AutoRai

29-9-2004

Hyundai Motor Co. introduceert vijfde generatie Sonata

Bij de ontwikkeling van de nieuwe Sonata legde Hyundai de nadruk op kwaliteit, technologie en het welzijn van de inzittenden. eze werkwijze resulteerde in nieuwe motoren, een nieuw ontwikkeld onderstel en een verbeterde veiligheid.

Al vanaf zijn introductie in 1985 neemt de Sonata een belangrijke plaats in bij Hyundai. Nieuwe techniek verscheen altijd eerst in de Sonata. De vijfde generatie zet deze traditie voort door een aanzienlijk verbeterde kwaliteit en de toepassing van innovatieve Active Geometry Control Suspension (AGCS). Dit systeem komt later in 2005 op de markt.

In Europa en Amerika is de Sonata altijd gewaardeerd om zijn goede kwaliteit en betrouwbare technologie. Recentelijk is de Sonata nog onderscheiden als beste in zijn klasse door het gerenommeerde JD Power-kwaliteitsonderzoek van 2004. De nieuwste Sonata die hier in Parijs zijn wereldpremière beleefd, is ontworpen en ontwikkeld om de traditie van de afgelopen 19 jaar voort te zetten. Opnieuw is de lat voor zowel kwaliteit als klanttevredenheid hoger gelegd. Dit komt eveneens tot uiting in de verwachte verkopen: 230.000 Sonatas in 2005.

Geheel in lijn met de Sonata-traditie ontwikkelde Hyundai voor het model twee nieuwe, geheel uit aluminium vervaardigde motoren: een V6 met een inhoud van 3,3 liter en een viercilinder met een inhoud van 2,4 liter. Vanaf 2006 krijgen deze krachtbronnen bovendien gezelschap van een eveneens nieuwe 2.0 CRDi-dieselmotor. Daarnaast hebben de ingenieurs speciale aandacht gegeven aan de wegligging van de Sonata en het comfort en is de binnenruimte fors vergroot. Uitgebreide actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen waaronder airbags, zijairbags en gordijnairbags beschermen de inzittenden. Uiteraard is ESP leverbaar als optie.

De nieuwe Sonata heeft een 30 millimeter langere wielbasis, de totale lengte groeide met 55 millimeter. Deze kleine toename in formaat sorteerde een belangrijk effect op de interieurruimte. De beenruimte voor en achter zijn resp. 10 en 30 millimeter langer. Ook de hoofdruimte is toegenomen: voor met 22 millimeter en achter met 15 millimeter. De inhoud van de bagageruimte bedraagt nu een enorme 462 liter.

Het nieuwe, Europees aandoende ontwerp van de Sonata is tegelijkertijd elegant en praktisch. De Sonata is voorzien van een riante uitrusting met onder meer een in lengte en hoogte verstelbaar stuur, een elektrisch bedienbaar schuif-/kanteldak, een cd-wisselaar met MP3-functie, audiobediening vanaf het stuur, klimaatcontrole, een systeem dat de luchtkwaliteit in de gaten houdt, voorruitverwarming en een zonnescherm achter. Lichtmetalen wielen met een diameter van 17 inch zijn een optie en de V6 is uitgerust met twee sportieve uitlaten.

Het resultaat van alle inspanningen is een sportsedan die zich kan meten met de Europese en Japanse concurrentie.

Ontwerp
De Hyundai-ontwerpers hebben de Sonata een strak en gedistingeerd Europees maatpak gegeven. Door een opvallende grille, smalle koplampen uit één stuk en een motorkap waarin de lijnen van het ontwerp terugkomen, ademt het front sportiviteit. De evenwichtige vormgeving van de zijkanten kenmerkt zich door eenzelfde lijnenspel en de voor- en achterbumper die vloeiend in de carrosserie overlopen. Ook de 17-inch wielen, subtiel verbrede wielkasten, met chroom ingelegde handgrepen en de geïntegreerde sierlijsten dragen bij aan het verfijnde, maar sportieve design. Aan de achterzijde bevestigen smalle lichtunits en een gespierde bumper het atletische uiterlijk.

