Ministerie van Algemene Zaken

Postadres Aan de voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 20001 der Staten Generaal 2500 EA Den Haag Postbus 20018 Bezoekadres 2500 EA DEN HAAG Binnenhof 19, Den Haag
Contactpersoon

-
E -mail

-
Telefoon
070 356 41 00
Fax Datum Kenmerk Onderwerp 070 356 46 83 4 oktober 2004 04M469224 Uitvoering motie Verhagen c.s. over wijzigingen in de begroting 2005 en volgende jaren (TK 29800 nr.4)

In de eerste termijn van de algemene politieke beschouwingen heeft de afgevaardigde Verhagen samen met de afgevaardigden Van Aartsen en Dittrich een motie ingediend met een alternatief pakket maatregelen (motie Verhagen c.s., TK 29800 nr.4). In de eerste termijn van het kabinet is hier een reactie op gegeven. Het kabinet staat welwillend tegenover de motie en wil, gehoord ook de beraadslagingen, aan de motie mede langs onderstaande lijnen uitvoering geven

In de bijlage is een tabel opgenomen met een overzicht van de budgettaire gevolgen van de motie Verhagen, zoals het kabinet die wil uitvoeren. Hieruit blijkt dat zich geen grote wijzigingen voordoen in de budgettaire gevolgen. Daarbij dienen wel een aantal zaken in aanmerking te worden genomen. · Anticumulatie WW: het kabinet gaat er van uit dat 1 maandsalaris per arbeidsjaar met een maximum van 1 jaarsalaris wordt vrijgesteld van anticumulatie. De verwachte opbrengst bedraagt vanaf 2006 50 miljoen. Voor 2005 kan dan gerekend worden met een budgettaire opbrengst van 25 miljoen. · IOAW: het kabinet interpreteert het coalitievoorstel dusdanig dat voor de groep 50-55-jarigen het eigen huis buiten de vermogenstoets wordt gehouden. Daarbij wordt verondersteld dat dit geregeld wordt via de IOAW. Met andere woorden binnen de IOAW zal een aparte vermogenstoets worden geïntroduceerd voor de categorie 50-55. De besparingsverliezen die hiermee samenhangen bedragen, bedragen 2 miljoen in 2005, 9 miljoen in 2006 en 14 miljoen in 2007. · Grijze kentekens: de ingezette besparing van 300 mln bij de grijze kentekens zal worden gerealiseerd door het voordeel van de bestelauto's te koppelen aan het echte (fiscale) ondernemerschap via een nieuwe investeringsaftrek in de IB/Vpb- sfeer (in relatie tot het BPM-voordeel) en een extra kostenaftrek in de IB/Vpb- sfeer (in relatie tot het MRB-voordeel). Alleen op deze wijze acht het kabinet het mogelijk maatwerk te leveren en tevens oneigenlijk gebruik uit te bannen. Door middel van de voorlopige aanslagregeling in het belastingjaar zelf en de

onbeperkte verliescompensatie kunnen de extra lasten en de compensatie zo veel mogelijk op elkaar aansluiten en gaat geen compensatie verloren. · Efficiency-taakstelling VROM/OCW: Bij de invulling van de taakstellingen staat de intentie voorop om die zoveel mogelijk te vinden in de terugdringing van bureaucratie. 1% extra efficiencytaakstelling in 2005 oplopend naar 2% vanaf 2006 bij de departementen VROM1 en OCW conform de grondslagen van de meest recente efficiencyronde (agentschappen en ZBO's uitgezonderd) levert een besparing op van ongeveer 3 miljoen in 2005, 6 miljoen vanaf 2006. Een 1% extra efficiencytaakstelling tranche 2005 voor alle andere departementen levert conform de grondslagen van de meest recente efficiencyronde (veiligheidsketen, agentschappen en ZBO's uitgezonderd) ongeveer 29 miljoen op. Samen met een ombuiging op de rijksbrede voorlichtingsuitgaven (loonsom evenredig te verdelen over de ministeries) en de adviesraden (loonsom evenredig te verdelen over de adviesraden conform de Kaderwet Adviescolleges) van beide 5 miljoen resulteert in 2007 een besparing van 46 miljoen. · Filmstimuleringsbeleid: het kabinet zal de film cv continueren. · Compensatie gehandicapten grijze kentekens: in de motie wordt rekening gehouden met het vervallen van de compensatie voor gehandicapten als gevolg van het behoud van de grijze kentekens. Omdat vormgeving van het behoud van grijze kentekens en het bestrijden van oneigenlijk gebruik echter plaatsvindt via een speciale investeringsaftrek, vervalt deze compensatie niet. · EIA: in 2003 is op de EIA een onderuitputting van 60 miljoen opgetreden. Het is onzeker of deze onderuitputting zich voortzet in latere jaren. Dit is ook aangenomen voor 2005. Als vervolgens twee maatregelen worden genomen kan een totale besparing van 100 miljoen vanaf 2005 op de Energie- investeringsaftrek worden gerealiseerd. De eerste maatregel betreft een aanpassing van de Energielijst door uitsluiting van onbedoeld gebruik van de EIA voor windturbines. Hiermee dient een taakstellende besparing te worden behaald van 20 miljoen. De tweede maatregel betreft een verlaging van het budget van de EIA met 20 miljoen (verlaging van het percentage van 55% naar 44%). Als later zal blijken dat de onderuitputting zich niet volledig voortzet na 2003, zal het kabinet tot 60 miljoen nadere (algemene) maatregelen ter dekking nemen. Op deze wijze blijft de milieudoelstelling zo veel mogelijk binnen bereik. · Heffing milieuonvriendelijke smeermiddelen: vanwege technische redenen kan invoering pas per 1-1-2006 plaatsvinden en wordt voor 2005 geen opbrengst gerealiseerd.


