Van Gogh Museum


Amsterdam, 29 september 2004

Van Gogh Museum verwerft befaamde Volpini-serie van Gauguin

Ruim vier jaar na de verwerving van een omvangrijke collectie laat-19de-eeuwse Franse grafiek heeft de Vincent van Gogh Stichting opnieuw een belangrijke verzameling prenten aangekocht voor het Van Gogh Museum. Het betreft in totaal 38 werken op papier van kunstenaars als Paul Gauguin, Edouard Vuillard, Pierre Bonnard, Maurice Denis en Paul Sérusier.

Centraal in de nieuwe aankoop staat de zogeheten Volpini-serie, een befaamde groep van 11 zinkografieën van Paul Gauguin (1848-1903). Deze serie maakte deel uit van een in eigen beheer georganiseerde expositie van Gauguin en andere kunstenaars die plaatsvond tegenover het terrein van de Wereldtentoonstelling van 1889 in Parijs, in een poging om de aandacht van het publiek te vestigen op hun kunst. Het was Gauguins eerste serieuze prestatie op grafisch gebied.

De expositie getiteld L'Exposition de Peintures du Groupe Impressioniste et Synthétiste vond plaats in Café Volpini en bevatte behalve prenten en schilderijen van Gauguin ook werk van Charles Laval, Emile Bernard en Louis Anquetin. Het was de eerste gezamenlijke manifestatie van een groep kunstenaars die de geschiedenis in zou gaan als de School van Pont-Aven. Gauguin en zijn vrienden hadden het Impressionisme en het Realisme verworpen ten gunste van het Synthétisme, een stijl die zich kenmerkte door de vereenvoudiging van vormen en kleuren tot vlakke, ritmische patronen en golvende lijnen. Deze nieuwe stroming werd een belangrijke inspiratiebron voor onder andere Les Nabis, een groep avant-garde kunstenaars die actief was in Parijs in de periode 1890-1905.

De prenten uit de Volpini-serie zijn gebaseerd op in Bretagne, Arles en op Martinique gemaakte schilderijen. Ongetwijfeld zag Gauguin de prenten als een manier om zijn schilderijen onder de aandacht te brengen. In dit idee werd hij bevestigd door kunsthandelaar Theo van Gogh, Vincents broer, die tegen Gauguin zou hebben gezegd dat er interesse bestond in prenten naar schilderijen.

Lithografieën en zinkografieën waren aan het eind van de 19de eeuw goedkope reproductiemethoden die snel populair werden onder kunstenaars. Gauguins keuze voor zinkplaten in plaats van steen (litho) voor het maken van deze serie was een puur economische. Zijn benadering van de zinkografie was eerder die van een schilder dan van een tekenaar: hij gebruikte vaak een penseel en voegde inktoplossingen toe om een grote variëteit in structuur te krijgen.

De meeste afzonderlijke prenten in de Volpini-serie, in een oplage van circa 50 stuks gedrukt, zijn door de jaren heen verspreid geraakt. Het is dan ook zeer uitzonderlijk te noemen dat een complete serie, die bovendien in perfecte staat verkeert, kon worden aangeschaft.

Daarnaast is een aantal prenten en ontwerpen voor prenten verworven van onder anderen Pierre Bonnard, Edouard Vuillard en Maurice Denis, die tot de Nabis-groep behoorden. De bladen laten meer het experimentele karakter van hun werk zien en vormen derhalve een waardevolle aanvulling op de huidige collectie. De uitbreiding met verschillende staten van bepaalde litho's stelt het museum nu in de gelegenheid om een beter inzicht te geven in het creatieve proces van deze kunstenaars.

De nieuwe aanwinst is afkomstig van een particuliere verzamelaar die anoniem wenst te blijven. Een selectie van de Nabis-prenten en de volledige Volpini-serie, in totaal circa 20 werken, zal tot en met 16 januari 2005 worden gepresenteerd op de eerste etage van het Rietveldgebouw.

Collectie grafiek in het Van Gogh Museum
De collectie grafische kunst van Vincent van Gogh en zijn broer Theo is in 1973 door de Vincent van Gogh Stichting in bruikleen gegeven aan het Van Gogh Museum. Het museum verzamelde aanvankelijk terughoudend grafiek. Dankzij de omvangrijke aankoop van meer dan 800 prenten in 2000 en de huidige toevoeging van 38 bladen heeft het Van Gogh Museum nu een bijzondere, sterk samenhangende verzameling prentkunst en kan het een mooi beeld tonen van de belangrijkste ontwikkelingen in de productie van de Parijse grafiek gedurende de laatste twee decennia van de 19de eeuw.

Vincent van Gogh Stichting
De Vincent van Gogh Stichting bezit het grootste deel van de collectie die door het Van Gogh Museum wordt beheerd. Inkomsten die voortvloeien uit de collectie (met name via de museumwinkel) worden gebruikt door de Vincent van Gogh Stichting om nieuwe aanwinsten voor het museum te ondersteunen.

Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met de afdeling Voorlichting van het Van Gogh Museum: +31 (0)20 570 52 92 of e-mailen naar pressoffice@vangoghmuseum.nl.


---