Postadres Aan de voorzitter van de Tweede Kamer
Postbus 20001 der Staten Generaal
2500 EA Den Haag Postbus 20018
Bezoekadres 2500 EA DEN HAAG
Binnenhof 19, Den Haag
Contactpersoon
-
E -mail
-
Telefoon
070 356 41 00
Fax Datum Kenmerk Onderwerp
070 356 46 83 4 oktober 2004 04M469224 Uitvoering motie Verhagen c.s. over
wijzigingen in de begroting 2005 en
volgende jaren (TK 29800 nr.4)
In de eerste termijn van de algemene politieke beschouwingen heeft de afgevaardigde
Verhagen samen met de afgevaardigden Van Aartsen en Dittrich een motie ingediend
met een alternatief pakket maatregelen (motie Verhagen c.s., TK 29800 nr.4). In de
eerste termijn van het kabinet is hier een reactie op gegeven. Het kabinet staat
welwillend tegenover de motie en wil, gehoord ook de beraadslagingen, aan de motie
mede langs onderstaande lijnen uitvoering geven
In de bijlage is een tabel opgenomen met een overzicht van de budgettaire gevolgen
van de motie Verhagen, zoals het kabinet die wil uitvoeren. Hieruit blijkt dat zich
geen grote wijzigingen voordoen in de budgettaire gevolgen. Daarbij dienen wel een
aantal zaken in aanmerking te worden genomen.
· Anticumulatie WW: het kabinet gaat er van uit dat 1 maandsalaris per arbeidsjaar
met een maximum van 1 jaarsalaris wordt vrijgesteld van anticumulatie. De
verwachte opbrengst bedraagt vanaf 2006 50 miljoen. Voor 2005 kan dan
gerekend worden met een budgettaire opbrengst van 25 miljoen.
· IOAW: het kabinet interpreteert het coalitievoorstel dusdanig dat voor de groep
50-55-jarigen het eigen huis buiten de vermogenstoets wordt gehouden. Daarbij
wordt verondersteld dat dit geregeld wordt via de IOAW. Met andere woorden
binnen de IOAW zal een aparte vermogenstoets worden geïntroduceerd voor de
categorie 50-55. De besparingsverliezen die hiermee samenhangen bedragen,
bedragen 2 miljoen in 2005, 9 miljoen in 2006 en 14 miljoen in 2007.
· Grijze kentekens: de ingezette besparing van 300 mln bij de grijze kentekens zal
worden gerealiseerd door het voordeel van de bestelauto's te koppelen aan het
echte (fiscale) ondernemerschap via een nieuwe investeringsaftrek in de IB/Vpb-
sfeer (in relatie tot het BPM-voordeel) en een extra kostenaftrek in de IB/Vpb-
sfeer (in relatie tot het MRB-voordeel). Alleen op deze wijze acht het kabinet het
mogelijk maatwerk te leveren en tevens oneigenlijk gebruik uit te bannen. Door
middel van de voorlopige aanslagregeling in het belastingjaar zelf en de
onbeperkte verliescompensatie kunnen de extra lasten en de compensatie zo veel
mogelijk op elkaar aansluiten en gaat geen compensatie verloren.
· Efficiency-taakstelling VROM/OCW: Bij de invulling van de taakstellingen staat
de intentie voorop om die zoveel mogelijk te vinden in de terugdringing van
bureaucratie. 1% extra efficiencytaakstelling in 2005 oplopend naar 2% vanaf
2006 bij de departementen VROM1 en OCW conform de grondslagen van de
meest recente efficiencyronde (agentschappen en ZBO's uitgezonderd) levert een
besparing op van ongeveer 3 miljoen in 2005, 6 miljoen vanaf 2006. Een 1%
extra efficiencytaakstelling tranche 2005 voor alle andere departementen levert
conform de grondslagen van de meest recente efficiencyronde (veiligheidsketen,
agentschappen en ZBO's uitgezonderd) ongeveer 29 miljoen op. Samen met
een ombuiging op de rijksbrede voorlichtingsuitgaven (loonsom evenredig te
verdelen over de ministeries) en de adviesraden (loonsom evenredig te verdelen
over de adviesraden conform de Kaderwet Adviescolleges) van beide 5 miljoen
resulteert in 2007 een besparing van 46 miljoen.
· Filmstimuleringsbeleid: het kabinet zal de film cv continueren.
