29-09-2004
Aanpak leidt tot trendkering
Aantal autoinbraken in 's-Hertogenbosch daalt
In mei van dit jaar werd het startsein gegeven van een campagne om het
aantal
auto-inbraken in de binnenstad van 's-Hertogenbosch drastisch te
verlagen. Uitgangspunt van de campagne - een samenwerkingsverband
tussen de gemeente
's-Hertogenbosch, het Openbaar Ministerie en de Politie - was en is
"preventie". Inmiddels zijn vier maanden verstreken. De eerste
bevindingen zijn hoopgevend. Het aantal inbraken daalt. Augustus 2004
had het minste aantal auto-inbraken sinds januari 2001.
Op de plaatsen waar cameratoezicht wordt toegepast, is nauwelijks nog
sprake van auto-inbraken terwijl de drie locaties eerst in de top 5
stonden. De "sprekende" parkeerautomaten worden door het publiek als
positief beoordeeld. De locaties voor folderacties zijn tussentijds
uitgebreid naar bijna de gehele binnenstad. Het publiek blijft echter
nonchalant met het achterlaten van goederen in de auto. Gemiddeld
heeft nog steeds 40% van de Bossche parkeerders zichtbaar goederen in
de auto liggen. De komende maanden zal het publiek gewezen blijven
worden op de eigen verantwoordelijkheid. In Muntel/Vliert, Boschveld
en Rosmalen hebben bewoners en ondernemers initiatieven genomen om
zelf acties tegen auto-inbraken op te zetten. De gemeente en politie
juichen de acties van harte toe en hebben deze gefaciliteerd met
foldermaterialen en spandoeken. De toplocaties zijn opgenomen in de
surveillanceroutes van de politie.
Resultaten
De politie heeft acties gehouden om daders te arresteren. Het aantal
opgepakte daders van 1 mei tot 1 september 2004 is 21. In de
bijgevoegde grafiek is te zien dat in februari 2004 het aantal
auto-inbraken naar een nieuw maximum was gestegen. De noodzaak tot
actie was en is onverminderd groot. Vanaf 1 januari 2004 is het
politieoptreden versterkt en dat laat de sterke daling van het aantal
auto-inbraken in de periode januari-april ook duidelijk zien. Vanaf
mei is er weer een stijging waar te nemen. De gezamenlijke acties
vanaf juni, vergezeld met de campagne 'auto op slot, buit eruit'
leiden in augustus tot het minste aantal auto-inbraken sinds 2001. De
periode is echter nog te kort om definitief van een trendbreuk te
kunnen spreken. Er lijkt wel sprake te zijn van een trendkering. Het
is door seizoensinvloeden nog onzeker, dat het resultaat van augustus
wordt gehandhaafd.
Aanpak
In de Veiligheidsmonitor 2003 kwam 's-Hertogenbosch naar voren als de
tweede stad van Nederland voor wat betreft auto-inbraken per 1000
inwoners. Dit was voor de gemeente, politie en openbaar ministerie
onacceptabel. Daarom is er een programma met actiepunten opgesteld om
het aantal auto-inbraken terug te dringen. Deze aanpak werd vergezeld
van de campagne: 'auto op slot, buit eruit', een combinatie van het
geven van voorlichting, het waarschuwen van de automobilist en het
vergroten van toezicht. Uniek in Nederland is dat de parkeerautomaten
voorzien zijn met spraakchips.
De gezamenlijke acties zijn gestart op 1 mei 2004 en bestonden uit:
- het aanbrengen van cameratoezicht op drie parkeerplaatsen in de
Binnenstad waar veel inbraken plaatsvonden;
- het attenderen van het publiek op de eigen verantwoordelijkheid door
middel van folderacties en sprekende parkeerautomaten;
- het vergroten van politietoezicht op een aantal risicolocaties en
het oppakken van daders.
Het resultaat van de acties over 2004 wordt meegenomen in de
Veiligheidsmonitor 2005.
Gemeente 's-Hertogenbosch