Gemeente Voorburg-Leidschendam


Plan voor schone lucht in Leidschendam-Voorburg

Persbericht, Leidschendam-Voorburg 30 september 2004
---

Burgemeester en wethouders van Leidschendam-Voorburg hebben een luchtkwaliteitplan vastgesteld waarin maatregelen zijn opgenomen die ervoor moeten zorgen dat de kwaliteit van de lucht in die gemeente in 2010 voldoet aan de Europese normen. Van de emissies door het wegverkeer zijn stikstofdioxide, fijn stof, zwaveldioxide, koolmonoxide en benzeen gevaarlijke stoffen voor de volksgezondheid. Rapporten van het Stadsgewest Haaglanden tonen aan dat in 2001 en 2002 op diverse plaatsen in Leidschendam-Voorburg, en vooral rond de Utrechtse Baan de norm voor stikstofdioxide (NO2) wordt overschreden. Op veel plaatsen blijkt ook de concentratie fijn stof (PM10) te hoog. Deze problematiek is een zaak van de rijksoverheid omdat de verlaging van de concentratie fijn stof alleen in landelijk of zelfs Europees verband kan worden aangepakt. Voor andere stoffen als benzeen, koolmonoxide (CO) en zwaveldioxide (SO2) blijft de hoeveelheid onder de norm.
De gemeente heeft verschillende maatregelen onderzocht om de hoeveelheid NO2 te reduceren en concludeert dat lokale maatregelen alleen wel effect hebben op de lokale luchtkwaliteit, maar niet voldoende zijn om in 2010 aan de Europese norm te voldoen. Voor het oplossen van knelpunten zijn vooral in regionaal verband maatregelen nodig. Burgemeester en wethouders willen nu de meest kansrijke maatregelen en de aandachtspunten uit het luchtkwaliteitplan verder uitwerken.

Situatie verbetert
Met behulp van de verkeersmilieukaart is een prognose gemaakt voor de luchtkwaliteit in 2015. Die geeft aan dat door een verwachte vermindering van de uitstoot van uitlaatgassen door voertuigen (door verbetering van motoren) en de hiermee gepaard gaande verlaging van de achtergrondconcentraties van de lucht, de concentraties stikstofdioxide en fijn stof flink dalen. Op de wegen waar de luchtkwaliteit in 2002 slechter was dan het Besluit Luchtkwaliteit toestaat, verbetert de situatie wel, maar op bepaalde wegen blijft de concentratie nog steeds boven de Europese norm. Het betreft de Westvlietweg onder de A12, de Voorhofstraat, de Parkweg tussen de Laan van Nieuw Oosteinde en de Laan van Oostenburg, de Laan van Nieuw Oosteinde tussen de Van Pabstlaan en de Parkweg, de Maanweg bij de aansluiting op de A12 en De Tol (viaduct onder de A4 richting Stompwijk). Al deze wegen ervaren de rechtstreekse invloed van de autosnelwegen A12 en A4.

Lijnbussen
Maatregelen die lokaal een bijdrage kunnen leveren aan verbetering van de luchtkwaliteit zijn onder meer het weren van tractoren, alternatieve brandstoffen voor lijnbussen, stimuleren van fietsgebruik en openbaar vervoer, de aanleg van het Trekvliettracé met aanvullende maatregelen, en het plaatsen van voor luchtkwaliteit geoptimaliseerde schermen langs de Utrechtse Baan.
Voor de aanpak van de bovengemeentelijke knelpunten als de Utrechtse Baan bij Voorburg en de A4 ter hoogte van Leidschendam heeft Stadsgewest Haaglanden de coördinatie. Maatregelen die hier op korte termijn (tot 2010) effect kunnen sorteren zijn (dynamische) snelheidsverlaging en bevordering van de doorstroming.

Regionaal verband
Met de vaststelling van het luchtkwaliteitplan zijn de gesignaleerde knelpunten nog niet opgelost. De maatregelen zijn mogelijk niet toereikend om in 2010 te kunnen voldoen aan de Europese norm. Vooral in regionaal verband zullen de komende jaren veel kleine stappen moeten bijdragen aan het oplossen van het luchtprobleem. De meest kansrijke maatregelen en de aandachtspunten uit het luchtkwaliteitplan worden nu nader onderzocht en uitgewerkt. De uitvoering van de maatregelen wordt zoveel mogelijk afgestemd met lopende processen en acties, zoals de uitvoering van het gemeentelijk verkeers- en vervoerplan.
Met jaarlijkse rapportages zal de gemeente de vorderingen rond de verbetering van de luchtkwaliteit volgen.