4-10-2004
Mecedes-Benz rijder Bernd Schneider wint laatste DTM-race tijdens
groot autosportfeest
Bernd Schneider heeft op de Hockenheimring de tiende en laatste
DTM-race van 2004 op zijn naam geschreven. De veertigjarige coureur
van het HWA Mercedes-Benz fabrieksteam pakte zijn zege tijdens het met
133.000 toeschouwers bestbezochte DTM-evenement ooit.
De racesfeer op het thuiscircuit van Mercedes-Benz was dit weekend
bijzonder indrukwekkend. Uiteraard door de in grote aantallen
toegestroomde fans, maar ook door het vermaak dat de
autosportliefhebbers geboden werd.
Niet minder dan 769.000 mensen trokken dit jaar naar de DTM, ook al
een flinke toename ten opzichte van vorig jaar. Wederom maakten
tienduizenden fans van de mogelijkheid gebruik om voor de race een
wandeling door de pits te maken. De finish van de laatste race werd
opgeluisterd met een spectaculair verrassingsvuurwerk en als klap op
de vuurpijl draaiden vrijwel alle coureurs na de wedstrijd enkele
feestelijke donuts. Het oproken van de achterbanden in de uitloopronde
is inmiddels tot een soort traditie uitgegroeid in de DTM.
De beste toerwagenserie ter wereld, noemde Mercedes-sportchef Norbert
Haug de DTM na haar succesvolste seizoen ooit. We kunnen trots zijn op
onze kleine, fijne DTM, knipoogde hij bovendien naar de Formule 1. We
hebben laten zien dat de klant hier echt koning is.
De race zelf was zoals gezegd een prooi voor viervoudig kampioen Bernd
Schneider. Vanaf de tweede startplek vertrokken, maakte hij in de
dertiende ronde de beslissende inhaalactie op de van pole-positie
vertrokken Audi-rijder Martin Tomczyk. Een klein remfoutje maakte de
race nog even spannend, maar echt in gevaar kwam de zege niet. Ik was
dit jaar niet goed genoeg voor het kampioenschap, vertelde een
openhartige Schneider na de race. Ik wil alle fans bedanken die voor
me geduimd hebben. Ik heb hier echt met heel veel plezier gereden, én
gewonnen uiteraard.
Heel anders verliep de race voor zijn teamgenoot Christijan Albers. In
tegenstelling tot Schneider had de 25-jarige Larenaar moeite om de
juiste afstelling te vinden. Een moeilijke kwalificatie leverde hem de
negende startplaats op. In de race lag de Mercedes-coureur na één
ronde al op de vijfde plek. Albers: De start was zeker oké. Dan rijd
je namelijk op koude banden. Als er eenmaal temperatuur in je banden
zit, moet je het van de afstelling hebben. Die was bij ons niet goed
vandaag.
Doordat Gary Paffett vandaag op de derde podiumstek eindigde, pakte
hij in het DTM-kampioenschap de titel van vice-kampioen. Christijan
Albers veroverde die titel vorig jaar en moet zich nu tevreden stellen
met de derde plek. Albers: De kans op die tweede plaats heb ik in
feite al in Brno weggeven. Ik heb een redelijk seizoen gereden. Ik heb
goede dingen laten zien, maar ik heb uiteraard ook wat laten liggen.
Voor de Nederlander breekt na het zware autosportseizoen nu een
periode van relatieve rust aan. Ik ga eens lekker relaxen en dan
beginnen we binnenkort alweer met het testen van onderdelen voor de
nieuwe auto, besluit hij.
Uitslag DTM-race 10
Hockenheimring, zondag 3 oktober 2004
1. Bernd Schneider, AMG-Mercedes C-Klasse
2. Martin Tomczyk, Audi A4 DTM
3. Gary Paffett, AMG-Mercedes C-Klasse
4. Tom Kristensen, Audi A4 DTM
5. Jean Alesi, AMG-Mercedes C-Klasse
6. Mattias Ekström, Audi A4 DTM
7. Christijan Albers, AMG-Mercedes C-Klasse
8. Christian Abt, Audi A4 DTM
Eindstand DTM 2004
1. Mattias Ekström, Audi A4 DTM (74 punten)
2. Gary Paffett, AMG-Mercedes C-Klasse (57 punten)
3. Christijan Albers, AMG-Mercedes C-Klasse (50 punten)
4. Tom Kristensen, Audi A4 DTM (43 punten)
5. Martin Tomczyk, Audi A4 DTM (39 punten)
6. Bernd Schneider, AMG-Mercedes C-Klasse (36 punten)
7. Jean Alesi, AMG-Mercedes C-Klasse (19 punten)
8. Timo Scheider, Opel Vectra GTS V8 (15 punten)
9. Marcel Fässler, Opel Vectra GTS V8 (13 punten)
10. Laurent Aiello, Opel Vectra GTS V8 (12 punten)
11. Emanuele Pirro, Audi A4 DTM (11 punten)
12. Manuel Reuter, Opel Vectra GTS V8 (9 punten)
13. Peter Dumbreck, Opel Vectra GTS V8 (6 punten)
14. Heinz-Harald Frentzen, Opel Vectra GTS V8 (3 punten)
15. Stefan Mücke, AMG-Mercedes CLK (2 punten)
16. Christian Abt, Audi A4 DTM (1 punt)
AutoRai