Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

30-9-2004; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Qatar, circuit Losail International (Doha)

SCHOUTEN (28E) EN SMRZ(16E) STAAN OP SCHERP VOOR 2E KWALIFICATIE VAN MORGEN

Circuit: Losail International - (Doha) Qatar

Het is er tussen de 37 en 40 graden Celsius, er staat in werkelijk iedere ruimte een airconditioning te 'loeien', het is het enige GP-circuit ter wereld waar zelfs in de toiletten en in de pitboxen een airco staat en keihard werkt, de asfalt temperaturen lopen op tot boven de 60 graden, terwijl de bandenwarmer op halve kracht kan werken om de banden tot 80 graden bedrijfstemperatuur te brengen. Het enige dat er in de wijde omgeving te zien is is zand. Als er al iets groen is komt het als tapijt van een rol en het is één grote zandbak. Rondom de baan ook alleen maar zand en grindbakken met kiezels van 5 cm -oeps, niet vallen-! De bandenspecialisten van Dunlop werken in tenten waarvan de temperatuur van het dak tot 55 graden oploopt, en ook in tenten draaien volop airco's en ventilatoren. Het is wachten totdat je hier verkouden wordt van de airco's, want de verschillen zijn groot. Op de baan is het afzien. Een windvlaag bedekte het asfalt van de 5380 meter lange baan in no time met een grijs toplaagje en het circuit ligt werkelijk midden in de woestijn. Dat zijn in het kort een aantal reacties van het Powerfuse Honda team bij hun eerste kennismaking met het Grand Prix circuit Losail International nabij Doha in Qatar.

"Maar het grote voordeel is dat hier nog helemaal niemand gereden heeft. Dat levert dus bij de start van deze GP geen achterstand op ten opzichte van mijn concurrenten", opende Raymond Schouten, die en-passant in de paar dagen dat hij thuis was in Waardhuizen (tussen de GP van Japan en die van Qatar) nog even het praktijkexamen voor zijn autorijbewijs haalde. Schouten deed het in de eerste vrije training supergoed en pakte een supersnelle 21e tijd en was ook met zijn 28e plaats in de eerste tijdtraining best tevreden. "Het is hier echt afzien. 's Morgens bij aankomst op het circuit staat het kwik al op 38 graden in de schaduw. En d'r groeit hier niet één boom, dus schaduw is er niet. In je raceoverall is het dan ook 'bloody-hot' en je zoekt al snel verkoeling als dat kan. De eerste rondjes waren niet makkelijk. Moeilijk zelfs, want heel veel bochten lijken op elkaar, maar vereisen toch net weer dat andere. Ik stond 21e en dat was echt mijn beste tijd en plaats van het seizoen. In de tijdtraining vanmiddag was de grip al iets beter. Er is hier echt nog nooit eerder gereden. Het asfalt was hagelnieuw en de MotoGP-mannen hadden al een klein spoortje rubber gelegd en de baan werd steeds iedere ronder weer schoner, ontdaan van zand en stof. Je kunt nu eindelijk een ideale lijn van zwart rubber ontwaren. Het ging echt goed. Ik stond zelfs enige tijd 12e. Daarna kwam ik binnen voor wat aanpassingen. Toen ik de baan weer opreed ging het echt iedere ronde bijna een seconde sneller. Ik had gedacht nog een snelle laatste ronde te maken, maar geheel tegen mijn verwachting in kreeg ik de finishvlag al. Ik kwam dus net niet goed uit voor nog die ene extra snelle ronde die ik in gedachten had. Die kon ik niet meer maken. Maar 28e is netjes, te meer omdat ik weet dat er morgen nog veel meer in zit. Hans Spaan weet wat versnellingsbak winst te maken en de vering stond te hard waardoor ik heel veel op de voorband reed en de band begon te 'smeren'. Als ik dan zelf nog wat beter ga kan ik sowieso een paar plaatsen winnen. Het is wel zwaar. Je pak druipt na zo'n training en we rijden op het heetst van de dag. Maar met goed eten en drinken kom ik er wel. En morgen geldt die allerlaatste ronde van de 2e tijdtraining. Want ook dan zal het iedere ronde sneller gaan en komt het aan op die allerlaatste ronde", weet Schouten.

