Algemene Rekenkamer


- 30 september 2004 -

Algemene Rekenkamer berekent pakkansen en strafkansen fraude

Risico groot dat fraudeurs niet gepakt worden

De overheid heeft nog te weinig zicht op de resultaten van de bestrijding van fiscale fraude, sociale-zekerheidsfraude en zogenoemde horizontale fraude. Wel zijn de regie en coördinatie van de fraudebestrijding sinds 2000 verbeterd. Dit schrijft de Algemene Rekenkamer in het rapport Fraudebestrijding: stand van zaken 2004.

Dit is een vervolgonderzoek op Opsporing en vervolging van fraude uit 2000. Het onderzoek gaat over fiscale fraude, sociale-zekerheidsfraude (met uitzondering van bijstandsfraude) en horizontale fraude (waarvan bedrijven het slachtoffer worden, bijvoorbeeld verzekeringsfraude). Op fiscaal en sociale-zekerheidsterrein worden fraudezaken, al naar gelang de hoogte van het gefraudeerde bedrag, bestuurlijk of strafrechtelijk afgedaan. Lichte fraudezaken kunnen bestuurlijk worden afgedaan, met bijvoorbeeld een boete. Voor de zware fraudezaken wordt proces-verbaal bij het OM ingediend en kan de rechter vervolgens een straf opleggen. Horizontale fraudezaken worden strafrechtelijk afgedaan. De Rekenkamer heeft berekend hoe groot de kans is dat iemand die fraude pleegt, tegen de lamp loopt (pakkans) en vervolgens gestraft wordt door het OM of de rechter (strafkans). Deze cijfers waren tot op heden niet bekend bij de verantwoordelijke ministers van Justitie, van Financiën en van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). De pakkans- voor zover te berekenen- is voor de meeste soorten fraude laag. De strafkans voor verdachten van zware fraude varieert van 65-70% voor premiefraude tot 85% voor fraude met illegale tewerkstelling.

Actoren bij de fraudebestrijding:

* fiscale fraude: de Belastingdienst voor bestuurlijke afdoening en de FIOD-ECD voor de opsporing;

* sociale-zekerheidsfraude: de SVB en UWV (bestuurlijke afdoening + opsporing bij fraude met de volks- en werknemersverzekeringen) en de SIOD (opsporing van de zwaarste sociale zekerheidszaken) en de Arbeidsinspectie (opsporing illegale tewerkstelling);

* horizontale fraude: de politie en de Interregionale fraudeteams (IFT's) voor de opsporing.
Voor de strafrechtelijke vervolging van alle soorten fraude is het OM verantwoordelijk en voor berechting de strafrechter.

Regie en coördinatie van fraude verbeterd
De regie en coördinatie van de fraudebestrijding is sinds 2000 op alle terreinen verbeterd. Er zijn handhavingsafspraken gemaakt tussen alle betrokken organisaties en het OM over aantallen aan te leveren fraudezaken en afhandeling ervan. Sinds 2003 is bij het OM het Functioneel Parket ingesteld, dat onder andere de FIOD aanstuurt. Op fiscaal terrein is hierdoor het risico afgenomen dat zware zaken ten onrechte niet voor vervolging door het OM worden geselecteerd.

Onvoldoende aansturing horizontale en sociale-zekerheidsfraude De opsporing en vervolging van horizontale fraude is nog steeds versnipperd over 26 regiokorpsen van de politie, 6 IFT's, de recherche en de FIOD, die moeizaam met elkaar samenwerken. Op horizontaal en SZ-terrein hebben de ministers van SZW en van Justitie nog te weinig doelstellingen geformuleerd voor de fraudebestrijding en daarnaast sturen zij de fraudebestrijding nog onvoldoende aan op prestatie-indicatoren zoals pak- en strafkans. Verder geven SZW en UWV te weinig prioriteit aan de aanpak van premiefraude met werknemersverzekeringen.

