AKO start met retail casting op Schiphol

Op 6 oktober a.s. wordt op Schiphol in Lounge I, onder de vlag van AKO, het grootste verkooppunt van tijdschriften en boeken in Nederland geopend. In deze winkel gaat AKO een nieuw middel inzetten om de verkoop van gedrukte media te stimuleren: retail casting. LCD-schermen vertonen vanaf die dag commercials en advertenties van leveranciers en uitgevers aan tientallen miljoenen reizigers op Schiphol. Door middel van dit medium bereikt AKO een hoogwaardig internationaal publiek. De distributie van de commercials verloopt via een online verbinding, zonder dat de medewerkers op de winkelvloer er direct bij betrokken zijn. Het AKO-netwerk wordt centraal van content voorzien door het bedrijf Retail Crossing.

Peter Brouwer, algemeen directeur van AKO, ziet hierin een unieke nieuwe mogelijkheid om de consument van gedrukte media actueel en snel te bereiken. Kranten zijn nog bederfelijker dan groente. Nieuws in een ochtendblad is 's middags al achterhaald, dus moet je krantenkopers in enkele uren weten te binden. Door middel van Retail Casting kan de uitgever direct inspelen op de actualiteit van de dag, er kan direct een koppeling worden gemaakt met de headlines van de krant of het tijdschrift.

AKO verwacht in 2005 met al haar activiteiten op Schiphol een marktaandeel te verkrijgen van 5%. In 2005 zal van elke twintig verkochte tijdschriften in Nederland er één verkocht gaan worden op Schiphol. Naast de toplocatie in Lounge I heeft AKO nog 12 andere verkooppunten op Schiphol.

AKO heeft 81 eigen winkels in Nederland met ruim 650 medewerkers. De AKO-winkels zijn veelal gevestigd op in het oog springende A1-locaties, in winkelcentra, op NS-stations en Schiphol. In 2003 werd AKO uitgeroepen tot Schiphol Retailer of the Year.

Retail Crossing bedenkt en produceert doelgroepgerichte uitingen die aanslaan op de winkelvloer en resulteren in aankopen. Dit gebeurt medium-onafhankelijk in een kernachtige beeldtaal die nodig is op de verkooppunten waar de uiting ingezet wordt. Het bedrijf heeft expertise op het gebied van marketing, productondersteuning, audiovisuele en nieuwe mediaproducties.

Noot voor de redactie,