Gemeente Haarlem


6 oktober 2004

264/2004


Gemeente Haarlem, college van burgemeester en wethouders

Persbericht

Embargo tot 6 oktober 2004 14.00 uur


Begroting 2005


B&W van Haarlem beperkt uitgaven, maar houdt ambities hoog


De begroting 2005 die het college van B&W vandaag presenteert, laat duidelijk zien dat ondanks de noodzakelijke bezuinigingen van ruim 22 miljoen, er gewerkt blijft worden aan een leefbare stad. Een stad waarin de openbare ruimte kwalitatief op orde is, waarin alle Haarlemmers gebruik kunnen maken van de voorzieningen en die werkt aan een sterke economische positie. Een stad met een bestuur waarvoor goede dienstverlening aan Haarlemmers vanzelfsprekend is.

Het college presenteert een sluitende begroting voor 2005 waarin op een totale uitgave van circa 400 miljoen euro ruim 12 miljoen bezuinigingen zijn verwerkt. Een belangrijk deel van deze bezuinigingen is afkomstig van voorstellen die al bij de behandeling van de Kadernota 2004 in juli door de Raad zijn vastgesteld. Daarnaast presenteert het college gelijktijdig met de begroting 2005 de tweede tranche bezuinigingen die samen met de voorstellen uit de kadernota een sluitend financieel meerjarenbeeld (2005-2008) laten zien.

Begroting 2005
Bij het opstellen van de begroting 2005 was het gebruikelijke spanningsveld tussen de wensen (bestuurlijke prioriteiten) en de mogelijkheden om die te uitvoeren (de financiën) groter dan voorgaande jaren. De bezuinigingen maakten het noodzakelijk om nog scherpere keuzes te maken. Het college heeft geprobeerd om de ambities uit het beleidsprogramma 2003-2006 in hoofdlijnen in stand te houden. Dat betekent dat zij zich ook in 2005 blijft inzetten op de eerder vastgelegde prioriteiten voor de stad:
. investeren in het (achterstallig) onderhoud en de leefbaarheid van de stad;
. het uitvoeren en afmaken van investeringen in de ontwikkeling van de stad;
. het versterken van de economische positie van Haarlem;
. een goede dienstverlening aan de burgers;
. solidariteit met de zwakken in de samenleving.

Dit blijkt ondermeer uit de volgende activiteiten en werkzaamheden die in de begroting 2005 zijn opgenomen:
. Onderhoud aan een aantal bruggen (waaronder de Prinsenbrug);
. herstel van wegen, straten en pleinen (o.a. Einsteinstraat, Kloppersingel, Vondelweg, Koudenhorn-Hooimarkt, Kleverparkweg, Theemsplein);
. restauratie van zwembad de Houtvaart en afbouw van de overkapping van de ijsbaan, start van de aanpassingen van de infrastructuur op het Pim Muliersportpark;
. start nieuwbouw van de Brede School, waarin naast de basisscholen De Piramide en De Meer ook welzijnswerk van Radius en kinderopvang/naschoolse opvang, wordt ondergebracht;
. afronden van 2 culturele bouwprojecten, te weten het Concertgebouw en het Patronaat;
. verdere uitwerking van het masterplan Spoorzone en het uitvoeringsprogramma Zomerzone;
. doorwerken aan de herstructurering van de Waarderpolder met als belangrijk onderdeel de verbetering van de infrastructuur van en naar de Waarderpolder (doel uitbreiden werkgelegenheid);
. oplevering van minimaal 700 woningen, waarvan 350 in de sociale huur, 300 in de middeldure koop- en 50 in de dure koopsector;
. aanpak en oplevering van 200 woningen in het kader van het funderingsprogramma;
. verdere verbetering van de dienstverlening aan de burger o.a. door het aanbieden van digitale dienstverlening via het e-loket;
. behoud van het beleid op het gebied van inkomen en ondersteuning voor de minima;
. verder ontwikkelen van de loketten gericht op het aanbieden van zorg en dienstverlening aan ouderen;
. organiseren en uitvoeren van werkzaamheden in het kader van nieuwe wettelijke taken (Wet Kindervang, Wet Maatschappelijke Ondersteuning);

De inwoners van Haarlem krijgen in 2005 te maken met een met een verhoging van de woonlasten als gevolg van de stijging van de Onroerend Zaak Belasting (OZB) met 3% en het Rioolrecht met 7%.
Daar staat tegenover dat de Afvalstoffenheffing in 2005 met 1% omlaag gaat.