Aan het interieur is eveneens ruim aandacht besteed om een frisse en luxe sfeer te creëren. Het gebruik van kwalitatief hoogwaardige materialen en de forse binnenruimte dragen daar aan bij. Het two tone gekleurde interieur is verrijkt met een houten sierstrip. De heerlijke zittende stoelen bieden overal voldoende steun. Het sportieve van het exterieurontwerp komt terug in de vormgeving van de versnellingspook en het instrumentarium. De ventilatieopeningen zijn zo geplaatst dat ze in een optimale luchtstroom door het hele interieur voorzien. Het resultaat is een stijlvol, comfortabel en harmonieuze omgeving voor zowel de bestuurder als de passagiers.

Onderstel en weggedrag
Multi-link achterwielophanging en double wishbone voorwielophanging geven de Sonata tegelijkertijd een comfortabel en sportief weggedrag. Een nieuw subframe vóór zorgt voor extra stijfheid en de L-vormige onderste wieldraagarmen verminderen trillingen en helpen bij het opvangen van onregelmatigheden in het wegdek. De ingenieurs hebben bovendien gekozen voor grotere lagerschalen om de isolatie van het onderstel te verbeteren. Verbeterde schokdempers dragen verder bij aan een comfortabele rit. Voor wat betreft de achteras is er veel aan gedaan om schokken en trillingen beter te verdelen en zo te dempen. Een stijvere carrosserie en verbeterde wielgeometrie zoals het caster dragen ook bij aan het sterk verbeterde weggedrag en verminderen tegelijkertijd de invloed van geluiden en trillingen van buitenaf.

AGCS (Active Geometry Control Suspension) is een innovatie die Hyundai voor het eerst presenteerde op de autoshow van Seoel in 2002. Dit systeem staat aan de basis van de dynamische verbeteringen in de Sonata en levert een belangrijke bijdrage aan de verbeterde veiligheid.

Hyundai paste het unieke, gepatenteerde AGCS-systeem toe op de achteras om het toespoor te regelen met behulp van twee elektrische stelmotoren die de geometrie van de dwarsgeplaatste wieldraagarmen variëren. De bochtstabiliteit en het rijcomfort stijgen hierdoor naar een totaal nieuw niveau. Dankzij de horizontale verdeling van krachten om het toespoor te regelen, werkt het systeem veel efficiënter dan de systemen die dit verticaal doen en nota bene de norm zijn in de industrie. AGCS in de Sonata biedt verbeteringen op het gebied van comfort en stabiliteit die verder gaan dan ESP. ESP remt het voertuig af terwijl ACGS de wielgeometrie optimaliseert om de grip te verbeteren en zo de slipgrens te verleggen. Naar wens kan de bestuurder AGCS overigens met een knop op het dashboard uitschakelen. Tijdens het nemen van bochten op lage snelheid en rechtuit rijden vermindert AGCS toespoor voor meer stabiliteit. Op hoge bochtsnelheden vermeerdert het systeem toespoor juist om de slipgrens verder te leggen. Op deze manier zorgt het voor een beter en veiliger weggedrag in de bocht. AGCS werkt nauw samen met de gasgevulde veerpoten en extra schroefveren achter om de voertuigstabiliteit nog verder te verbeteren.

Hyundai heeft ook maatregelen genomen om hinderlijke trillingen en het binnendringen van geluiden van buitenaf tegen te gaan. Voorbeelden hiervan zijn het gebruik van dikker glas voor de zijramen, een vlakke onderkant en verbeteringen aan de ventilatie, airco en motorventilator. Uit interne tests is gebleken dat de Sonata door deze aanpassingen tot de stilste in zijn klasse behoort, zowel bij stationair draaien als op rijsnelheid.

