Gemeente Westervoort


NIEUWSBERICHTEN WESTERVOORTPOST

Aanvragen & vergunningen

Bouwaanvragen:

* Vos de Waelstraat 24, uitbreiden woning -
* 't Eeland 34, uitbreiden woning

* St. Anfriedlaan 5, wijzigen kap van berging
* St. Anfriedlaan 5, vervangen dakpannen woning
* St. Anfriedlaan 4, uitbreiden woning

Sloopmelding:

* Schoolstraat 7, verwijderen asbestplaatje

Verleende bouwvergunning:

* Scheisprong 14, wijzigen portaal/entree
* Vredenburgstraat 22, plaatsen carport

Vergadering Welstand:
Vindt om de 2 weken plaats in elke even week op dinsdagmiddag vanaf 13.30 uur. Op de maandag daarvoor is de agenda in te zien bij de afdeling Ruimte & Samenleving. Bezoekers dienen zich bij die afdeling aan te melden, telefoon 026-3179531.

Nadere informatie, onder meer over de concrete data van de verleende vergunningen, kunt u inwinnen bij afdeling Ruimte & Samenleving, tel. 3179531

Overige verleende vergunningen
Voor de hieronder genoemde activiteiten zijn de benodigde ontheffingen, vergunningen en toestemmingen verleend:
* Dorpstraat 27, voor het kappen van 1 Wilg
* Kloosterdreef, voor het kappen van 6 linden, 1 berk, 1es en 1 haagbeuk

* Schoonoord voor het kappen van 17 haagbeuken
* Mosterdhof thv hsnr 332 voor het kappen van 1 kastanje
Nadere informatie, onder meer over de concrete datum van de bekendmakingen, kunt u inwinnen bij de afdeling Openbare Werken, tel. 3179363 (kapvergunningen).

Heeft u bezwaar?
Indien u het niet eens bent met één van de verleende vergunningen , dan kunt u op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken bezwaar maken door het indienen van een bezwaarschrift bij het college van burgemeester en wethouders, Postbus 40, 6930 AA Westervoort. De termijn van 6 weken vangt aan met ingang van de dag na die waarop dit besluit is bekendgemaakt bij de aanvrager. Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. De indiener van een bezwaarschrift kan, als er gelet op de betrokken belangen sprake is van spoed, tevens een voorlopige voorziening (zoals schorsing) aanvragen bij de voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM te Arnhem. Hiervoor moet u griffierecht betalen. De griffier van de rechtbank kan u over deze kosten informeren.

Verkeersbesluit

De afdelingsmanager van de afdeling Openbare Werken maakt bekend dat hij - krachtens delegatiebesluit van de gemeenteraad en het mandateringsbesluit van burgemeester en wethouders - in verband met de jaarlijks te houden kermis besloten heeft tijdelijke verkeersmaatregelen te treffen.

De maatregelen gelden voor een periode vanaf donderdag 30 september 2004 vanaf 13.00 uur tot woensdag 6 oktober 2004 12.00 uur en hebben betrekking op:

* het instellen van een parkeerverbod aan beide zijden van de rijbaan, te weten: ·

+ Molenlaan;

+ gedeelte Mosterdhof gelegen tussen de Dorpstraat en Mosterdhof 195.

* het afsluiten van weggedeelten voor alle verkeer m.u.v. voetgangers, te weten:

+ gedeelte Dorpstraat vanaf de Klapstraat tot aan de kruising met Molenlaan/Mosterdhof ;

+ gedeelte Dorpstraat vanaf de kruising Molenlaan/Mosterdhof tot aan de kruising met Kerkstraat.

De maatregelen zullen op de voorgeschreven wijze door middel van plaatsing van de daarvoor benodigde verkeerstekens worden uitgevoerd.

Vergadering Streekcommissie

Streekcommissie West-Achterhoek en Liemers adviseert mede Gedeputeerde Staten van de provincie Gelderland over de besteding van provinciale en Europese gelden ten behoeve van de streek West-Achterhoek en Liemers. Zij doet dit ieder jaar in de vorm van een jaarprogramma.

