Gemeente Enkhuizen

Week 41: Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

In de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA = de officiële benaming voor de Nederlandse bevolkingsadministratie) zijn persoonsgegevens opgenomen van iedereen die binnen de gemeente woonachtig is.

Het gaat hierbij niet alleen om uw adresgegevens, maar bijvoorbeeld ook om gegevens over een eventueel huwelijk of geregistreerd partnerschap, uw nationaliteit, ouders en kinderen. Deze gegevens worden veelal automatisch verstrekt aan vele overheidsinstellingen en enkele bijzondere maatschappelijke instellingen, zoals pensioenfondsen, voorzover dat noodzakelijk is voor hun wettelijke taken. Deze instellingen, die automatisch alle relevante wijzigingen in uw persoonsgegevens krijgen aangeleverd, baseren hun beslissingen vaak direct op de uit de GBA verkregen informatie. Welke informatie aan deze instanties wordt verstrekt, wordt bepaald door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Geheimhouding gegevens

De hiervoor bedoelde gegevensverstrekking voor publiekrechtelijke doeleinden kunt u niet voorkomen, omdat deze verplicht is voorgeschreven. In enkele gevallen kunnen echter ook anderen vragen om de over u beschikbare gegevens in de GBA aan hen te verstrekken. Voor deze verstrekkingen kunt u geheimhouding van uw gegevens verzoeken.

Het gaat dan om verstrekkingen aan:

* verplichte derden, zoals een curator of advocaat die een gerechtelijke procedure wil opstarten;

* de Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie die voor in beginsel alle kerkgenootschappen in Nederland zorgdraagt voor de bijhouding van de ledenadministratie van die kerken;
* vrije derden (niet commerciële instellingen, zoals sport- en muziekverenigingen of particulieren).

Bij het taakveld Burgerzaken van de gemeente Enkhuizen kunt u een schriftelijk verzoek indienen om aan de voornoemde instellingen geen gegevens over u uit de GBA te verstrekken (hiervoor zijn speciale formulieren beschikbaar). Nadat de gemeente uw verzoek heeft verwerkt, ontvangt u daarvan een bevestiging.

Overzicht verstrekkingen

Wilt u overigens weten aan wie in het afgelopen jaar over u gegevens zijn verstrekt uit de GBA, dan kunt u daarvan (schriftelijk) een overzicht opvragen bij het taakveld Burgerzaken van de gemeente Enkhuizen. Binnen enkele weken krijgt u dat overzicht dan (kosteloos) thuisgestuurd.

Het is van groot belang dat de over u in de GBA opgenomen gegevens juist en actueel zijn.

Twijfelt u daaraan, neemt u dan contact op met het taakveld Burgerzaken van de gemeente Enkhuizen.

Informatie

Over uw rechten en verplichtingen in het kader van de GBA is een folder beschikbaar. Deze folder kunt u verkregen bij het taakveld Burgerzaken van de gemeente Enkhuizen.

Voor meer informatie over deze publicatie, kunt u contact opnemen met mw. M. Buijsman, medewerkster Publiekszaken/Burgerzaken, tel.: (0228) 36 01 65.

Datum laatst gewijzigd: 5/10/2004