Nog steeds beperkt inzicht in resultaten fraudebestrijding De ministers hebben beperkt inzicht in de aard en omvang van fraude, waardoor de pakkans moeilijk te berekenen is. Daarnaast is er, net als in 2000, nog steeds geen volledig inzicht in de bestuurlijke afdoening van fraudezaken; dat zijn de zaken die de opsporende instanties zelf kunnen afdoen. Zo is het risico nog steeds groot dat fraude ten onrechte niet opgespoord en bestraft wordt.
De Algemene Rekenkamer concludeert dat de aangiftebereidheid van het bedrijfsleven negatief beïnvloed wordt door het gebrek aan inzicht in de resultaten van horizontale fraudezaken.
Verder is bij illegale tewerkstelling de recidive door werkgevers hoog (34%), wat erop duidt dat de straffen weinig effect hebben. In de nabije toekomst zal de strafmaat voor illegale tewerkstelling overigens worden verhoogd.

Aanbevelingen Algemene Rekenkamer en reacties bewindspersonen De Algemene Rekenkamer beveelt onder meer aan om het inzicht in de bestuurlijke afdoening op fiscaal en SZ-terrein te verbeteren en om bij het OM één loket te creëren voor de bestrijding van horizontale fraude. De bewindspersonen van Financiën en van Justitie vinden dat ze al voldoende maatregelen hebben genomen om fiscale en horizontale fraude aan te pakken. De bewindspersonen en de betrokken organisaties op het terrein van SZ-fraude kondigen wel de nodige verbeteringen aan. Ze zullen onder andere navolging geven aan het voorbeeld van de Algemene Rekenkamer en tot een periodieke berekening van pakkansen overgaan. De Algemene Rekenkamer vindt dat de toegezegde maatregelen nog onvoldoende zijn om pakkansen te verhogen en afdoeningsresultaten te verbeteren.

Achtergrondcijfers

-Zware fiscale fraude is fraude waar minimaal EUR 5.500 mee is gemoeid voor particulieren en EUR 11.500 voor bedrijven. De Belastingdienst kan zware zaken aangeven bij het OM: dit gebeurt in de praktijk bij ongeveer 25% van deze zaken. De rest handelt de Belastingdienst in overleg met het OM zelf af. In 2003 deed de FIOD bijna 400 aangiften van fiscale fraude bij het OM met een totaal nadeel van circa EUR 327 miljoen.

-Bij zware sociale-zekerheidsfraude gaat het om zaken waarbij voor een bedrag van minimaal EUR 6.000 respectievelijk EUR 12.000 door uitkeringsontvangers resp. werkgevers met de uitkering of de afdracht van premies is gefraudeerd. Deze zaken worden wel bijna allemaal aangegeven bij het OM. De SVB deed in 2003 533 aangiften van fraude met volksverzekeringen met een totaal nadeel van circa EUR 14 miljoen. In 2003 deed het UWV 603 aangiften van uitkeringsfraude en 168 aangiften van premiefraude door werkgevers. UWV rapporteert benadelingsbedragen van circa EUR 25 miljoen voor uitkeringsfraude en circa EUR 23 miljoen voor premiefraude. Deze UWV-bedragen zijn echter inclusief de (meestal lichte) fraudezaken die bestuursrechtelijk worden afgehandeld.

-In 2003 hebben de regionale politiekorpsen en de interregionale fraudeteams in totaal circa 3200 horizontale strafzaken bij het OM ingediend. Over de benadelingsbedragen zijn geen gegevens beschikbaar.

Berekening Algemene Rekenkamer prestaties fraudebestrijding Fraudesoort Pakkans Strafkans* bij strafzaken in 2003 Fiscale fraude Onbekend 70-80%/ 400 zaken
Horizontale fraude Onbekend 80%/ 3200 zaken
Illegale tewerkstelling 5-10% 85%/ 713 zaken
Uitkeringsfraude Bij zwart werken 1%
80%/ 603 zaken
werknemersverzekeringen Bij wit werken 95% (WW, WAO)

Premiefraude werkn.verz. Onbekend 65-70%/ 168 zaken Uitkeringsfraude Minimaal 15% 68-75%/ 533 zaken
volksverzekeringen
(AOW, ANW, kinderbijslag)

*'Strafkans' wil zeggen de kans op strafrechtelijke afdoening van de zaak. Dit zal 'nooit' 100% zijn omdat zaken geseponeerd kunnen worden. Een deel hiervan kan overigens alsnog een bestuurlijke boete krijgen.