Gemeente Zwolle

Gemeenteraad keurt parkeernota goed

Maandagavond 4 oktober 2004 is de parkeernota door de Gemeenteraad goedgekeurd. Vanaf juli 2005 wordt het gefiscaliseerde parkeerbeleid ingevoerd.

Hoofduitgangspunt van de parkeernota (bestaande uit het koersdocument, de uitwerkingsplannen voor Dieze-West, Assendorp en de Binnenstad en de Inspraaknota) is dat er een eerlijker en evenwichtiger verdeling van de schaarse ruimte in de stad plaatsvindt, maar ook de bewoners worden beschermd tegen overlast van parkeren.

Fiscaliseren
Het fiscaliseren van het parkeren in de wijken om het centrum heen (Assendorp en Dieze-West) kan op 1 juli 2005 ingaan, waarbij betaald parkeren wordt ingevoerd. Bewoners krijgen een ontheffing. Zij kunnen overal parkeren in de wijk waarvoor zij ontheffing hebben aangevraagd. Bewoners kunnen per woonadres in principe 1 ontheffing aanvragen. Een 2e ontheffing is beperkt mogelijk. Er worden 100 ontheffingen door de gemeente als een soort buffer gehouden om nieuwe bewoners en bewoners die in de toekomst een auto krijgen, zonder wachtlijstenproblematiek een ontheffing te kunnen bieden. Bewoners kunnen een bezoekerskaart voor ¤ 10,- per jaar aanschaffen, waarvoor bezoekers maximaal 16 uur per week mogen parkeren.

Assendorp
De wijk Assendorp is een wijk die is gebouwd in een periode dat het autobezit en -gebruik veel minder was dan heden ten dage. Om aan de wensen van de bewoners te voldoen heeft de gemeente Zwolle een oplossing gevonden in het realiseren van circa 100 extra parkeerplaatsen.

Extra parkeerplaatsen
Om tegemoet te komen aan de vraag naar meer parkeerplaatsen zijn er 102 beschikbare plekken aangewezen, daarvan zijn inmiddels 16 plaatsen gerealiseerd en de voorbereiding van 56 anderen gestart. De aangewezen plekken zijn: het terrein Dellen Wuyts, Assendorperdijk ter hoogte van het bejaardenhuis de Molenhof en haaksparkeren op de Deventerstraatweg

De kaart in het ´uitwerkingsplan Assendorp´ is enigszins gewijzigd. In het aangegeven gebied geldt straks een maximale parkeerduur van twee uur:
van maandag t/m zaterdag van 9.00 tot 22.00 uur, op koopzondagen tijdens de betreffende winkeltijden.

Evaluatie
Binnen zes maanden wordt na invoering het gefiscaliseerde systeem, samen met de wijkvertegenwoordigers geëvalueerd en waar nodig worden aangepast. In 2005 wordt een evaluatiesysteem ontwikkeld. Bij de ontwikkeling en uitvoering hiervan worden (vertegenwoordigers van) de bewoners betrokken.

Dieze-West
Na overleg met diverse belanghebbenden zijn een aantal aanpassingen gedaan om tegemoet te komen aan de verschillende wensen.
In Dieze-West wordt fiscalisering gefaseerd ingevoerd. Per 1 juli 2005 vindt fiscalisering plaats in het deel van de wijk dat tegen de binnenstad aanligt.
In bovengenoemd gebied geldt straks een maximale parkeerduur van 1 uur: van maandag t/m vrijdag van 16.00 tot 22.00 uur; zaterdagen van 9.00 tot 24.00 uur;
koopzondagen tijdens de betreffende winkeltijden. Op werkdagen van 9.00 tot 16.00 uur geldt een maximale parkeerduur van 2 uur.

De Branie
Om mogelijke overlast van parkerende bezoekers aan het poppodium ´De Branie´ in de toekomst te voorkomen, zijn er aanvullende afspraken gemaakt. In overleg met de wijk en de Branie zal onderzocht worden welke mogelijkheden er zijn om bij concerten in de Branie, onder nader te formuleren voorwaarden, het naastgelegen parkeerterrein voor bezoekers open te stellen.
De parkeersituatie rondom de Branie bij concerten zal onderzocht worden om na te gaan in hoeverre uitbreiding van de parkeerduur van 22.00 uur tot 24.00 uur op andere dagen dan zaterdag nodig is. Drie maanden na het ingaan van het betaald parkeren in Dieze-west zal een tussentijdse evaluatie worden uitgevoerd om de effecten van bovengenoemde maatregelen en de andere in Dieze genomen maatregelen in het kader van de parkeernota te kunnen vaststellen. Binnenkort zullen bovengenoemde afspraken door een delegatie uit de wijk en de gemeente verder worden uitgewerkt. De wijkbewoners zullen hierover geïnformeerd worden in het wijkplatform.

Binnenstad
Voor de binnenstad zijn de belangrijkste wijzigingen dat de parkeerplaatsen voor zakelijke vergunninghouders fasegewijs naar locaties buiten de binnenstad verplaatst worden. Voor de wachtlijst van 100 bewonersvergunningen worden parkeerplaatsen beschikbaar gesteld en er komen 100 zogenaamde stop&shop plaatsen. In overleg met belanghebbenden als winkeliers, bewoners, kerken, culturele instellingen en anderen zal dit verder concreet ingevuld worden. Hierbij wordt ook aandacht besteed aan het laden en lossen en fietsparkeren.

Tarieven
Eind november wordt de Tarievennota besproken. Nadat de Tarievennota is vastgesteld worden vanaf 1 januari 2005 de nieuwe tarieven voor parkeren gehanteerd in de stad.

Nadere informatie
De volledige teksten van het Koersdocument, de Inspraaknota of de Uitwerkingsplannen kunt u inzien bij het Gemeentelijke Informatiecentrum en de wijkcentra Rembrand10 (Dieze-west) en de Enk (Assendorp).

De documenten kunt u ook downloaden van deze website. Ga naar projecten/ruimtelijk/parkeernota. Onder aan de pagina vindt u de links.


---