Tijdens de 250cc tijdtraining op donderdagmiddag steeg het kwik tot maar liefst 41 graden. En nadat Jakub Smrz zijn Powerfuse-Honda in de vrije ochtendsessie tot een nette 15e plaats had gestuurd, vocht de 21-jarige Tsjech zich in de tijdtraining lange tijd in het zweet voor de 13e plaats. Maar werkelijk in de laatste minuut werd hij nog 3 plaatsen teruggeworpen naar een evengoed nog respectabele, zeg maar goede 16e positie. "Dat biedt perspectief en is een prima uitgangspositie voor de 2e dag en de race van zaterdag", meldde chef monteur Hans Spaan, die zowel bij Raymond Schouten als bij 'Kuba' Smrz een frisse dosis vechtlust aantrof. "Ook voor Kuba geldt dat iedere ronde sneller is. Zo reed |Raymond vanmiddag 6 seconden sneller dan vanmorgen en Kuba 4,7 seconden sneller. Het komt er echt op aan wie morgen in de laatste tijdtraining in die slotminuten zijn zaakjes het beste voor elkaar heeft"", weet ook Hans Spaan, die met zijn technische staf alles tot in de puntjes voor die belangrijke slotfase gaat uitwerken. Smrz: "Het is een prachtig circuit, maar de grote hoeveelheid zand en stof is voor iedereen een groot probleem. Als je van de racelijn afwijkt, is alles stof en vanzelfsprekend ook veel minder grip. Dat zal zondag nog wel even dringen worden om de ideale lijn. Met het gebrek aan grip was het moeilijk een goede afstelling te vinden. Er was dus van iedereen veel pitbox verkeer. Voor de tijdtraining hebben e de vering en de versnellingsbak al wat veranderd en omdat er méér grip ontstond konden we een harder type Dunlop band gebruiken. Tien minuten voor het einde van de training stond ik 11e, later even 13e. Goed dus. Maar eigenlijk had ik die laatste ronden met een nog weer harder Dunlop type band moeten rijden, alleen was daar geen tijd voor. Daardoor zakte ik nog 3 plaatsen in die slotminuut. Geen drama, want er zit veel meer in morgen en zaterdag met de race. Ik kan op diverse punten sneller en we gaan nog even naar de versnellingsbak verhouding kijken of die nog te verbeteren valt. De Honda loopt als een zonnetje, dus ik heb er zin in", klinkt het op en top gemotiveerd uit de mond van de sympathieke Tsjech.

Verwarring over tijdschema:

In tegenstelling tot de eerder van Dorna binnen gekregen tijdschema's, is het tijdverschil met Qatar één uur. En omdat Dorna het wedstrijdschema van as. Zaterdag 1 uur verschoven heeft, starten de drie GP-klassen gewoon op hun traditionele starttijden.

Tijdschema wedstrijddag:

Zaterdag 2 oktober (in Nederlandse tijd)

09.00 - 09.20 uur - 125 cc Warm Up

09.30 - 09.50 uur - 250 cc Warm Up

10.00 - 10.20 uur - MotoGP Warm Up

11.15 uur 125 cc Race (18 Ronden)

12.30 uur 250 cc Race (20 Ronden)

14.00 uur MotoGP Race (22 Ronden)

FACTS: Qatar is het 27e land waar de MotoGP verreden wordt


- Nu de actie gestart is op het Losail International Circuit, voegt Qatar zich bij een illustere lijst van landen die een ronde van het kampioenschap hebben georganiseerd sinds het begin in 1949. Er zijn een flink aantal circuits en landen geweest waar Grands Prix werden verreden en hieronder volgen een aantal interessante feiten en statistieken:


- Qatar is het 27e land waar een Grand Prix wordt georganiseerd (land waar het circuit ligt) naast Argentinië, Australië, België, Brazilië, Canada, Duitsland, Engeland, Finland, Frankrijk, Hongarije, Indonesië, Italië, Japan, Joegoslavië, Maleisië, Nederland, Noord Ierland, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Tsjechië, Venezuela, Verenigde Staten, Zuid Afrika, Zweden en Zwitserland.