De aandrijflijn
De comfortabele, maar sportieve rijeigenschappen van de Sonata zijn ook te danken aan het raffinement van de twee speciaal voor dit model nieuw ontwikkelde motoren. Kracht en zuinigheid in combinatie met een minimale uitstoot stonden hoog op de prioriteitenlijst bij de totstandkoming van de 3.3 V6 en de 2.4. Beide motoren zijn gebouwd in s werelds nieuwste en meest geautomatiseerde motorfabriek in Asan. De motorblokken zijn van aluminium en beschikken beide over variabele kleptiming en op de 3.3 V6 een variabel inlaatkanaal. De 3.3 V6 levert een vermogen van 171,4 kW bij 6.200 toeren per minuut en maar liefst 304 Nm trekkracht bij 3.500 toeren per minuut. De 2.4 zet hier al even indrukwekkende waarden tegenover: 118,5 kW bij 5.800 toeren per minuut en 219 Nm bij 4.250 toeren per minuut. De 3.3 V6 is gekoppeld aan een nieuwe H-matic vijftrapsautomaat, voor de 2.4 is er de keus uit een handgeschakelde vijfbak of een viertrapsautomaat. De nog op stapel staande 2.0VGT CRDi turbodieselmotor zal een vermogen produceren van 99,3 kW bij 4.000 toeren per minuut en een trekkracht van 304 Nm bij 2.000 toeren per minuut. Hyundai levert deze krachtbron in Europa met een nieuw ontwikkelde handgeschakelde zesbak of de nieuwe viertrapsautomaat.

Veiligheid
rusting
Als het aankomt op gebruiksgemak heeft Hyundai een goede reputatie opgebouwd. De Sonata bouwt verder op die reputatie met onder meer het ruime interieur en de enorme bagageruimte. Binnenin is veel bergruimte gecreëerd met een diep dashboardkastje, vakken in de portieren en bekerhouders voor- en achterin. De bedieningsknoppen voor de audio op het stuur zijn zo geplaatst dat ze instinctief goed te bedienen zijn, zoals overigens alle bedieningselementen.

Geen enkele Hyundai is compleet zonder de uitgebreide standaarduitrusting. Ook op dit gebied geeft de Sonata in zijn klasse het voorbeeld. De lange uitrustingslijst* omvat onder meer een in hoogte en diepte verstelbaar stuur, ABS met een dubbele rembekrachtiger (8- en 9-inch), elektrisch bedienbare en verwarmbare zijspiegels, projectiekoplampen, centrale portiervergrendeling, een elektrisch bedienbaar schuif-/kanteldak, klembeveiliging en tiptoetsbediening voor het elektrisch bedienbare raam aan de bestuurderszijde, een in de ruit weggewerkte antenne, een elektrisch te openen tankdop, motorkap en kofferklep, ruitensproeiers met drie stralen, een afsluitbaar dashboardkastje, verlichte make-upspiegels en een verlicht contactslot.

De eveneens omvangrijke optielijst* bestaat onder meer uit cruise control, afstandbediening voor de centrale portiervergrendeling, automatische klimaatregeling, parkeerhulp achter, een cd-wisselaar met MP3-functie eventueel uitbreidbaar met versterker en 8-inch subwoofer, een systeem dat de luchtkwaliteit in de gaten houdt en voorruitverwarming.

Om de Sonata nog meer aantrekkingskracht te geven, ontwikkelde Hyundai een reeks prachtige kleuren*, waaronder: Noble White, Ebony Black, Sleek Silver, Crystal Silver, Pure Pearl White, Grace Beige, Deep Pearl Blue, Prestige Dark Red, Dandy Green, Autumn Brown, Aurora Blue and Charming Gray. Het two tone interieur is bovendien naar smaak van de koper af te werken met sierstrips variërend van hout- tot metaalaccenten.


* Internationale gegevens van HMC de specificaties van de Nederlandse uitvoeringen worden later bekendgemaakt en kunnen verschillen van deze informatie.