ST. NAT. BRANDPREVENTIEWEEK

Brandpreventieweek in het teken van brandveilig ondernemen

Arnhem, 29 september 2004

P E R S B E R I C H T

Gedrag van bezoekers ook van invloed op brandveiligheid openbare gebouwen.

Vooruitlopend op de officiële start van de Nationale Brandpreventieweek op 8 oktober reikt burgemeester Deetman aan de hotelmanager van Novotel Den Haag op dinsdag 5 oktober het eerste exemplaar uit van de cd-rom 'Brandveilig Ondernemen.' Deetman opent hiermee de Nationale Brandpreventieweek (8 t/m 16 oktober) die het thema meedraagt: Brandveiligheid, een gezamenlijke onderneming. Tijdens deze manifestatie wordt ook kort aandacht gevraagd voor de publiekscampagne over blusdekens.

De cd-rom Brandveilig ondernemen zal tijdens de Week overal in het land door de deelnemende brandweerkorpsen op eigen wijze verspreid en toegelicht worden bij eigenaren en beheerders van verschillende type bedrijven en instellingen. De cd-rom heeft de bedoeling om brandweer en ondernemer op dezelfde wijze te laten kijken naar brandveiligheid en preventie, waarbij de nadruk vooral ligt op de onderlinge samenwerking om de risico's van brand te verminderen of tegen te gaan. De verantwoordelijkheid die eigenaren en beheerders van openbare gebouwen hebben voor de brandveiligheid van hun personeel, bezoekers en/of bewoners zorgt ervoor dat ze aan brandveiligheid een hoge prioriteit toekennen. Maar de kennis die ze hebben over brandveiligheid en preventie is veelal onvoldoende. De CD-rom is het stuk gereedschap dat hen helpt aan deze broodnodige kennis.

Het thema Brandveiligheid: een gezamenlijke onderneming geeft aan dat niet alleen de eigenaar of beheerder een verantwoordelijkheid heeft voor het brandveilig houden van zijn/haar pand, maar dat dit evengoed geldt voor hun bezoekers. Door vaak onbewust gedrag als het plaatsen van fietsen voor een nooduitgang kan al een mensenleven in gevaar worden gebracht. Voor ondernemers zijn er daarom actiematerialen ontwikkeld met daarop de slogan Nooduitgang of Fietsenstalling! die bezoekers attenderen op het vrijhouden van de nooduitgangen. De publiekscampagne 'blusdekens' zoomt in op de thuissituatie, waarvan bekend is dat 40% van de branden in de keuken ontstaat. Brandjes die veelal eenvoudig met een blusdeken gestopt kunnen worden.

In Den Haag pakt de brandweer het thema aan door de eigen verantwoordelijkheid voor brandveiligheid in hotels centraal te stellen. Andere korpsen daarentegen geven tijdens de Brandpreventieweek liever aandacht aan de brandveiligheid van bijvoorbeeld winkels, cafés, bejaardenhuizen, zorginstellingen, sportgebouwen of overheidsgebouwen. Dat doen ze op verschillende manieren: als gids tijdens een brandexcursie voor ondernemer/beheerder en hun personeel door het eigen pand, door middel van een informatiebijeenkomst voor ondernemers of via een informatiestand bij een bouwmarkt van waaruit bij bezoekers en personeel de kennis van brand wordt getest.

De acties van de Nationale Brandpreventieweek worden mede ondersteund door bedrijven die brandveiligheid hoog in hun vaandel hebben staan: Rockwool, Centraal Beheer Achmea en Ajax Brandbeveiliging.