- De enige landen die elk jaar sinds 1949 een Grand Prix hebben georganiseerd zijn Engeland (Isle of Man tot 1976), Italië (tot 1990 als GP der Naties) en Nederland met de Dutch TT van 1949 t/m 2004.


- Het enige circuit waar sinds 1949 elk jaar op is gereden is het TT Circuit Assen in Nederland, het volgende meest gebruikte circuit is Spa Francorchamps in België waar 40 keer werd gereden tussen 1949 en 1990. In Assen wordt op 25 juni 2005 de 75e Dutch TT verreden.


- Het land waar de meeste Grands Prix zijn verreden is Spanje met 72 races. Hieronder vallen de Grand Prix van Spanje, Catalunya, Madrid, Europa, FIM, Valencia en Portugal, die ook een keer in Spanje is verreden.


- Spa Francorchamps is ook het snelste circuit dat gebruikt is voor Grand Prix racen met een gemiddelde snelheid van 220,7 km/u wat in 1977 gereden werd door Barry Sheene op een Suzuki. Het langzaamste circuit was Montjuich Park in Spanje waar de 500cc race in 1951 werd gewonnen door Umberto Masetti op een Gilera met een gemiddelde snelheid van 58,4 km/u.


- Het langste circuit wat gebruikt werd was het Isle of Man TT circuit met een lengte van 60,72 km. De langste race ooit werd ook op het Isle of Man verreden toen in 1957 de Golden Jubilee TT werd gereden over 8 ronden met een totale lengte van 485,8 km, deze werd gewonnen door Bob McIntyre op een Gilera in totaal 3 uur 2 min en 57 sec. Bron: www.racesport.nl en www.motogp.nl

Poggiali uitgeschakeld na vreemd squash ongeluk

Manuel Poggiali zal niet deelnemen aan de Marlboro Grand Prix van Qatar na een vreemd ongeval tijdens een potje squash. De Aprilia rijder viel woensdagavond door een glazen afscheidingswand tijdens het squashen in zijn hotel en had daarna rond de 50 hechtingen nodig in zijn been en schouder. Personeel van de Clinica Mobile verwacht dat hij twee weken uit de roulatie zal zijn wat betekend dat hij ook de volgende race, de Malaysian Grand Prix, zal moeten missen.

"Manuel heeft een diepe snede in zijn linkerkuit en die heeft ook de spier gescheurd," bevestigde Doctor Rubbini. "Hij heeft ook sneden in zijn rechterbeen en rechterschouder maar die zijn niet zo erg. Het probleem is dat hij de wond weer zal openen door simpelweg te lopen en het is dus gewoon niet mogelijk voor hem om te rijden. Hij zal in ieder geval uitgeschakeld zijn voor deze race en voor die in Maleisië maar we verwachten dat hij op tijd hersteld zal zijn voor de Australische Grand Prix die over twee weken plaatsvindt." De blessure is het nieuwste hoofdstuk van een miserabel seizoen voor de regerend wereldkampioen 250cc die nog maar een race heeft weten te winnen en momenteel op de tiende plaats ligt in het klassement met maar 79 punten, vergeleken met vorig jaar had hij rond deze tijd al 190 punten verzameld. Bron: www.racesport.nl en www.motogp.nl

125cc Trainingstijden na de 1e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Topsn.


