SGP


Nota Mobiliteit

Datum publicatie: 30-09-2004
Auteur: C.G. van der Staaij

SGP: veiligheidseffectrapportage bij nieuwe wegen

Het verheugt de SGP dat het kabinet al in 2005 een besluit over beprijzing van de mobiliteit wil nemen. De SGP dringt al heel lang aan op invoering van de kilometerheffing, waarmee de kosten van mobiliteit op adequate manier worden doorberekend.

Het kabinet steekt maar liefst 80 miljard euro in verkeer en vervoer. Feit is dat er op het gebied van de bereikbaarheid een inhaalslag gemaakt moet worden. Dat laat echter onverlet, dat de SGP zich afvraagt of het kabinet niet te eenzijdig insteekt op het concept Nederland-distributieland. Alles lijkt ondergeschikt te worden gemaakt aan de bereikbaarheid van Rotterdam en Schiphol. De SGP maakt zich zorgen over de vraag wat deze mega-investering, die vooral uitmondt in meer asfalt en meer mobiliteit, zal betekenen voor de volksgezondheid. De effecten van schadelijke uitstoot âzeker in stedelijke gebieden- op de volksgezondheid kunnen niet langer genegeerd worden.

Daarnaast wil de SGP dat bij de aanleg van nieuwe wegen, dan wel de verbreding van bestaande wegen al in de ontwerpfase alle aspecten van verkeersveiligheid worden meegenomen. Nieuwe wegen moeten veilige wegen zijn. Bij de aanleg van een nieuwe weg zou dan ook standaard een soort verkeersveiligheidseffectrapport (VER) moeten worden gemaakt. Een dergelijke rapportage zou de consequenties van de nieuwe weg voor de verkeersveiligheid in kaart moeten brengen en waarborgen dat de weg op de meest verkeersveilige manier wordt aangelegd.