.3VO

3VO: veilig verkeer belangrijker dan file-aanpak

Huizen, 30 september. In de vanmiddag gepresenteerde Nota Mobiliteit van minister Karla Peijs strijden het opvangen van een forse autogroei en een permanente verbetering van de verkeersveiligheid om voorrang. 3VO wil daarom de komende tijd voorkomen dat verkeersveiligheid het onderspit delft bij alle politieke aandacht voor de economische aspecten van verkeer en vervoer.

Want de verkeersonveiligheid in ons land is nog altijd onacceptabel hoog: dagelijks 3 doden, 50 ernstig gewonden en 250 mensen die na een verkeersongeval een spoedeisende behandeling in het ziekenhuis moeten ondergaan.
Om die reden heeft verkeersveiligheid voor 3VO een hogere urgentie dan een betere doorstroming. Afgezien van het onbetaalbare verkeersleed zijn de kosten van verkeersonveiligheid voor de samenleving ruim vier keer hoger dan het in de file staan (respectievelijk 9 miljard en 2 miljard euro).

De minister noemt de strijd tegen de verkeersonveiligheid terecht een topprioriteit. In de Nota Mobiliteit staat dan ook een reeks instrumenten, maatregelen en activiteiten om het aantal verkeersslacht-offers in 2020 te verlagen naar maximaal 640 verkeersdoden en 13.500 ernstig gewonden per jaar. Dat zijn 430 doden en 4.500 ernstig gewonden minder dan er vorig jaar op de weg vielen. Ondanks deze ambitie roept 3VO minister, kabinet, parlement en samenleving indringend op te blijven proberen het aantal verkeersslachtoffers sneller naar beneden te krijgen. Voor 3VO betekent dat in ieder geval extra bescherming van kwetsbare weggebruikers (kinderen, jongeren, ouderen), een snelhedenbeleid dat zich richt op 30 km/u binnen de bebouwde kom en op 60 km/u daarbuiten en uiteindelijk een verlaging van de alcohollimiet voor alle bestuurders naar 0,2 promille.