Socialistische Partij

Nota Mobiliteit: kabinet laat Nederland vastlopen

30-09-2004 * Met het uitbrengen van een ambitieloze Nota Mobiliteit is het duidelijk dat de vervoersproblemen door dit kabinet niet verholpen zullen worden. Het verkeersbeleid wordt steeds verder versnipperd en groen wijkt voor asfalt. Forse investeringen in asfalt zullen echter teniet gedaan worden door een toename van het aantal autokilometers, waardoor Nederland blijft vastlopen. "Deze Nota versterkt mijn indruk dat deze minister lijdt aan visieloosheid," aldus SP-Kamerlid Arda Gerkens.

Arda Gerkens Gerkens: "Wat we eigenlijk al wisten wordt nu bevestigd: dit kabinet is een asfaltkabinet." Extra investeringen komen voor het overgrote deel plaats ten goede aan wegen, terwijl het openbaar vervoer aan haar lot wordt overgelaten. Het is nog onduidelijk of de ontstane onderhoudsachterstand aan wegen, spoor en waterwegen worden weggewerkt. Toch wordt al weer volop gekeken naar nieuwe infrastructurele projecten. Het bestaande openbaar vervoer speelt daarbij geen enkele rol. Voorlopig geen extra spoorwegen, wel extra snelwegen en een onrendabele Zuiderzeelijn.

De verantwoordelijk voor de mobiliteit wordt voor een groot deel neergelegd bij `decentrale overheden' (gemeenten en provincies), de mobiliteitssector en het bedrijfsleven. Gerkens: "De Nota Mobiliteit stuurt niet, maar decentraliseert en dereguleert. Hierdoor zullen grote regionale verschillen ontstaan, ook in kwaliteit." De regering vergroot deze verschillen door niet overal dezelfde eisen te stellen. Ook zal de maximumsnelheid van plek tot plek variëren.

De grondslag van het kabinetsbeleid is volgens de minister te vinden in de economie. Zo heeft de minister het CPB gevraagd de Nota Mobiliteit te economisch te toetsen. Gerkens: "Waar ik op zit te wachten is een maatschappelijke toets. De regering dient toch niet enkel te kijken naar de massa, maar ook op te komen voor de individuen. Hoe rendabel een extra snelweg in de Randstad ook is, een bejaarde rijbewijsloze Drentenaar heeft meer aan behoud van de busverbindingen. Ook met deze belangen dient een regering rekening te houden."

Verantwoorde en moeilijke keuzes maakt de regering niet. Gerkens: "Het moeilijke besluit over de kilometerheffing schuift de regering weer voor zich uit. Dit terwijl een kilometerheffing onmisbaar is voor de doorstroming op de wegen en het ontlasten van het milieu. Kennelijk is de regering bang haar vingers te branden. Na twee jaar wachten op deze Nota, zijn we nog niets opgeschoten. Mijn hoop dat deze minister ooit kleur zou bekennen en een helder mobiliteitsbeleid zou voeren is verdwenen. Deze Nota mag van mij rechtstreeks de prullenbak in."