AutoRai

4-10-2004

Skoda scoort uitstekend in de AutoWeek Tevredenheids Trofee

koda-rijders zijn uitermate tevreden over hun autos en over de dealerorganisatie. Dat blijkt uit de uitslag van de AutoWeek Tevredenheids Trofee 2004, waarvan de resultaten donderdagavond 30 september bekend zijn gemaakt.

De koda Fabia is zelfs als beste beoordeeld in zijn segment, de compacte klasse. De Octavia doet daar vrijwel niet voor onder, met een tweede positie in de compacte middenklasse. In het algemeen klassement staat koda zowel bij de merken als bij de dealerorganisaties in de top 5. Sinds de eerste aflevering van de Tevredenheids Trofee is koda altijd in de bovenste regionen geëindigd.

AutoWeek is in het juryrapport lovend over de prestaties van koda. Dit merk zet al jaren knappe prestaties neer in ons onderzoek. Steeds meer automobilisten kunnen deze gulle, stille en onderhoudsongevoelige automobielen zeer waarderen. De koda-dealers spelen een grote rol bij het op de kaart zetten van dit merk. Het rapport prijst verder de zeer gedienstige verkopers en prima werkplaatsen die betaalbaar werk afleveren. De conclusie is er een om in te lijsten: Geen enkel aspect blijft onder het gemiddelde. Dan kun je alleen maar zeggen: koda en koda-dealers, chapeau!

koda Fabia eerste in de compacte klasse
De populaire koda Fabia komt in de Tevredenheids Trofee als beste compacte auto naar voren. Hij verslaat de Toyota Yaris en de Mini. De Fabia doet het bijzonder goed op de onderdelen uitrusting, kwaliteit en betrouwbaarheid. De auto wordt gewaardeerd vanwege de mooie standaarduitrusting, weinig bijgeluiden en de lage onderhoudskosten. De conclusie luidt dan ook: Een bijna probleemloze vierwieler.

Onlangs is de vernieuwde Fabia van modeljaar 2005 gepresenteerd, die met name opvalt door een nog hoger uitrustingsniveau, nieuwe uitvoeringen zoals de luxe Laurin & Klement en een gewijzigd in- en exterieur.

koda Octavia tweede in de compacte middenklasse De koda Octavia, die het ook bijzonder goed doet in de zakelijke markt, wordt in het juryrapport eveneens overladen met complimenten. De auto wordt gewaardeerd vanwege zijn grote bagageruimte, de lage onderhoudskosten en de uitgebreide standaarduitrusting. De pech-onderwegscore is beduidend lager dan bij menig ander merk, is de conclusie. De ruime koda krijgt zelfs het predikaat aanrader opgeplakt. Tot de sterkste punten van dit model behoren de uitrusting, betrouwbaarheid en doelmatigheid van het interieur.

De koda Octavia moest in zijn klasse alleen de Subaru Impreza voor laten gaan en deelt zijn tweede plek met de Toyota Corolla. Met de komst van de geheel nieuwe Octavia heeft koda ook details verbeterd die door de deelnemers aan het onderzoek voor verbetering vatbaar werden geacht, zoals het comfort achterin en het interieurdesign. De nieuwe Octavia is door klanten en vakpers, waaronder ook AutoWeek, inmiddels geprezen om zijn zeer goede eigenschappen.

Zeer uitvoerig consumentenonderzoek
In totaal hebben 24.000 automobilisten meegedaan aan het tevredenheidsonderzoek van AutoWeek en Trendbox. Daarmee is de AutoWeek Tevredenheids Trofee één van de grootste en wellicht wel hèt grootste Nederlandse consumentenonderzoek. Om dit in perspectief te plaatsen: de opiniepeilingen in verkiezingsperiodes zijn gebaseerd op de mening van duizend tot tweeduizend ondervraagden en de tv-kijkcijfers worden vastgesteld aan de hand van het kijkgedrag van zon 2.400 personen. Om de representativiteit van de Tevredenheids Trofee te waarborgen zijn verder alleen de merken en modellen gebruikt waarover minstens vijftig deelnemers hun mening gaven.

De volledige uitslag van de AutoWeek Tevredenheids Trofee staat in AutoWeek nummer 42, die van 6 tot en met 12 oktober verkrijgbaar is. De uitslag komt ook op de website www.autoweek.nl te staan.