De Streekcommissie West-Achterhoek en Liemers vergadert op donderdag 7 oktober 2004 om 15.00 uur in het gemeentehuis van Gendringen. Deze vergadering is openbaar.

Reden voor deze openbare aankondiging is de beoordeling van de projecten in de 4e tranche 2004 van het jaarprogramma 2004 van streekcommissie West-Achterhoek en Liemers.

Agenda:

1. Opening en mededelingen

2. Ingekomen post

3. Verslag vorige vergadering

4. Projecten 4e tranche 2004

5. Brief aan provincie

6. Stand van zaken voorbeeldprojecten

7. Rondvraag en sluiting

Het jaarprogramma ligt tijdens kantooruren ter inzage bij het secretariaat. Deze is gevestigd in het kantoor van Plattelandshuis, Hummeloseweg 85 te Zelhem (telefoon: 0314 - 625 000).

Duurzaam Accommodatiegebruik

Op 22 september jl. is er een presentatie geweest van het eindrapport, oftewel het integrale advies voor de accommodaties van onderwijs, welzijn, cultuur en sport. Dit rapport is het resultaat van het project Integraal Accommodatiebeleid dat de gemeente in januari van dit jaar is gestart.

Doel van dit project is het toewerken naar een doelmatig, efficiënt en betaalbaar accommodatiebeleid voor de gewenste voorzieningen in onze gemeente. Daarbij dient dit nieuwe, geïntegreerde accommodatiebeleid een besparing van 195.000,- per jaar op te leveren. Vrij snel na de start van het project werden acute liquiditeitsproblemen geconstateerd ten aanzien van de financiële positie van de SABW. Naast het ter beschikking stellen van een overbruggingskrediet is naar aanleiding van deze dreiging tussentijds besloten om een spoedonderzoek uit te voeren naar de overlevingskansen van zwembad De Pals, afgezet tegen strikte financiële condities. Beide onderzoeken zijn door externe specialisten (van het SGBO) uitgevoerd.

Met het eindrapport dat er nu ligt kan de gemeente een duurzame en efficiëntere invulling van de Westervoortse accommodaties op langere termijn realiseren. Het rapport analyseert de huidige situatie, de ontwikkelingen, de knelpunten, de onderhoudssituatie en de wensen. Voor de geconstateerde knelpunten worden oplossingen aangedragen. Het resultaat is een meerjarenvisie in zowel tijd als financiële middelen voor de komende 15 jaar.

Verschillende alternatieven voor oplossingen van knelpunten zijn besproken en met elkaar vergeleken. Daaruit is een gezamenlijk voorkeursscenario gekomen. In grote lijnen ziet dit voorkeursscenario er als volgt uit:

* Nieuwbouw voor onderwijs op Emmerik

* Concentreren van welzijn bij De Nieuwhof
* Afstoten of sluiten van het zwembad *

* Concentreren van zaalsporten bij De Pals


*: Het spoedonderzoek naar de toekomstmogelijkheden van het zwembad is onlangs afgerond. Met de drie partijen (dhr. Frieling, de SABW en Lindewegen Beheer) wordt momenteel gesproken over mogelijke plannen tot overname en exploitatie van De Pals. De raad zal in één van haar volgende vergaderingen een besluit nemen ten aanzien van het sportcomplex. Welke uitwerking dit heeft op het voorkeursscenario is op dit moment nog niet duidelijk.

Hieronder worden de scenario's specifiek voor Onderwijs (tabel 1) en voor Welzijn, Cultuur en Sport (tabel 2) weergegeven. In deze samenvatting wordt geen financiële vertaling gegeven, deze is uiteraard wel in het rapport te vinden. U kunt het rapport inzien op het gemeentehuis en op www.westervoort.nl , onder het kopje "Duurzaam Accommodatiebeleid".