1

Andrea DOVIZIOSO

ITA

HONDA Kopron Team Scot


2'13.907

231.1

2

Roberto LOCATELLI

ITA

APRILIA Safilo Carrera - LCR

2'14.105

234.0


3

Simone CORSI

ITA

HONDA Kopron Team Scot

2'14.562

227.3


4

Marco SIMONCELLI

ITA

APRILIA Rauch Bravo

2'14.645

229.7


5

Casey STONER

AUS

KTM Red Bull KTM

2'14.828

227.5


6

Mika KALLIO

FIN

KTM Red Bull KTM

2'14.843

229.1


7

Mirko GIANSANTI

ITA

APRILIA Matteoni Racing

2'15.048

230.2


8

Jorge LORENZO

SPA

DERBI Caja Madrid Derbi Racing

2'15.052

232.5


9

Steve JENKNER

GER

APRILIA Rauch Bravo

2'15.315

228.8


10

Andrea BALLERINI

ITA

APRILIA Abruzzo Racing Team

2'15.340

230.2


11

Pablo NIETO

SPA

APRILIA Master - Repsol Team 125cc

2'16.174

229.7


12

Julian SIMON

SPA

HONDA Angaia Racing

2'16.231

228.2


13

Hector BARBERA

SPA

APRILIA Seedorf Racing

2'16.529

236.0


14

Gabor TALMACSI

HUN

MALAGUTI Semprucci Malaguti

2'16.668

228.4


15

Fabrizio LAI

ITA

GILERA Metis Gilera Racing Team

2'16.684

231.2


16

Alvaro BAUTISTA

SPA

APRILIA Seedorf Racing

2'16.941

229.9


17

Lukas PESEK

CZE

HONDA Ajo Motorsport

2'17.229

221.0


18

Vesa KALLIO

FIN

APRILIA Team Hungary

2'17.235

227.8


19

Gioele PELLINO

ITA

APRILIA Abruzzo Racing Team

2'17.396

226.4


20

Sergio GADEA

SPA

APRILIA Master - Repsol Team 125cc

2'17.426

226.1


21

Gino BORSOI

ITA

APRILIA Globet.com Racing

2'17.480

231.2


22

Dario GIUSEPPETTI

GER

HONDA Elit Grand Prix

2'17.658

227.9


23

Stefano PERUGINI

ITA

GILERA Metis Gilera Racing Team

2'17.817

228.7


24

Mattia PASINI

ITA

APRILIA Safilo Carrera - LCR

2'18.004

226.3


25

Thomas LUTHI

SWI

HONDA Elit Grand Prix

2'18.398

231.0


26

Lorenzo ZANETTI

ITA

APRILIA Sterilgarda Racing

2'18.676

226.5


27

Angel RODRIGUEZ

SPA

DERBI Caja Madrid Derbi Racing

2'19.312

228.7


28

Raymond SCHOUTEN

NED

POWERFUSE HONDA Molenaar Racing

2'19.419

224.5


29

Imre TOTH

HUN

APRILIA Team Hungary

2'20.958

227.8


30

Jordi CARCHANO

SPA

APRILIA Matteoni Racing

2'21.161

225.8


31

Manuel MANNA

ITA

MALAGUTI Semprucci Malaguti

2'22.594

226.5


32

Max SABBATANI

ITA

HONDA Ajo Motorsport

2'22.680

221.7

Not

qualified (Out 107%)

2'23.280

Marketa JANAKOVA

CZE

HONDA Angaia Racing

2'27.497

221.1

Mike DI MEGLIO

FRA

APRILIA Globet.com Racing

2'30.098

226.2

250cc Trainingstijden na de 1e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Topsn.


