AutoRai

4-10-2004

Ford behoudt 2e plaats in WK Rally

BP-Ford World Rally Team rijders François Duval en Stéphane Prévot behaalden vandaag voor de negende maal dit seizoen punten voor het Wereld-kampioenschap Rally dankzij een vijfde plaats in de Rally Italia Sardinia.

De afmattende rally op het zonovergoten eiland in de Middellandse Zee eiste een zware tol van mens en machine op de moeilijke gravelpaden. De kracht van de Ford Focus RS World Rally Car van onze zuiderburen bracht hen echter aan de welverdiende finish in de 13e ronde van het FIA Wereld Rally Kampioenschap.

Teammaatjes Markko Märtin en Michael Park lagen stevig op koers naar hun derde achtereenvolgende podiumplaats, totdat op slechts 40 kilometer voor de finish turbo-problemen verder rijden onmogelijk maakte. Met nog drie rallies te gaan behoudt Ford dankzij de 5e plaats van Duval de tweede plaats in de algemene rangschikking voor het WK voor fabrikanten.

Voor de eerste keer stonden de 384,23 kilometer aan klassementsproeven van de Rally Italia Sardinia op het programma van het WK. De totale route van het Italiaanse evenement was 1.228,92 kilometer lang. De 19 klassementsproeven werden voornamelijk over smalle stoffige zandwegen en rotsachtige bergwegen verreden, met nauwelijks ruimte voor het kleinste foutje.

Op de laatste dag van de rally gingen Duval en Prévot vanaf de zesde plaats van start, nadat ze op de tweede dag 5½ minuut hadden verloren toen ze vol op een muur klapten. Hierbij werden de carrosserie en de achterwielophanging van hun Focus zwaar beschadigd, maar de monteurs van het Ford-team wisten de schade tijdig te herstellen. De laatste zes proeven over de hellingen van Monte Limbara reden de Belgen op zeker en hun enige probleem was het door langzamere voorliggers opgeworpen stof.

Het is heel zwaar geweest en ik ben blij dat ik aan de finish ben, aldus de 23-jarige Duval. Ik heb me dit weekend niet helemaal op mijn gemak gevoeld. De wegen waren nogal onvoorspelbaar en veeleisend. Ze zijn bochtig, ruig, smal en met veel grote stenen langs de kant. Ik heb dan ook niet echt van de proeven genoten en van mij mogen ze volgend jaar San Remo weer op de kalender plaatsen. Als team hebben we hier niet veel geluk gehad, maar positief is dat we wel weer de nodige punten hebben binnengehaald.

Märtin en Park waren de laatste dag vanaf een vierde positie begonnen, maar dankzij een serie snelle tijden werd de oude rot Carlos Sainz al snel ingehaald. Helaas moesten ze echter de strijd op 3 kilometer voor de finish van de laatste proef opgeven.

De turbo raakte defect en lekte olie op de hete motor. Iedere keer als we wilden starten vatte de turbo vlam, aldus Märtin. Vervolgens hebben we de aanvoer-slangen voor de koeling van de turbo afgesloten en zo zijn we weer verder gegaan. Jammer genoeg kwamen we net 2 minuten te kort bij de volgende en laatste tijdcontrole.

BP-Ford team director Malcolm Wilson lichtte aan de finish toe dat het turboprobleem was veroorzaakt door een kapotte turbosensor. En dit is de eerste keer en dat is jammer, want ik had Markko graag op het podium gezien. François heeft gelukkig genoeg de nodige punten verzameld. Deze rally was overigens een stuk zwaarder dan wij hadden verwacht.

De deelnemende teams aan het WK blijven voor de 14e ronde in het Middellandse Zee gebied, want van 14 t/m 17 oktober wordt de voor het WK meetellende Corsica-rally verreden. Dit evenement wordt volledig op asfalt verreden rond de kustplaats Ajaccio.