persbericht / nr. 1784
4-oktober-2004
'Voorop blijven lopen' is toenemende uitdaging voor glasgroentesector
De Nederlandse glasgroentesector kan internationaal voorop blijven
lopen, maar dat vraagt een grote gezamenlijke inzet. Dat is de
centrale boodschap uit een concurrentieanalyse door het LEI en
PPO-Glastuinbouw (beide onderdeel van Wageningen UR) in opdracht van
het Ministerie van LNV. Het behoud van een goede internationale
marktpositie is in de eerste plaats een taak van individuele
ondernemers. Op punten die ze niet alléén voor elkaar kunnen krijgen,
is samenwerking binnen de keten belangrijk. Een merkenstrategie of de
afzet van nicheproducten maakt alleen kans als bedrijven uit alle
schakels hecht samenwerken en een gemeenschappelijke strategie hebben.
Ook samenwerking met buitenlandse partners is gewenst; toevoeging van
hun lokale producten aan het Nederlandse assortiment versterkt de
marktpositie van de Nederlandse exporteur. De overheid en
sectororganisaties kunnen steun bieden waar het algemene punten
betreft zoals ruimtelijke ordening, harmonisatie van regelgeving en
instandhouding van de kennisinfrastructuur.
De Nederlandse glasgroentesector heeft wereldwijd een vooraanstaande
positie, maar die is in de jaren negentig onder druk komen te staan.
Als grootste exporteur is Nederland inmiddels ingehaald door Spanje en
Mexico. Wat kan het bedrijfsleven doen om de concurrentiekracht te
versterken en wat kunnen overheid en koepelorganisaties daaraan
bijdragen? Om die vraag te beantwoorden wordt in dit onderzoek
Nederland geplaatst naast de grootste concurrent Spanje en naast de
andere grote producenten Egypte, Italië, Marokko en Turkije, waarbij
de posities worden bekeken in de afzetlanden Duitsland, het Verenigd
Koninkrijk en Frankrijk. Ook Polen, dat zowel de potentie heeft van
een afzetland als van een concurrent, is in de studie meegenomen.
Om te voorkomen dat Nederlandse producten in de ogen van de afnemer
vrij uitwisselbaar zijn met producten uit andere landen zijn een
gezamenlijke strategie en langetermijninvesteringen vereist. Telers en
toeleveranciers dienen het innovatieniveau op peil te houden en hun
schaalgrootte en management te versterken. Voor afzetorganisaties is
samenwerking met lokale partners belangrijk om de cultuur van nieuwe
afzetmarkten te doorgronden; dit is bijvoorbeeld nodig om de zwakke
positie op de Franse markt te versterken en andere Zuid-Europese
markten te ontwikkelen. In landen waar een goede marktpenetratie is
bereikt, zou meer aandacht moeten worden besteed aan de afzet aan
speciaalzaken en aan het niet-huishoudelijk marktsegment.
---
Internationalisatie en concurrentiekracht van de Nederlandse
vruchtgroentesector. Het rapport bestellen 'rapport5.04.06'.
LEI