Amsterdam Airport Schiphol

Surfen tussen de vliegtuigen

Op Schiphol is het voor een korte tijd mogelijk om te surfen tussen de vliegtuigen. Dat komt omdat er een tijdelijk "meer" van 85 bij 77 meter grootte ligt tussen de B en C-pier. Op deze plaats wordt een ondergrondse bufferruimte aangelegd, waar vanaf 2006 koffers die niet meteen met een vliegtuig mee moeten, opgeslagen kunnen worden.

De bagagekelder wordt onder water uitgegraven en deels ook aangelegd. Dat heeft te maken met de lage ligging van Schiphol op 4,5 meter onder NAP (Schiphol is na Rotterdam Airport de laagst gelegen luchthaven ter wereld). Dit vereist bij het bouwen van kelders en tunnels speciale bouwmethoden, want als je op Schiphol meer dan 6 meter diep graaft en de waterafsluitende veenlaag doorboort die daar ligt, komt er brak zeewater naar boven.

Om te voorkomen dat dit zoute water zich mengt met het zoete oppervlaktewater van de Haarlemmermeerpolder en schade kan veroorzaken aan gewassen, moeten kelders en tunnels op Schiphol onder water worden uitgegraven en deels ook onder water worden aangelegd. Als de eerste paar meters van een nieuw te bouwen kelder zijn uitgegraven, wordt daarom als tegenwicht zoet water in de bouwput gepompt om een "opbarsting" van grond en van zout kwelwater te voorkomen.

Daarna worden trekpalen in de bouwput geheid. Dit zijn heipalen die moeten voorkomen, dat de kelder na aanleg door het nog steeds opstuwende kwelwater omhoog wordt gedrukt. Na het heien van deze palen wordt de rest van de grond door een zuiger op een ponton tot de vereiste diepte opgezogen en weggepompt.

Vervolgens wordt met de hulp van duikers een 1,20 meter dikke laag onderwaterbeton gestort op de bodem van de bouwkuip. Is die uitgehard, dan kan het water uit de bouwkuip worden gepompt en kan de kelder verder "droog" worden afgebouwd.

In de 9 meter diepe bagagekelder tussen de B en C-pier is vorige week onderwaterbeton gestort. Daardoor kon er even op het meer worden gesurft, voordat vanaf volgende week het water uit de bouwpunt wordt gepompt en het tijdelijke "meer" verdwijnt. De bagagekelder wordt in november 2005 opgeleverd en zal na aanleg van een opslagsysteem vanaf 2006 kunnen worden gebruikt.

Uitbreiding bagagesysteem
De kelder biedt ruimte voor de opslag van circa 4.000 koffers en maakt deel uit van een omvangrijke uitbreiding en modernisering van het bagagesysteem van de luchthaven aan de zuidzijde van de terminal. Behalve uit de bufferkelder bestaat deze uit een nieuwe ruimte voor aankomende bagage (tussen de C en D-pier) en een nieuwe bagagesorteerhal. Het dak van de bufferkelder dient tegelijkertijd als platform en zal daarom geschikt zijn voor het dragen van de zwaarste vliegtuigen, zoals de Boeing 777 en Airbus A380.

085-2004/rw

Op de foto: Schipholmedewerker Eric Linschoten surft tussen de vliegtuigen aan de B en C-pier met op zijn zeil de tekst "Surf to www.schiphol.nl". Schiphol.nl is met één miljoen bezoekers per maand een druk bezochte site, waar men alle luchthaveninformatie vindt en een volledige reis kan boeken.


Voor informatie: pressoffice@schiphol.nl