkskrant, Trouw, NRC Handelsblad, Psychologie Magazine, Carp en Planet. PARSHIP is een dochteronderneming van de Duitse uitgeversgroep Holtzbrinck. In Nederland is Holtzbrinck tevens aandeelhouder van bol.com.

- EINDE BERICHT -

Achtergrondinformatie (