Gemeente Hoogezand-Sappemeer

Gemeente Mededelingen

Geld voor nieuw structuurplan en verkeersonderzoek

Hoogezand, 5 oktober 2004 Persbericht 2004/081

Het college van burgemeester en wethouders heeft op 28 september besloten ? 40.000,- beschikbaar te stellen om een nieuw structuurplan te maken. De projecten uit de structuurschets 'Hart nodig' uit 1993 zijn nu voor een groot deel gerealiseerd. Aan een structuurplan is ook een grootschalig verkeersonderzoek verbonden. Het college heeft besloten ook daarvoor geld (in totaal ? 50.000,- voor een tweetal onderzoeken: Verkeers- en Vervoersbeleid en Fietsbeleid) uit te trekken.

De richtinggevende beleidsthema's uit de interactief tot stand gekomen toekomstvisie Boegbeelden 2015 en de nieuwe ontwerpopgaven vanuit de Regiovisie Groningen-Assen 2030 vormen de basis voor de ontwikkeling van Hoogezand-Sappemeer. In het nieuwe structuurplan krijgen de gekozen groei en de consequenties daarvan, zo optimaal mogelijk een plek in de gemeente. De grootste aandacht gaat uit naar de ontwikkelingen aan de zuidzijde van het stedelijke gebied, het centrumgebied en de ontsluitingsstructuur. Als onderlegger voor het structuurplan en het actualiseren van verkeers- en vervoersbeleid wordt zo spoedig mogelijk gestart met een verkeersonderzoek. Het structuurplan moet eind 2005 gerealiseerd zijn en gaat vergezeld van een informatie- en inspraak-traject.

Aanleiding
Aanleiding om de structuurschets, het verkeers- en vervoersbeleid en fietsbeleid te actualiseren is dat de plannen verouderd zijn en dat er inmiddels nieuwe afspraken zijn gemaakt met de Regio Groningen-Assen, die een grote weerslag op de ruimtelijke ontwikkeling van Hoogezand-Sappemeer zullen hebben. Het convenant tussen alle partijen wordt naar verwachting nog in 2004 ondertekend. Eén van de meest bepalende dragers van de ruimtelijke structuur van Hoogezand-Sappemeer is de infrastructuur. Mede vanuit de Regiovisieopgave zal de zuidzijde van het stedelijke gebied in verhoogd tempo verder worden ontwikkeld. Hiervoor stelt de gemeente een Masterplan Zuidzijde op. De forse woningbouwopgave krijgt in de nabije toekomst haar weerslag op het ruimtegebruik en de (hoofd-)ontsluitingsstructuur in het bestaande stedelijke gebied. Hoogezand-Sappemeer zal op grond van de Regiovisie 5100 nieuwe woningen gaan realiseren naast de herstructuringsopgave van 2600 woningen.

In het verkeersonderzoek komt de vraag aan de orde -naast de nodige tellingen en prognoses- of de huidige (hoofd-)ontsluitingsstructuur voor zowel het auto-, OV- (stations) als langzaam verkeer moet worden aangepast. Onderling samenhangende onderwerpen hierbij zijn onder andere de ontsluiting van toekomstige woonlocaties (voor zowel auto als fiets/wandel verkeer), de tunnels onder het spoor (noord-zuidverbindingen) en een eventuele herstructurering van de stations. Daarnaast moet bijvoorbeeld de invulling van het centrum (toename dienstverlening, detailhandel etc. als gevolg van het grotere inwoneraantal) meer op deze toekomstige vergroting van de stad Hoogezand-Sappemeer worden toegesneden. Vraagstukken als deze en andere gevolgen van de ontwikkeling van de zuidzijde en groei van de gemeente op het bestaande stedelijke en landelijke gebied komen integraal in het structuurplan aan de orde.

sluiten