Nederlands Uitgeversverbond

Consument kiest voor vaste relatie met tijdschrift

P E R S B E R I C H T

Amsterdam, 5 oktober 2004

Een toenemend aantal consumenten verkiest een tijdschriftenabonnement boven het kopen van losse nummers. Dat blijkt uit de HOI-cijfers met betrekking tot het tweede kwartaal van dit jaar, die op 5 oktober 2004 door het Instituut voor Media Auditing zijn gepubliceerd.

De tijdschriftenmarkt is momenteel stabiel. De totaal betaalde oplage van de publiekstijdschriften was in het tweede kwartaal dezelfde als in het eerste kwartaal: ruim 20 miljoen exemplaren. Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2003 was er een marginale daling van één procent.
De totaal verspreide oplage van de vrouwenbladen was 3 procent hoger dan in het tweede kwartaal van 2003. Een flink aantal vrouwenbladen boekt goede resultaten op de lezersmarkt. Celebrity wist het aantal abonnementen te verdubbelen. Starstyle zag het aantal abonnees met 32 procent groeien. Ook Vriendin (+16%), Flair (+10%) en Midi (+5%) realiseerden een flinke stijging van het abonneebestand. Nieuwe titels als Happinez, Linda, Joie de Vivre en AM houden zich goed staande en hebben inmiddels een eigen plek in het vrouwenbladenaanbod gevonden.
In het mannenbladensegment een paar opvallende stijgers. Playboy zag de betaalde oplage met 6 procent stijgen, Mens Health groeide met 3 procent. De totaal verspreide oplage van Esquire nam 15 procent toe. Het opiniebladensegment is stabiel. Wel is ook hier een duidelijke verschuiving te zien richting abonnementen: het aantal abonnementen in dit segment steeg met 11 procent. De verspreide oplage van de Groene Amsterdammer groeide met 11 procent.
In het segment special interestbladen algemeen springen de goede prestaties van Psychologie Magazine in het oog. Het aantal abonnementen steeg met 12 procent. De losse verkoop dikte nog eens 10 procent aan. De totaal verspreide oplage van Het Historisch Nieuwsblad steeg met 22 procent.
Ook de sportbladen boekten in het tweede kwartaal goede resultaten. Natuurlijk was er de EK, maar de invloed van de Olympische Spelen zal zich vooral doen gelden in het derde kwartaal. Het sportbladensegment als geheel zag de totaal betaalde oplage met 6 procent stijgen. Met de abonnementen ging het nog harder: +8 procent. Runners World spande de kroon met een abonnemententoename van 26 procent. Golfers Magazine pluste 20 procent en de fietsbladen (Fiets, FietsActief) waren goed voor een stijging van 19 procent. Sport International zag het abonnementenbestand met 15 procent groeien, Voetbal International met 7 procent.
Als de belangstelling voor management een maatstaf voor economisch herstel is dan zitten we goed: het abonnementenbestand van FEM Business groeide met 8 procent, dat van Quote met 3 procent. Ook bij de woonbladen werd volop geplust. Buitenleven zag het abonneebestand met 22 procent stijgen. Ook More than Classic (+17%), VT Wonen (+6%) en Elle Wonen (+6%) lieten uitstekende cijfers zien.
---