Gemeente 's-Hertogenbosch

29-09-2004

Aanpak leidt tot trendkering

Aantal autoinbraken in 's-Hertogenbosch daalt

In mei van dit jaar werd het startsein gegeven van een campagne om het aantal
auto-inbraken in de binnenstad van 's-Hertogenbosch drastisch te verlagen. Uitgangspunt van de campagne - een samenwerkingsverband tussen de gemeente
's-Hertogenbosch, het Openbaar Ministerie en de Politie - was en is "preventie". Inmiddels zijn vier maanden verstreken. De eerste bevindingen zijn hoopgevend. Het aantal inbraken daalt. Augustus 2004 had het minste aantal auto-inbraken sinds januari 2001.

Op de plaatsen waar cameratoezicht wordt toegepast, is nauwelijks nog sprake van auto-inbraken terwijl de drie locaties eerst in de top 5 stonden. De "sprekende" parkeerautomaten worden door het publiek als positief beoordeeld. De locaties voor folderacties zijn tussentijds uitgebreid naar bijna de gehele binnenstad. Het publiek blijft echter nonchalant met het achterlaten van goederen in de auto. Gemiddeld heeft nog steeds 40% van de Bossche parkeerders zichtbaar goederen in de auto liggen. De komende maanden zal het publiek gewezen blijven worden op de eigen verantwoordelijkheid. In Muntel/Vliert, Boschveld en Rosmalen hebben bewoners en ondernemers initiatieven genomen om zelf acties tegen auto-inbraken op te zetten. De gemeente en politie juichen de acties van harte toe en hebben deze gefaciliteerd met foldermaterialen en spandoeken. De toplocaties zijn opgenomen in de surveillanceroutes van de politie.

Resultaten
De politie heeft acties gehouden om daders te arresteren. Het aantal opgepakte daders van 1 mei tot 1 september 2004 is 21. In de bijgevoegde grafiek is te zien dat in februari 2004 het aantal auto-inbraken naar een nieuw maximum was gestegen. De noodzaak tot actie was en is onverminderd groot. Vanaf 1 januari 2004 is het politieoptreden versterkt en dat laat de sterke daling van het aantal auto-inbraken in de periode januari-april ook duidelijk zien. Vanaf mei is er weer een stijging waar te nemen. De gezamenlijke acties vanaf juni, vergezeld met de campagne 'auto op slot, buit eruit' leiden in augustus tot het minste aantal auto-inbraken sinds 2001. De periode is echter nog te kort om definitief van een trendbreuk te kunnen spreken. Er lijkt wel sprake te zijn van een trendkering. Het is door seizoensinvloeden nog onzeker, dat het resultaat van augustus wordt gehandhaafd.

Aanpak
In de Veiligheidsmonitor 2003 kwam 's-Hertogenbosch naar voren als de tweede stad van Nederland voor wat betreft auto-inbraken per 1000 inwoners. Dit was voor de gemeente, politie en openbaar ministerie onacceptabel. Daarom is er een programma met actiepunten opgesteld om het aantal auto-inbraken terug te dringen. Deze aanpak werd vergezeld van de campagne: 'auto op slot, buit eruit', een combinatie van het geven van voorlichting, het waarschuwen van de automobilist en het vergroten van toezicht. Uniek in Nederland is dat de parkeerautomaten voorzien zijn met spraakchips.
De gezamenlijke acties zijn gestart op 1 mei 2004 en bestonden uit:
- het aanbrengen van cameratoezicht op drie parkeerplaatsen in de Binnenstad waar veel inbraken plaatsvonden;

- het attenderen van het publiek op de eigen verantwoordelijkheid door middel van folderacties en sprekende parkeerautomaten;
- het vergroten van politietoezicht op een aantal risicolocaties en het oppakken van daders.
Het resultaat van de acties over 2004 wordt meegenomen in de Veiligheidsmonitor 2005.