1 Hierbij is reeds rekening gehouden met de overgang van de uitvoering huursubsidie naar de Belastingdienst per 1-1-2006. Pagina

2/2

Op basis van bovenstaande lijnen resulteert binnen de kabinetsperiode een sluitend beeld.

Het kabinet is voornemens om de aangenomen motie Verhagen c.s. uit te voeren middels Nota's van wijziging.

DE MINISTER-PRESIDENT,
Minister van Algemene Zaken a.i.,

G. Zalm

Pagina

3/3

Bijlage budgettaire gevolgen van de motie Verhagen c.s., TK 29800 nr. 4

Tabel budgettaire gevolgen motie Verhagen incl. nadere technische mutaties (+ = EMU-saldo verbeterend)
2005 2006 2007 2005-2007

Overgenomen conform motie
Onderwijsachterstanden -42 -75 -100 geen verhoging collegegeld -15 -46 -46 geen 30+ maatregelen hoger onderwijs 0 -25 -47,9 geen maatregelen niet EU-studenten -10 -20 -20 cultuur -10 -10 -10 jeugdzorg -10 -10 -10 veiligheidsdip wegnemen -10 -10 -10
- -

Wajong 14,2 14,2 -14,2 Film -20 -20 -20 overgangsmaatregel VUT / PP 0 -30 -95
---

grijze kentekens -680 -980 1180 geringere verhoging EB ivm MKB -100 -100 -100 efficiencytaakstelling agentschappen ZBO's 5 20 35 efficiente inkoop SZW, inclusief reïntegratie 25 25 25 overschot lerarenenveloppe 8 0 0 EHS andere beleidsmix 0 15 15 toerekening aan ODA kosten niet EU-studenten 5 5 5 onbedoeld gebruik grijs kenteken wegnemen 300 300 300 verhogen heffingsrente en uitbreiding tijdvak naar 1/7 25 85 120 aftopping kleinschaligsheidsinvesteringsaftrek 100 100 100 terugboeken compensatie via verlagen zelfstandigenaftrek 135 215 275 aftrekbaarheid gemengde kosten van 90% naar 75% 0 165 165 aanslaggrens naar 40 90 90 90 autokostenfictie onder de LB 0 100 100 eindheffing spaarloon naar 25% 100 100 100 EIA versobering/onbedoeld gebruik/onderuitputting 100 100 100 vervallen BPM accessoires 40 40 40 beperkte verhoging MRB grijs kenteken 50 50 50 accijns kerosine binnenlandse vluchten 14 14 14 heffing milieu-onvriendelijke smeermiddelen 0 45 45

Nadere berekening budgettair beslag overheidsvoorlichting/apparaat/adviesraden 10 10 10 externe advisering / bureaucratie VROM en OCW 32 36 36 anticumulatie WW -50 -100 -100 IOAW -2 -9 -14

vervallen compensatie gehandicapten vervallen grijze kentekens 0 0 0 heffing milieu-onvriendelijke smeermiddelen 0

Saldo 76 66 -142 0

Pagina

4/4