Gemeente Zwolle

Zwolse gebruikers tevreden over scootmobiel

Een overgroot deel van de Zwolse gebruikers van een scootmobiel is tevreden over het vervoermiddel. Wel is er kritiek op de vering en de snelheid. Dit blijkt uit een onderzoek dat in de afgelopen maanden is gedaan naar het gebruik van de scootmobielen die in de gemeente Zwolle zijn verstrekt via de afdeling Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg). Het onderzoek is gedaan om te achterhalen of en in hoeverre klanten omgaan met het gebruik van de scootmobiel. In totaliteit maakten er begin 2004 543 klanten gebruik van een scootmobiel, waarvan 486 thuis wonen en 57 in een verzorgingstehuis. De eerste groep is schriftelijk benaderd en hiervan deden 432 mensen mee aan het onderzoek (89 procent). De tweede groep is in het tehuis bezocht en hiervan waren 49 mensen (86 procent) bereid mee te doen aan het onderzoek.

Buitenlucht
Het grootste deel van de respondenten (93 procent) geeft aan dat zij dagelijks dan wel meerdere keren per week gebruik maken van de scootmobiel. Opvallend is dat 23 klanten de scootmobiel niet gebruiken, waarvan er elf tijdelijk niet in gebruik zijn door gezondheidsredenen. De overige dertien zijn in overleg met de klant ingenomen. De scootmobiel heeft een duidelijke sociale functie. De klanten gebruiken de scootmobiel vooral om in de buitenlucht te zijn dan wel om boodschappen te doen. Opvallend is dat dit met name voor bewoners van verzorgingstehuizen die belangrijkste gebruiksdoelen zijn. Groep 1 (de mensen die thuis wonen) gaat er ook veel mee op bezoek bij familie en kennissen. De scootmobiel lost voor het grootste deel van de klanten het vervoersprobleem op. Naast de scootmobiel maken de thuiswonende klanten ook gebruik van de eigen auto of de auto van anderen.

Rijvaardigheid
Het overgrote deel van de klanten is van mening dat zij prima met de scootmobiel overweg kunnen en verkeersveilig rijden. Een klein percentage heeft behoefte aan wat extra lessen. Tijdens de indicatie- en selectieprocedure van de scootmobiel wordt veel aandacht besteed aan de rijvaardigheid van de klant. De Wvg kent de mogelijkheid tot het geven van trainingslessen voorafgaand aan de indicatiestelling. Deze trainingen zijn bedoeld om zicht te krijgen op de rijvaardigheid en de verkeersveiligheid van de klant. De tweede vorm die vanuit de Wvg wordt aangeboden, zijn gewenningslessen na levering van het vervoersmiddel. Deze lessen zijn bedoeld om klanten die zich onzeker voelen te laten wennen aan het gebruik ervan.

Kwaliteit
Kritiekpunten vormen de vering en de snelheid van de scootmobiel. Dit is een bekend gegeven bij de gebruiker. De snelheid van de verschillende typen scootmobiel is acht, twaalf of vijftien kilometer per uur. De gemeente Zwolle hanteert in het beleid dat met een scootmobiel van twaalf kilometer per uur goed voldaan kan worden aan het doel van het voertuig, namelijk het overbruggen van afstanden in de directe woonomgeving. De scootmobielen van vijftien kilometer per uur zijn duurder en hebben ook een betere vering. Deze worden alleen verstrekt aan die klanten voor wie dit op medische gronden noodzakelijk is.


---