Ingezonden persbericht


Persbericht

Amsterdam, 5 oktober 2004

Initiatieven dagbladen werpen vruchten af

De initiatieven van de dagbladsector zijn wel degelijk merkbaar, zo wordt ook bevestigd in de laatste publicatie van HOI Instituut voor Media Auditing die vanochtend verscheen. De oplagedaling van de Nederlandse dagbladen is nog niet gestopt, maar de bladen die initiatieven hebben genomen zijn er in geslaagd de daling aanzienlijk bij te buigen.

In het tweede kwartaal van dit jaar bedroeg de totaal verspreide oplage 4.040.956 exemplaren, tegen 4.161.265 in het zelfde kwartaal van vorig jaar. Dat betekent een oplagedaling van 2,9%. Hiermee zijn de sterke dalingen van de voorgaande kwartalen beperkt. 2003 was een slecht jaar. De introductie van zondagkranten door De Telegraaf en De Twentsche Courant Tubantia doorbrak het advertentiemonopolie van radio en televisie. Adverteerders kregen hierdoor nieuwe mogelijkheden. De overgang van broadsheet naar tabloid door Het Parool heeft een positief gevolg gehad voor de oplagecijfers en ook het Algemeen Dagblad heeft met AD Sportwereld succes geboekt. Het Nederlands Dagblad en het Reformatorisch Dagblad weten ook nu weer hun stijgende lijn in oplages te continueren. In de huidige rapportage zijn nog niet alle productvernieuwingen van de dagbladsector verwerkt. Verschillende uitgevers hebben hoge verwachtingen van weekend- en PDF-abonnementen. Eerste indicaties wijzen op een positieve invloed van dit soort abonnementen op de oplage-ontwikkelingen.

In Nederland verschijnen 32 dagbladen, 9 landelijke en 23 regionale dagbladen met een eigen hoofdredactie, die worden uitgegeven door 11 zelfstandige ondernemingen.


---

Noot voor de redactie (