Gemeente Mededelingen
Groningen onthaalt fluistertrein Dolomietshuttle
Hoogezand, 21 september 2004 Persbericht 2004/076
Op maandag 4 oktober zullen de burgemeester van Hoogezand-Sappemeer
mevrouw M. Salet en gedeputeerde van de provincie Groningen de heer T.
Musschenga officieel de zogenoemde fluistertrein verwelkomen in de
provincie Groningen. De Dolomiet-shuttle rijdt in opdracht van Nedmag
Industries Mining and Manufacturing B.V drie maal per week volgens een
vaste route tussen Veendam en het Belgische Hermalle. De fluistertrein
is een proefproject van de ministeries van Verkeer en Waterstaat en
VROM, goederenvervoerder Railion en adviesbureau NedTrain Consulting.
De proef maakt deel uit van het Innovatieprogramma Geluid voor weg- en
spoorwegverkeer (IPG).
De provincie Groningen en de gemeente Hoogezand-Sappemeer hebben zich
gezamenlijk ingespannen om de proef in Noord-Nederland te laten
plaatsvinden, niet alleen omdat het geluidsreductie tot gevolg heeft,
maar ook omdat de spoorlijn in Hoogezand-Sappemeer een ideale omgeving
is om toekomstige (geluids-)ontwikkelingen voor het goederenvervoer
per spoor te testen op effectiviteit. Om die reden hebben
Hoogezand-Sappemeer en de provincie Groningen het als hun taak gezien
om het bedrijfsleven te stimuleren aan een proef in deze regio mee te
willen doen. Dat blijkt onder meer uit de mede-financiering van een
haalbaarheidsonderzoek, uitgevoerd in 2000 en 2001. Na een intensieve
en lange voorbereidingstijd zal Nedmag Industries in Veendam de
geluidsarme Dolomietshuttle officieel in gebruik gaan nemen. De ombouw
van alle wagons is daarmee een feit.
Verwelkoming
Het onthaal in Noord-Nederland zal op 4 oktober plaatsvinden op 2
locaties, namelijk het station Hoogezand-Sappemeer en het
bedrijfsterrein van Nedmag Industries in Veendam. Allereerst zal de
shuttle om 13.25 uur het station Hoogezand-Sappemeer aandoen. De
shuttle zal vervolgens na een korte stop doorrijden naar Veendam.
Burgemeester Salet en gedeputeerde Musschenga zullen de laatste
kilometers naar Veendam meerijden aan boord van de locomotief. In
Veendam zal de fluistertrein feestelijk onthaald worden bij Nedmag
Industries.
Pilot
In het pilotproject Fluistertrein onderzoeken het ministerie van
Verkeer en Waterstaat, adviesbureau
NedTrain Consulting en goederenvervoerder Railion hoe geluidsoverlast
door goederentreinen fors kan worden teruggebracht. Drie jaar lang
wordt in de dagelijkse praktijk getest hoe effectief het aanpakken van
geluidshinder van goederentreinen 'aan de bron' is. Die bron wordt in
dit geval gevormd door de wielen van goederentreinen, de grootste
producent van geluid op het spoor. Daarom wordt voor de pilot
Fluistertrein een bestaande goederentrein voorzien van nieuwe wielen,
wieldempers en remmen.
Tot medio 2007 zal op het traject het geluid van de Fluistertrein
worden gemeten. De hoofddoelstelling van het project is een
geluidsreductie van 10 dB(A), wat voor het menselijk oor een
halvering is van het waargenomen geluid. Tevens moet inzicht worden
verkregen in de kosten, levensduur en veiligheid van de toegepaste
methoden. Bovendien is het project bedoeld om zoveel mogelijk kennis
te verzamelen over maatregelen, die geluidsoverlast op het spoor
kunnen verminderen. Het pilotproject Fluistertrein is een uniek
project. Nooit eerder werd in Nederland gedurende zo'n lange periode
een geluidsreducerende proefneming uitgevoerd in de dagelijkse
praktijk, met een goederentrein die volledig in bedrijf is. Voor meer
informatie: www.fluistertrein.nl.
Achtergrondinformatie
Nedmag Industries Mining and Manufacturing B.V.
Nedmag biedt werk aan 150 werknemers en produceert jaarlijks ongeveer
160.000 ton zuivere synthetische magnesium, meer dan 70.000 ton
magnesiumchloride in vloeibare of vaste vorm en 40.000 ton
calciumchloride in vloeibare of vaste vorm. Nedmag bereikt jaarlijks
een verkoopresultaat van ongeveer 50 miljoen euro. Voor meer
informatie: www.nedmag.nl.
Gemeente Hoogezand-Sappemeer