Tabel 1: voorkeursscenario Onderwijs

Denominatie

Oplossingen

Vrijvallende gebouwen

Openbaar onderwijs


- Nieuwbouw voor de gehele OBS De Verrekijker op Emmerik


- OBS De Schakel behouden op de huidige locatie

Paepestraat (2009)

PC-onderwijs


- PC De Klimroos op termijn in zijn geheel naar de Klapstraat

Dorpsstraat (2010)

RK-onderwijs


- RK De Flierefluiter behouden op de huidige locatie


- Nieuwbouw voor locatie De Brug (Schoolstraat) op Emmerik


- RK De Brug (Uiterweert) en RK De Tuimelaar samen naar locatie Hoge Hoeve (2009)

Schoolstraat (2009)

Uiterweert (2009)

Tabel 2: voorkeursscenario Welzijn, Cultuur en Sport
Instelling/accommodatie

Oplossing

Vrijvallende gebouwen

Bibliotheek


- Sociaal-culturele ruimte commercieel exploiteren


- Sociaal-culturele ruimte bibliotheek (direct)

Jongerencentrum At Last


- At Last behouden op huidige locatie

Muziekschool /Speeldoos


- Peuterspeelzaal De Speeldoos naar De Nieuwhof


- Muziekschool (2006)

Peuterspeelzalen


- De Blokkendoos aan de Koeweide naar De Nieuwhof (2006)


- De Kleurdoos in De Nieuwhof behouden


- De Blokkendoos Koeweide (2006)

Forum


- Alle instellingen naar De Nieuwhof


- Forum (2006)

De Pals


- Zwembad afstoten of sluiten


- Horeca afstoten (of zonder benodigde bijdrage realiseren door pachter of exploitant)


- Sporthal behouden in 1/3 en 2/3

De Nieuwhof


- Sportzaal en cultureel centrum verbouwen voor gebruik door welzijnsinstellingen


- Sportzaal komt te vervallen

Het voorkeursscenario heeft de volgende gevolgen:
* Het aantal onderwijslokaties wordt teruggedrongen en alle noodlokalen worden gesloten

* Ruimte voor planontwikkeling in het centrum
* Ruimte voor nieuwe plannen in het gebied De Waay
* Welzijnscluster bij De Nieuwhof kan uitgroeien tot een centrale functie voor welzijn&zorg

* De zaalsporten worden geconcentreerd bij De Pals wegens vervallen sportzaal De Nieuwhof

* Het zwembad wordt afgestoten of gesloten; de sporthal blijft
* De financiële taakstelling kan deels worden behaald.

Vervolg van het project
Binnenkort (waarschijnlijk op 11 oktober a.s.) wordt de rapportage behandeld in de raad. Zoals gebruikelijk bij een raadsvergadering kan er ook dan gebruik gemaakt worden van het spreekrecht. In de periode tot december 2004 zijn er overlegronden met de besturen van onderwijs en welzijnsinstellingen. Deze belanghebbende partijen hebben dan de gelegenheid om, voordat de plannen verder uitgewerkt en ingevuld worden, mee te denken en hun mening te geven. Tegelijkertijd wordt binnen het project het financiële kader uitgewerkt en getoetst op haalbaarheid. De resultaten van de overleggen en van het financiële onderzoek gaan in februari 2005 naar het college van burgemeester en wethouders dat zich dan uitspreekt over de haalbaarheid van de voorgestelde plannen. Hierna volgt een inspraaktraject; u kunt dan uw zienswijze (mening) schriftelijk indienen. Het college van burgemeester en wethouders weegt alle meningen mee in het definitieve voorstel dat vervolgens voor advies naar de commissie Bestuur, Samenleving en Financiën (april 2005) gaat en daarna voor definitieve besluitvorming naar de gemeenteraad (naar alle waarschijnlijkheid in mei 2005).

Overigens is ook in die laatste fase van politieke besluitvorming nog inspraak mogelijk: wanneer het voorstel in de commissie en raad wordt besproken, kunnen belanghebbenden gebruik maken van het spreekrecht en hun standpunt nog eens naar voren brengen. Wie hiervan gebruik wil maken, moet dat wel vóór het begin van de vergadering even melden bij de voorzitter. Heeft u vragen over het project Duurzaam Accommodatiegebruik, dan kunt u bellen naar de projectleider, de heer C. te Riele (telefoonnummer 3179265). Mailen kan ook, het e-mailadres is: carl.te.riele@westervoort.nl Alle informatie over het project is ook te vinden op de gemeentelijke website.