· Compensatie gehandicapten grijze kentekens: in de motie wordt rekening
gehouden met het vervallen van de compensatie voor gehandicapten als gevolg
van het behoud van de grijze kentekens. Omdat vormgeving van het behoud van
grijze kentekens en het bestrijden van oneigenlijk gebruik echter plaatsvindt via
een speciale investeringsaftrek, vervalt deze compensatie niet.
· EIA: in 2003 is op de EIA een onderuitputting van 60 miljoen opgetreden. Het
is onzeker of deze onderuitputting zich voortzet in latere jaren. Dit is ook
aangenomen voor 2005. Als vervolgens twee maatregelen worden genomen kan
een totale besparing van 100 miljoen vanaf 2005 op de Energie-
investeringsaftrek worden gerealiseerd. De eerste maatregel betreft een
aanpassing van de Energielijst door uitsluiting van onbedoeld gebruik van de
EIA voor windturbines. Hiermee dient een taakstellende besparing te worden
behaald van 20 miljoen. De tweede maatregel betreft een verlaging van het
budget van de EIA met 20 miljoen (verlaging van het percentage van 55% naar
44%). Als later zal blijken dat de onderuitputting zich niet volledig voortzet na
2003, zal het kabinet tot 60 miljoen nadere (algemene) maatregelen ter dekking
nemen. Op deze wijze blijft de milieudoelstelling zo veel mogelijk binnen bereik.
· Heffing milieuonvriendelijke smeermiddelen: vanwege technische redenen kan
invoering pas per 1-1-2006 plaatsvinden en wordt voor 2005 geen opbrengst
gerealiseerd.
1 Hierbij is reeds rekening gehouden met de overgang van de uitvoering huursubsidie naar de
Belastingdienst per 1-1-2006.
Pagina
2/2
Op basis van bovenstaande lijnen resulteert binnen de kabinetsperiode een sluitend
beeld.
Het kabinet is voornemens om de aangenomen motie Verhagen c.s. uit te voeren
middels Nota's van wijziging.
DE MINISTER-PRESIDENT,
Minister van Algemene Zaken a.i.,
G. Zalm
Pagina
3/3
Bijlage budgettaire gevolgen van de motie Verhagen c.s., TK 29800 nr. 4
Tabel budgettaire gevolgen motie Verhagen incl. nadere technische mutaties (+ = EMU-saldo
verbeterend)
2005 2006 2007 2005-2007
Overgenomen conform motie
Onderwijsachterstanden -42 -75 -100
geen verhoging collegegeld -15 -46 -46
geen 30+ maatregelen hoger onderwijs 0 -25 -47,9
geen maatregelen niet EU-studenten -10 -20 -20
cultuur -10 -10 -10
jeugdzorg -10 -10 -10
veiligheidsdip wegnemen -10 -10 -10
- -
Wajong 14,2 14,2 -14,2
Film -20 -20 -20
overgangsmaatregel VUT / PP 0 -30 -95
---
grijze kentekens -680 -980 1180
geringere verhoging EB ivm MKB -100 -100 -100
efficiencytaakstelling agentschappen ZBO's 5 20 35
efficiente inkoop SZW, inclusief reïntegratie 25 25 25
overschot lerarenenveloppe 8 0 0
EHS andere beleidsmix 0 15 15
toerekening aan ODA kosten niet EU-studenten 5 5 5
onbedoeld gebruik grijs kenteken wegnemen 300 300 300
verhogen heffingsrente en uitbreiding tijdvak naar 1/7 25 85 120
aftopping kleinschaligsheidsinvesteringsaftrek 100 100 100
terugboeken compensatie via verlagen zelfstandigenaftrek 135 215 275
aftrekbaarheid gemengde kosten van 90% naar 75% 0 165 165
aanslaggrens naar 40 90 90 90
autokostenfictie onder de LB 0 100 100
eindheffing spaarloon naar 25% 100 100 100
EIA versobering/onbedoeld gebruik/onderuitputting 100 100 100
vervallen BPM accessoires 40 40 40
beperkte verhoging MRB grijs kenteken 50 50 50
accijns kerosine binnenlandse vluchten 14 14 14
heffing milieu-onvriendelijke smeermiddelen 0 45 45
Nadere berekening budgettair beslag
overheidsvoorlichting/apparaat/adviesraden 10 10 10
externe advisering / bureaucratie VROM en OCW 32 36 36
anticumulatie WW -50 -100 -100
IOAW -2 -9 -14
vervallen compensatie gehandicapten vervallen grijze kentekens 0 0 0
heffing milieu-onvriendelijke smeermiddelen 0
Saldo 76 66 -142 0
Pagina
4/4
Ministerie van Algemene Zaken