LEI

persbericht / nr. 1784

4-oktober-2004

'Voorop blijven lopen' is toenemende uitdaging voor glasgroentesector

De Nederlandse glasgroentesector kan internationaal voorop blijven lopen, maar dat vraagt een grote gezamenlijke inzet. Dat is de centrale boodschap uit een concurrentieanalyse door het LEI en PPO-Glastuinbouw (beide onderdeel van Wageningen UR) in opdracht van het Ministerie van LNV. Het behoud van een goede internationale marktpositie is in de eerste plaats een taak van individuele ondernemers. Op punten die ze niet alléén voor elkaar kunnen krijgen, is samenwerking binnen de keten belangrijk. Een merkenstrategie of de afzet van nicheproducten maakt alleen kans als bedrijven uit alle schakels hecht samenwerken en een gemeenschappelijke strategie hebben. Ook samenwerking met buitenlandse partners is gewenst; toevoeging van hun lokale producten aan het Nederlandse assortiment versterkt de marktpositie van de Nederlandse exporteur. De overheid en sectororganisaties kunnen steun bieden waar het algemene punten betreft zoals ruimtelijke ordening, harmonisatie van regelgeving en instandhouding van de kennisinfrastructuur.

De Nederlandse glasgroentesector heeft wereldwijd een vooraanstaande positie, maar die is in de jaren negentig onder druk komen te staan. Als grootste exporteur is Nederland inmiddels ingehaald door Spanje en Mexico. Wat kan het bedrijfsleven doen om de concurrentiekracht te versterken en wat kunnen overheid en koepelorganisaties daaraan bijdragen? Om die vraag te beantwoorden wordt in dit onderzoek Nederland geplaatst naast de grootste concurrent Spanje en naast de andere grote producenten Egypte, Italië, Marokko en Turkije, waarbij de posities worden bekeken in de afzetlanden Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Ook Polen, dat zowel de potentie heeft van een afzetland als van een concurrent, is in de studie meegenomen.

Om te voorkomen dat Nederlandse producten in de ogen van de afnemer vrij uitwisselbaar zijn met producten uit andere landen zijn een gezamenlijke strategie en langetermijninvesteringen vereist. Telers en toeleveranciers dienen het innovatieniveau op peil te houden en hun schaalgrootte en management te versterken. Voor afzetorganisaties is samenwerking met lokale partners belangrijk om de cultuur van nieuwe afzetmarkten te doorgronden; dit is bijvoorbeeld nodig om de zwakke positie op de Franse markt te versterken en andere Zuid-Europese markten te ontwikkelen. In landen waar een goede marktpenetratie is bereikt, zou meer aandacht moeten worden besteed aan de afzet aan speciaalzaken en aan het niet-huishoudelijk marktsegment.
---

Internationalisatie en concurrentiekracht van de Nederlandse vruchtgroentesector. Het rapport bestellen 'rapport5.04.06'.