De Unie


NedCar - Akkoord 3 naar 2 ploegendienst

4 oktober 2004 - Op 1 oktober hebben wij een overeenkomst met uw directie bereikt over de afbouw van de derde ploeg. Dit naar aanleiding van het besluit van Smart en Mitsubishi om de geplande productievolumes voor 2005 met ongeveer 30% naar beneden bij te stellen.

Door deze maatregel zullen vele honderden uitzendbanen verdwijnen, tot maximaal 900 in de productie.
Daarnaast loopt ook nog het zogenaamde Business Proces Redesign (BPR) programma. Hiermee wil de directie de processen en omvang van de indirecte organisatie aanpassen. Wij hebben in dit kader ernstige zorgen over ongeveer 200 vaste arbeidsplaatsen in indirecte afdelingen en functies. Uw directie neemt vooralsnog het standpunt in dat zij deze studie nog niet heeft afgerond en dat zij ook verder overleg moet voeren met de aandeelhouder over de uitvoering en financiering.

Werkgelegenheidsgarantie
Door bovenstaande ontwikkeling zijn er nauwelijks nog uitzendkrachten binnen NedCar aanwezig.
Door deze klap is het spek dan ook van de ribben. Bij de eerstvolgende volumereductie dreigt NedCar in haar vaste bezetting te moeten gaan snijden. Hierdoor dreigt NedCar in een negatieve spiraal terecht te komen van aanhoudende reorganisaties als gevolg van verdere negatieve volume aanpassingen, terwijl in de komende periode er voor de toekomst van NedCar belangrijke besluiten getroffen moeten worden, zoals de verdeling van de NedCar-aandelen tussen Mitsubishi en Daimler Chrysler.

Opvolgers van de Smart en de Colt
Verder zal er in 2005 verder nagedacht moeten worden over de eventuele opvolgers van de Smart en de Colt. Dit is noodzakelijk om op tijd klaar te zijn gezien de doorlooptijd van een dergelijk project. Een goede performance van NedCar is een belangrijke voorwaarde om dit proces positief te beïnvloeden. Daarom is het van groot belang dat er rust binnen de organisatie komt en dat de organisatie niet in een negatieve spiraal terechtkomt als gevolg van continue volume aanpassingen.

Werkgelegenheidgarantie voor 2005
Daarom hebben wij lang overleg gevoerd over een werkgelegenheidgarantie voor 2005. Uiteindelijk hebben we kunnen afspreken dat in 2005 geen ontslagen zullen vallen als gevolg van negatieve volume aanpassingen. Dit betekent echter ook dat deze werkgelegenheidsgarantie niet geldt voor de eventuele uitkomsten en gevolgen van de BPR studie. Dit wenste uw directie niet omdat dit een op zich zelf staand project is en niet direct gekoppeld is aan verdere volume ontwikkeling.

Het blijft dus afwachten wat de precieze gevolgen zijn van BPR, maar wij gaan er vanuit dat er binnen afzienbare termijn duidelijkheid moet komen. Het zal waarschijnlijk wachten zijn tot Mitsubishi en Daimler Chrysler een overeenkomst hebben bereikt over de verdeling de NedCar aandelen. Partijen zullen de verdeling van de kosten van een dergelijke reorganisatie wellicht meenemen in dit overleg.

Overige afspraken
Naast bovengenoemde werkgelegenheidsgarantie zijn er verder nog een aantal afspraken gemaakt om weer wat extra spek op de ribben te krijgen. In dit kader is o.a. afgesproken dat er een studie uitgevoerd zal worden naar de mogelijkheden van insourcing van activiteiten. Daarnaast is afgesproken dat de huidige generale 58+ regeling met een jaar wordt verlengd. Hiervoor moeten de aandeelhouders nog wel toestemming geven om de benodigde financiële middelen te reserveren.

Ledenvergadering
Wij willen onze leden in de gelegenheid stellen om vragen te stellen over het onderhandelingsakkoord en uiteraard vragen of zij hiermee kunnen instemmen.

Daarom willen wij u graag uitnodigen voor een ledenvergadering van De Unie. Deze zal gehouden worden op:

Donderdag 7 oktober 2004
Van 12.00 13.00 uur
in de filmzaal bij NedCar

Wij hopen u in grote getale te mogen begroeten tijdens deze ledenvergadering. Dit mede gezien het belang van het onderwerp.

Informatie ontvangen
De Unie wil haar leden zo goed mogelijk informeren over actuele ontwikkelingen en activiteiten van De Unie binnen NedCar. Zo kunt u als u vragen of opmerkingen heeft contact opnemen met uw bestuurder of met een van onze kaderleden. Een overzicht van onze kaderleden treft u aan op onze NedCar-pagina op www.unie.nl/automotive.

Hier kunt u verder ook de verslagen terugvinden van de bedrijfsledengroep van de De Unie binnen NedCar. Op deze internetpagina treft u ook veel achtergrondinformatie aan over de diverse activiteiten van De Unie binnen de automotive-sector in Nederland. Tenslotte zijn er ook diverse downloads beschikbaar over ontwikkelingen in de automotive sector.

* Intropapagina Automotive

Downloads
NedCar - Akkoord 3 naar 2 plo..
NedCar - Nieuwsbrief 01-10-04..

maandag, 4 oktober 2004