Aanslagen Diftar 1e halfjaar 2004

Afgelopen week zijn de aanslagen van de diftar over de ledigingen van de grijze en groene containers van het 1e halfjaar 2004 bezorgd.

Termijnen:
Voor belastingplichtigen die geen gebruik maken van automatische incasso kan het belastingbedrag in twee termijnen per acceptgiro worden voldaan. Voor belastingplichtigen die de gemeente wel gemachtigd hebben om de aanslag automatisch af te schrijven zal een belastingbedrag van boven de 40,00 in 4 gelijke termijnen worden afgeschreven. Voor bedragen van minder dan 40,00 geldt een minimum termijnbedrag van 10,00 per termijn.(Bijvoorbeeld een aanslag van 25,60 wordt in 2 termijnen van 10,00 en 1 termijn van 5,60 afgeschreven).

Kwijtschelding:
Iedereen die voor de aanslag van 2004, met daarop de aanslag voor de onroerend-zaakbelasting en het vastrecht afvalstoffenheffing of verzamelcontainer, geheel of gedeeltelijk kwijtschelding hebben ontvangen worden aangeschreven voor een verkorte toetsing. Voor nieuwe verzoeken kan een kwijtscheldingsformulier aangevraagd worden bij de afdeling Financiën & Ondersteuning, bereikbaar tijdens kantooruren op telefoonnummer 026-3179400. Ook kunnen deze kwijtscheldingsformulieren afgehaald worden bij de receptie van het gemeentehuis.

Informatie:
Voor vragen over het aantal ledigingen kunt u terecht bij de Diftarlijn, bereikbaar tijdens kantooruren op telefoonnummer 026-3179456.

Voor vragen over de aanslag kunt u terecht bij de afdeling Financiën & Ondersteuning, bereikbaar op kantooruren tijdens de telefoonnummers 026-3179412 en 026-3179400.

Westervoort werkt aan .

rotonde Rivierweg - Broeklanden: tijdelijke verkeersmaatregelen / voorzieningen openbaar vervoer

Op de kruising Rivierweg - Broeklanden wordt in de periode vanaf 24 augustus 2004 tot 1 november 2004 een rotonde aangelegd. Daarvoor is het noodzakelijk dat onderstaande tijdelijke verkeersvoorzieningen worden getroffen:

* Tijdens de gehele uitvoeringsperiode vanaf 24 augustus 2004 tot 1 november 2004 is:

+ de aansluiting Broeklanden op Rivierweg voor alle verkeer afgesloten;

+ er een omleidingsroute voor gemotoriseerd verkeer van en naar de wijk Broeklanden via 'T Hoge Eind / Klapstraat;
+ er een omleidingsroute voor fietsers vanuit Broeklanden via De Halve Morgen naar de Rivierweg richting Ossenkamp;
+ er een omleidingsroute voor fietsers van de Rivierweg via de Arcke Noachstraat;

+ de Arcke Noachstraat voor gemotoriseerd verkeer afgesloten, uitgezonderd aanwonenden en fietsers;

+ lijndienst 69 van het openbaar vervoer rijdt via Het Ambacht
- Liemersallee met aan beide zijden een tijdelijke halte bij rotonde Liemersallee - Broeklanden;

+ op de Rivierweg ter plaatse van de werkzaamheden een snelheidsbeperking van 30 km/h.

* Vanaf 24 augustus 2004 tot en met 15 oktober 2004 blijft gemotoriseerd verkeer op de Rivierweg in beide richtingen mogelijk. De eerste 1,5 week met hinder in verband met de inzet van een VRI.

* Vanaf 18 oktober 2004 tot 1 november 2004 blijft gemotoriseerd verkeer op de Rivierweg in beide richtingen mogelijk. In verband de beschikbaarheid van maar één rijstrook via een nieuw gedeelte van de rotonde wordt de doorgang met een VRI geregeld.
* In het weekend van 30/31 oktober 2004 is de nieuwe rotonde gedurende 1 dag voor gemotoriseerd verkeer afgesloten. Hierover volgt nog nadere informatie.

