Blauw New Media



----------- PERSBERICHT ----------------

Digitale cameramarkt nog altijd sterk in beweging

Sony & Canon meest bekende digitale camera merk

Rotterdam, 5 oktober 2004

De markt voor digitale cameras is nog altijd sterk in beweging. Op dit moment heeft 45% van de huishoudens de beschikking over een digitale camera, dat is een stijging van 50% ten opzichte van 2003 toen de penetratie van digitale cameras nog 30% bedroeg. Gemiddeld maken 2 personen per huishouden gebruik van de digitale camera. Deze cijfers komen uit de Monitor Digitale Fotografie 2004, een periodiek onderzoek van het Rotterdamse onderzoeksbureau Blauw Research.

Onder de bezitters en de mensen die overwegen een digitale camera aan te schaffen, zijn Canon en Sony het meest bekend. Ook Kodak en Trust worden vaak genoemd. Bijna de helft van alle digitale camera bezitters heeft een digitale camera van Sony, Canon of Trust in bezit.

De mogelijkheden van digitale cameras zijn voor de consument sterk vooruit gegaan. Door het volwassen worden van de markt zijn de aankoopprijzen gedaald, terwijl de cameras geavanceerder zijn geworden. Meer dan de helft van de laatst aangeschafte cameras heeft inmiddels een resolutie van tussen de 3 en 5 megapixels. De gemiddelde aankoopprijs van een digitale camera is 348, een daling van 15% t.o.v. de gemiddelde aankoopprijs in 2003.

De digitale fotograaf maakt intensief gebruik van de camera; gemiddeld maakt een digitale camera bezitter 580 fotos per jaar. Op jaarbasis print men daarvan ongeveer 70 fotos (12%) zelf op de printer uit. Ongeveer 15% laat men afdrukken bij een afdrukservice. Het Kruidvat, de Hema en Albert Heijn zijn de meest gebruikte afdrukservices.

Mobiele telefoons met een digitale camera zijn sterk in opkomst. Op dit moment heeft een kwart van de mobiele telefoon bezitters al een telefoon met camera functie. Van deze camera functie maakt 40% echter nooit gebruik. Meer dan de helft van deze consumenten vindt dat de beeldkwaliteit van fotos gemaakt met een camera op een mobiele telefoon slecht is. Indien deze beeldkwaliteit echter zou verbeteren denkt een op de vijf consumenten geen aparte digitale camera meer nodig te hebben.

EINDE PERSBERICHT


---

Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Frank Sibbel frank.sibbel@blauw.com; +31-10-4000900; Blauw Research BV

Over Blauw: Blauw Research is onderdeel van Blauw Group, het snelst groeiende bedrijf op het gebied van marktonderzoek en datacollectie in Nederland , met 90 medewerkers en een omzet van 9 mln. Blauw Research ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen.

Disclaimer: "Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Op grond van de informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies." © Blauw Research 2003