Nieuwe bezuinigingsvoorstellen uit de 2e tranche
Zoals reeds bij de begroting van 2004 is aangekondigd, moet de gemeente Haarlem ingrijpend bezuinigen om grote financiële tekorten in de komende jaren te voorkomen.
De bezuinigingsvoorstellen die in de Kadernota 2004 zijn opgenomen (1e tranche voorstellen) hebben een omvang van structureel 10 miljoen euro (vanaf 2008). Deze bezuinigingen zijn gevonden op beleidsterreinen waarop de gemeente Haarlem in verhouding met andere vergelijkbare gemeenten meer geld uitgeeft (o.a onderwijs sport, cultuur en stedelijke ontwikkeling). De voorstellen die nu samen met de begroting worden gepresenteerd (2e tranche voorstellen) laten besparingen zien op de beleidsterreinen waarop de gemeente evenveel of zelfs minder uitgeeft dan vergelijkbare gemeenten (bestuursorganen en ondersteuning; burgerzaken en wonen; economie, water en recreatie; bijstand en minimabeleid; maatschappelijke dienstverlening).
Van de 63 bezuinigingsmogelijkheden die de ambtelijke werkgroepen voor de 2e tranche hebben voorgesteld, heeft het college er circa 50 overgenomen. Dat levert in totaal voor 2005 1,1 miljoen euro aan structurele bezuinigingen op, oplopend tot 5 miljoen euro in 2008, waarvan ruim de helft uit de eigen organisatie.
Voorstellen die substantiële bijdragen aan de bezuinigingen leveren zijn o.a.


. minder geld voor en efficiënter werken bij bestuursorganen en- ondersteuning (ruim 1,5 ton);
. doelmatiger werken bij de Publieksdienst (2 ton);
. verminderen bijdrage aan Regionale Woningwinkel (2 ton);
. aanpassing uitvoering van de niet wettelijke taak Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (ruim 1 ton);
. 5% verlagen van toeslagen op uitkering in het kader van de Wet Werk en Bijstand (2,5 ton);
. efficiëntere dienstverlening door invoering casemanagement op het gebied van werk en inkomen (bijna 2 ton);
. aanpassingen verstrekkingsniveau Wet Vergoedingen Gehandicapten (WVG) en scherper in kopen van hulpmiddelen (resp. 2,5 en 5 ton).

Het wijkgerichte welzijnswerk bevindt zich op dit moment een proces van vernieuwing. Niet alleen de financiële situatie, maar ook de maatschappelijke en stedelijke ontwikkelingen in Haarlem vragen hierom. In dit proces hebben de betrokken organisaties en instellingen een belangrijke rol. De heroriëntatie zal zeker niet leiden tot bijvoorbeeld sluiting van moedercentra en het stopzetten van speeltuinvoorzieningen. Het vernieuwde welzijnsbeleid zal sterk de nadruk leggen op de bereikbaarheid van accommodaties en betaalbaarheid voor iedereen die het nodig heeft.
Het college stelt voor om de oorspronkelijke bezuinigingsvoorstellen van ruim 2 miljoen euro op het gebied van wijkgericht welzijnswerk te beperken tot 700.000 euro. Hogere bezuinigingen acht het college op dit moment niet verantwoord. In 2005 worden nog geen bezuinigingen doorgevoerd, maar vanaf 2006 lopen de bezuinigingen op tot 700.000 in 2008.

Zorgvuldigheid en geleidelijkheid
Het begrotingsjaar 2005 is het eerste jaar waarin de uitwerking van de besluiten over de noodzakelijke bezuinigingen zichtbaar wordt. Voor 2005 gaat het totaal om een bedrag van 12,4 miljoen euro, oplopend tot 22,7 miljoen euro in 2008. Deze getallen laten zien dat het college kiest voor een realistische en zorgvuldige benadering. Het afstoten van taken, het komen tot nieuwe werkwijzen of nieuwe samenwerkingsverbanden heeft zijn tijd nodig. Die tijd is in beperkte mate aanwezig. Met de geleidelijke invoering van de bezuinigingen wil het college het mogelijk maken dat de personele gevolgen zoveel mogelijk binnen reguliere processen kunnen worden ingepast. Dat geldt zowel voor instellingen die van de gemeente minder subsidie ontvangen als voor de eigen organisatie. Bovendien geeft het de mogelijkheid aan te sluiten bij de reeds ingezette trajecten die leiden tot kwalitatief goede en efficiënte organisaties en werkwijze.
Meer dan de helft van alle bezuinigingen wordt gevonden in de eigen organisatie van de gemeente.


Besluitvormingstraject

De begroting 2005 en de aanvullende bezuinigvoorstellen (2e tranche) worden in de 2e week van november in de raad besproken en vastgesteld.




Gemeente Haarlem