STAP

Websites Palm bier, Bacardi en Flügel stimuleren drankgebruik

Websites Palmbier, Bacardi en Flügel stimuleren drankgebruik Onderzoek: reclamewebsites met fotogalerie, spelletjes, top 40-muziek en populair taalgebruik aantrekkelijk voor minderjarigen.

Websites van bepaalde alcoholhoudende dranken kunnen het alcoholgebruik bij jongeren stimuleren. Dat blijkt uit een uniek onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen. Na het bezoek van deze websites zeggen jongeren van 12 tot en met 17 jaar deze drankjes te willen uitproberen. Websites met een fotogalerie, spelletjes, top 40-muziek en populair taalgebruik blijken het meest aantrekkelijk. De websites van Palmbier, Bacardi (sterke drank), Bacardi Breezer en Flügel bevatten deze kenmerken. Het onderzoek van de Radboud Universiteit is uitgevoerd in opdracht van STAP (Stichting Alcoholpreventie).

Invloed van drankwebsites op jongeren van 12 tot en met 17 onderzocht
In het onderzoek was bedoeld om na te gaan welke invloed websites met alcoholreclame hebben op de opvattingen over alcohol en op de intenties om alcohol te gebruiken. Een ander doel was om op basis van wetenschappelijk onderzoek vast te stellen wat de kenmerken zijn van websites die jongeren aantrekkelijk vinden.
In het onderzoek zijn 327 schoolgaande jongeren van 12 tot en met 17 jaar ondervraagd. In twee groepen (onderzoeksgroep en controlegroep) bezochten ze elk 4 verschillende websites.
Het onderzoek betrof acht Nederlandstalige websites: Palm (bier), Bacardi (sterke drank), Bacardi Breezer, Flügel (shooter), Gulpener (bier), Duvel (bier), Bols en Hertog Jan (bier). De vier eerstgenoemde sites bleken voor jongeren aantrekkelijke kenmerken te hebben; de andere vier niet. De regels van de alcoholproducenten schrijven voor dat alcoholreclame niet in het bijzonder op minderjarigen gericht mag zijn (Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank).
De resultaten van het onderzoek zijn representatief voor jongeren van deze leeftijd in Nederland.

Fotogalerie, taalgebruik, computergames en top 40-muziek aantrekkelijk
Uit het onderzoek blijkt dat vier kenmerken van de acht geanalyseerde websites de sites aantrekkelijk maken voor jongeren. Dat zijn:
-De aanwezigheid van een fotogalerie: tijdens promoties van alcoholhoudende dranken worden foto's van jongeren gemaakt en op de website van het gepromote drankmerk geplaatst.

-Op jongeren gericht taalgebruik (je en jij in plaats van u, aanwezigheid van Engelstalige kreten en termen).
-De mogelijkheid om computerspelletjes en wedstrijden te spelen.
-De mogelijkheid om top 40-muziek te downloaden.

Chatbox en leeftijdswaarschuwing
Minder hoog bij de onderzochte leeftijdsgroep scoorde de aanwezigheid van een chatbox en informatie over films en sport. Uit het onderzoek bleek dat de aanwezigheid van een leeftijdswaarschuwing minderjarigen er niet van weerhoudt website met alcoholreclame te bezoeken; 70% gaf aan zich daar niets van aan te trekken.

Bezoek aan website met alcoholreclame leidt tot trek in drank Het onderzoek van de Radboud Universiteit toont verder aan dat jongeren van 12-17 jaar die voor hen aantrekkelijke websites met alcoholreclame bezoeken positiever gaan denken over het gebruik van alcohol en over het gebruik van het merk dat wordt gepromoot. Ook blijkt dat zij na het bezoeken van de websites voor Palm, Bacardi, Bacardi Breezer en Flügel aangeven deze drankjes te willen uitproberen. De resultaten werden afgezet tegen de effecten van het bezoek aan minder aantrekkelijke websites door een controlegroep. Uit het onderzoek bleek dat 6% van de jongeren van 12 t/m 17 jaar de website van Bacardi Breezer heeft bekeken en 7% de website van Flügel. Op grond van de cijfers van CBS kan geconcludeerd worden dat respectievelijk 72.000 en 84.000 minderjarige jongeren deze websites dus ooit hebben bezocht.

STAP pleit voor regelgeving alcoholreclame via internet Volgens de Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank (RVA), een vrijwillige gedragscode opgesteld door de alcoholbranche, mag alcoholreclame niet in het bijzonder op jongeren onder de 18 jaar worden gericht. Reclame die aantrekkelijk blijkt voor jongeren, maar waarvan de adverteerder zelf aangeeft dat deze niet doelbewust is gericht op jongeren, is volgens de RVA toegestaan. Op grond het onderzoek van de Radboud Universiteit pleit STAP voor een verbod op internetreclame die een of meer kenmerken bevat die jongeren nadrukkelijk aanspreken.

STAP (Stichting Alcoholpreventie), 4 oktober 2004 dhr. ir. W.E. van Dalen, directeur

STAP (Stichting Alcoholpreventie)
Ravellaan 88
3533 JP Utrecht
Postbus 8181
3503 RD Utrecht
T: 030-6565041
F: 030-6565043
E: stap@alcoholpreventie.nl
www.alcoholpreventie.nl
www.alcoholreclame.nl
www.alcoholenopvoeding.nl

Bron: Vriends, C (2004) Geniet, maar surf met mate. Een onderzoek naar de aantrekkelijkheid van alcoholreclame op het internet voor jongeren tussen de 12 en 17 jaar.
Radboud Universiteit Nijmegen, vakgroep Communicatiewetenschap. Uitgave: STAP, Utrecht.

29 sep 04 14:35