Tijdens de uitvoering kan voor vragen en/of nadere informatie gebeld worden naar:

* De heer M. Verploegen, uitvoerder van Heijting B.V., telefoon 06-53 789 997 of met

* De heer R. Oostendorp, gemeente-opzichter, telefoon 026-317 95 23

Voor een uitvoerigere beschrijving van de tijdelijke maatregelen verwijzen wij u naar nieuwsbrief nr. 4 van 'Rotonde Rivierweg - Broeklanden". Deze maar ook alle andere nieuwsbrieven over de aanleg van de rotonde kunt u nalezen op www.westervoort.nl bij de rubriek Nieuwsbrieven / Westervoort werkt aan

Overlast door werkzaamheden aan het spoor

In de periode tot en met 20 december 2004 gaat Volker Stevin Rail & Traffic Contracting werkzaamheden aan het spoor tussen Arnhem en Zevenaar verrichten. Het gaat om een kabel- en leidingenonderzoek, een obstakelonderzoek en het verwijderen van koppelspoorstaven. Bovendien moet het werk 's nachts worden uitgevoerd. Dit heeft te maken met de treinenloop en de veiligheid van het personeel.

De kans bestaat dat u op enigerlei wijze met name 's nachts (geluid)hinder ondervindt. Omdat het traject echter door vier gemeenten loopt wordt niet elke nacht op een vaste plaats langs het spoor in de gemeente Westervoort gewerkt.

In verband met het belang van de veiligheid op het spoor heeft het college van burgemeester en wethouders besloten voor deze werkzaamheden op grond van de Algemene plaatselijke verordening ontheffing te verlenen. Aan de ontheffing zijn wel voorschriften verbonden. Zij hebben voornamelijk tot doel de geluidniveaus en de overlast tot een minimum te beperken. Zo mag bijvoorbeeld een werktuig pas in bedrijf zijn als dat op dat moment nodig is. Ook heeft het college maximale geluidsniveaus vastgesteld voor de werkzaamheden.

Een belangrijk voorschrift is ook dat Volker Stevin een 24 uurs klachtenafhandeling moet voeren. Dit betekent dat steeds een medewerker van het bedrijf bereikbaar moet zijn om klachten in ontvangst te nemen en daarop maatregelen moet treffen. Wanneer u ondanks voorzorgsmaatregelen toch overlast van het werk aan het spoor ondervindt, kunt u 24 uur per dag contact opnemen met het meldcentrum van Volker Stevin op telefoonnummer (023) 5189401. Verder moeten afwijkingen in de planning tijdig aan de gemeente worden doorgegeven en moeten de betrokken inwoners van de gemeente op tijd over de werkzaamheden worden geïnformeerd.

Mogelijk wordt door Volker Stevin nog een ontheffing bij ons aangevraagd voor vervolgwerkzaamheden die in de loop van volgend jaar moeten worden uitgevoerd. Hoe groot en wanneer er hiermee overlast kan ontstaan is op dit moment nog niet helemaal duidelijk. Zodra er meer bekend is informeren wij u hierover . Houdt u dus goed de informatie van de gemeente in de gaten!

U kunt de aanvraag en de ontheffing die geldt voor de werkzaamheden vanaf vandaag tot en met 20 december 2004 inzien op de afdeling Ruimte & Samenleving van het gemeentehuis, Dorpsplein 1 in Westervoort op werkdagen van 8.00 tot 12.30 uur en 's middags op afspraak van 14.00 tot 16.00 uur. Daarnaast is inzage mogelijk op afspraak tijdens de openstelling op maandagavond van 18.00 tot 20.00 uur.

Belanghebbenden die het niet eens zijn met de ontheffing kunnen op grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bij het college van burgemeester en wethouders bezwaar maken. Meer informatie over het maken van bezwaar en de termijn waarbinnen dat moet gebeuren, kunt u krijgen bij de heer R.F. Verstegen van het team Handhaving & Vergunningverlening van de afdeling Ruimte & Samenleving op telefoonnummer (026) 3179380.

Dorpsdichter

Aangezien er vanuit het gemeentehuis zoveel valt te melden in deze Westervoort Post, wordt het gedicht van onze dorpsdichter verplaatst naar volgende week.