Ingezonden persbericht

Leefbaar slotermeer/geuzenveld tegen betaald parkeren

AMSTERDAM, 20041004 -- Amsterdam Geuzenveld-Slotermeer 4 oktober 2004. Bij de invoering van het nieuwe parkeerbeleid in het Stadsdeel, wil wijkbelangenvereniging Leefbaar Slotermeer/Geuzenveld voorkomen dat het Stadsdeel overgaat tot uitbreiding van het betaald parkeren gebied.


Betaald parkeren in Gemeenten en Stadsdelen breidt zich als een olievlek uit. Vooral in de vier grote steden verschijnen steeds vaker parkeermeters in woonwijken, waardoor bewoners verplicht worden een jaarvergunning te kopen, waarvoor ze soms meer dan 100 euro per jaar moeten betalen om 'thuis' hun auto te kunnen parkeren.

Volgens hoogleraar verkeers- en vervoerskunde, dr.M. van Maarseveen van de Universiteit van Twente, heeft de steeds verdere uitbreiding van het aantal betaalde parkeerplaatsen in de steden een domino-effect. Automobilisten zetten hun auto steeds een straat of een wijk verder om goedkoper uit te zijn. Daardoor worden de eigenlijke bewoners weer uit hun wijk verdreven. Sommigen willen dan zelfs ook maar parkeermeters, omdat ze met een vergunning hun auto tenminste weer voor hun woning kunnen parkeren. Behalve dat het aantal betaalde parkeerplaatsen sterk toeneemt, zit er ook sterke groei in de tarieven. In de centra van de grote steden kost een uurtje parkeren langs de weg of in een garage al rond de drie euro. Vooral in de Stadsdeelgrensgebieden van het Stadsdeel kunnen bewoners hun auto niet meer parkeren vanwege de vele parkeerders uit andere Stadsdelen, die het gratis parkeren als een methode zien om gratis hun auto te stallen. De fractie van LSG gaat nu voorstellen om rode zones in te voeren, tezamen met een parkeervignet. Bewoners worden opgeroepen om hun mening of visie te geven over dit voornemen.

Door invoering van een Rode Parkeer Zone wordt aan de bewoners van het Stadsdeel de mogelijkheid geboden om toch te kunnen parkeren in de nabijheid van hun woning. Het vignet dat voor bewoners tegen beperkte legeskosten verkrijgbaar moet zijn zorgt er verder voor dat bewoners hun auto weer kwijt kunnen, zonder dat betaald parkeren ingevoerd hoeft te worden, of dat er dure parkeervergunningen nodig zijn.
Om de mogelijkheden voor een rode zone (en het RPZ vignet) te onderzoeken gaat LSG een initiatiefvoorstel indienen. De rode zone kan volgens LSG zonder al te veel kosten worden ingevoerd.
Bewoners en bezoekers hebben momenteel al te maken met de blauwe parkeerzones en deze voldoen op deze plekken uitstekend zonder dat er klachten zijn. De introductie van een rode zone behoeft dan ook geen al te grote ingreep te zijn in de belevingswereld van het parkeren binnen ons Stadsdeel. Een Rode Parkeer Zone krijgt in principe dezelfde functie en regelgeving als een blauwe parkeer zone, met dien verstande dat er door vignethouders langer dan de toegestane duur geparkeerd mag worden.
LSG wil de Rode Parkeer Zone alleen invoeren in de gebieden waar teveel parkeerdruk leidt tot overlast voor bewoners.
Bewoners en bedrijven respectievelijk woonachtig of werkzaam binnen de Rode Parkeer Zone van het Stadsdeel kunnen per adres tegen geringe legeskosten één of meerdere RPZ -vignetten verkrijgen, waarmee ze in hun eigen Rode Parkeer Zone vrij kunnen parkeren, buiten de invalidenparkeerplaatsen, laad- en loshavens en parkeerplaatsen die zijn gereserveerd voor bedrijven, vergunninghouders en instellingen (artsen etc.)Parkeerders zonder vignet zijn gehouden aan de maximale aangegeven parkeertijd. * Reacties over de invoering van een Rode Parkeer Zone kunt u mailen naar RPZ@LSG.info of u kunt schrijven naar LSG, Plein 40-45 nr. 1. 1064 SW Amsterdam.




Ingezonden persbericht