AutoRai

4-10-2004

2 podiumplaatsen voor Citroën

Na een zinderend spektakel eindigde Citroën met beide rijders op het podium in de Rallye dItalia, dankzij een tweede en derde plaats voor respectievelijk Sébastien Loeb en Carlos Sainz.

Regerend wereldkampioen Petter Solberg won, maar knabbelde slechts twee punten af van de immense voorsprong van Loeb. Met nog drie races te gaan heeft Seb een ruime marge van 26 punten.

Het werd op Sardinië een bijzonder moeilijke wedstrijd met zeer smalle wegen die weinig vergevingsgezind zijn en dus het uiterste vergen van zowel autos als rijders. Eén fout betekent onvermijdelijk einde oefening. Slechts vijf autos van de fabrieksteams halen de finish. Sébastien Loeb rijdt geconcentreerd en gedecideerd naar een tweede plek, scoort daarmee acht punten en behoudt dus op soevereine wijze zijn riante voorsprong. Carlos Sainz schuift door zijn goede klassering voorbij de Est Märtin en staat in het rijdersklassement nu op de derde plek. Citroën heeft nog slechts zeven punten nodig voor de titelprolongatie en Loeb vijf voor zijn eerste wereldtitel.

Vertrouwde podiumplaatsen
Op vrijdag zag het er niet goed uit voor Sébastien Loeb, maar toch beklimt de jonge Elzasser het podium voor de tiende maal, waarvan vijf maal eerder dit seizoen: Ik verloor in de eerste proef een halve minuut op Petter. Natuurlijk had ik hier graag willen winnen, maar dat zat er niet in. Ik ben tevreden met mijn tweede plek en heb met de komende twee rallys op asfalt vertrouwen in de goede afloop. Teamgenoot Carlos Sainz staat zondagmiddag voor de 94e maal op het podium. De veteraan strijdt nog steeds mee aan het front en is menig jong talent de baas: Het is hier moeilijk met die smalle wegen en rotsen langs de weg. Ik ben nu derde in het tussenklassement en ga die positie vol overgave verdedigen.

Betrouwbaar
De derde dag blijkt voor Citroën het hoogtepunt van de rally, want er worden maar liefst zes proeven gereden zonder tussentijds onderhoud. Guy Fréquelin kan wederom vaststellen dat beide Citroëns tijdens deze rally volledig zonder problemen hebben gekoerst; Onze autos zijn zeer betrouwbaar, en in combinatie met de sportieve kwaliteiten van onze rijders en navigators hebben we aan de hooggespannen verwachtingen voldaan. Ik vergelijk een rally wel met de strijd om het wereldkampioenschap: zestien wedstrijden die net als de proeven in een rally eindigen met de beste auto en de beste rijder die als winnaar over de finish gaan.