1

Sebastian PORTO

ARG

APRILIA Repsol - Aspar Team 250cc


2'05.096

274.2

2

Randy DE PUNIET

FRA

APRILIA Safilo Carrera - LCR

2'06.155

276.3


3

Fonsi NIETO

SPA

APRILIA Repsol - Aspar Team 250cc

2'06.483

274.0


4

Alex DE ANGELIS

RSM

APRILIA Aprilia Racing

2'06.544

278.2


5

Daniel PEDROSA

SPA

HONDA Telefonica Movistar Honda 250

2'06.861

278.0


6

Toni ELIAS

SPA

HONDA Fortuna Honda

2'06.903

272.0


7

Hiroshi AOYAMA

JPN

HONDA Telefonica Movistar Honda 250

2'07.032

278.2


8

Franco BATTAINI

ITA

APRILIA Campetella Racing

2'07.218

269.5


9

Sylvain GUINTOLI

FRA

APRILIA Campetella Racing

2'07.267

270.3


10

Anthony WEST

AUS

APRILIA Freesoul Abruzzo Racing Team

2'07.853

272.5


11

Erwan NIGON

FRA

APRILIA Equipe GP de France - Scrab

2'08.192

272.2


12

Hugo MARCHAND

FRA

APRILIA Freesoul Abruzzo Racing Team

2'08.719

266.0


13

Roberto ROLFO

ITA

HONDA Fortuna Honda

2'08.846

270.7


14

Alex DEBON

SPA

HONDA Wurth Honda BQR

2'08.948

275.4


15

Johan STIGEFELT

SWE

APRILIA Aprilia Germany

2'09.001

266.3


16

Jakub SMRZ

CZE

POWERFUSE HONDA Molenaar Racing

2'09.007

269.9


17

David DE GEA

SPA

HONDA Wurth Honda BQR

2'09.384

271.6


18

Alex BALDOLINI

ITA

APRILIA Matteoni Racing

2'09.390

273.6


19

Joan OLIVE

SPA

APRILIA Campetella Racing

2'10.816

273.1


20

Klaus NÖHLES

GER

HONDA Castrol-Honda Kiefer Racing

2'10.836

272.7


21

Hector FAUBEL

SPA

APRILIA Grefusa - Aspar Team 250cc

2'10.894

275.1


22

Naoki MATSUDO

JPN

YAMAHA Team UGT Kurz

2'10.963

263.4


23

Taro SEKIGUCHI

JPN

YAMAHA NC World Trade

2'11.060

264.1


24

Chaz DAVIES

GBR

APRILIA Aprilia Germany

2'11.301

272.8


25

Dirk HEIDOLF

GER

APRILIA Grefusa - Aspar Team 250cc

2'11.886

270.9


26

Radomil ROUS

CZE

YAMAHA Team UGT Kurz

2'12.090

253.9

Not

qualified (Out 107%)

2'13.852

Gregory LEBLANC

FRA

APRILIA Equipe GP de France - Scrab

2'14.206

266.5

Gergo TALMACSI

HUN

YAMAHA NC World Trade

2'15.325

250.5

MotoGP (tot 990cc 4-takt) Trainingstijden na de 1e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Topsn.


1

Ruben XAUS

SPA

DUCATI D'Antin MotoGP


2'01.309

329.1

2

Colin EDWARDS

USA

HONDA Telefonica Movistar Honda Mot

2'01.617

332.7


3

Sete GIBERNAU

SPA

HONDA Telefonica Movistar Honda Mot

2'01.882

329.3


4

Carlos CHECA

SPA

YAMAHA Gauloises Fortuna Yamaha

2'02.744

326.3


5

Max BIAGGI

ITA

HONDA Camel Honda

2'03.054

328.4


6

Valentino ROSSI

ITA

YAMAHA Gauloises Fortuna Yamaha

2'03.274

326.9


7

Nicky HAYDEN

USA

HONDA Repsol Honda Team

2'03.274

327.9


8

John HOPKINS

USA

SUZUKI Team Suzuki MotoGP

2'03.301

326.1


9

Shinya NAKANO

JPN

KAWASAKI Kawasaki Racing Team

2'03.356

325.0


10

Neil HODGSON

GBR

DUCATI D'Antin MotoGP

2'03.380

331.1


11

Alex BARROS

BRA

HONDA Repsol Honda Team

2'03.422

327.6


12

Loris CAPIROSSI

ITA

DUCATI Ducati Marlboro Team

2'03.615

323.6


13

Alex HOFMANN

GER

KAWASAKI Kawasaki Racing Team

2'03.621

310.4


14

Makoto TAMADA

JPN

HONDA Camel Honda

2'03.919

331.6


15

Troy BAYLISS

AUS

DUCATI Ducati Marlboro Team

2'04.005

327.1


16

Marco MELANDRI

ITA

YAMAHA Fortuna Gauloises Tech 3

2'04.265

322.0


17

Norick ABE

JPN

YAMAHA Fortuna Gauloises Tech 3

2'04.991

321.0


18

Yukio KAGAYAMA

JPN

SUZUKI Team Suzuki MotoGP

2'05.062

319.9


19

Jeremy McWILLIAMS

GBR

APRILIA MS Aprilia Racing

2'05.442

313.9


20

Nobuatsu AOKI

JPN

PROTON KR Proton Team KR

2'05.969

314.6


21

James HAYDON

GBR

PROTON KR Proton Team KR

2'06.651

312.7


22

James ELLISON

GBR

HARRIS WCM WCM

2'07.859

299.9

Not

qualified (Out 107%)

2'09.800

Youichi UI

JPN

HARRIS WCM WCM

2'10.611

308.3

************