Gemeente Amsterdam

Proef met Marokkaanse docenten die lesgeven over Tweede Wereldoorlog geslaagd
6 oktober 2004 - Herbert Raat
Leerlingen van vmbo-scholen die hebben meegedaan aan het pilot-project "Tweede Wereldoorlog in perspectief" hebben na afloop van het project een positievere houding ten opzichte van joden. Dit blijkt uit het eindrapport van het project. Uit de nameting blijkt dat de houding vooral bij leerlingen van Marokkaanse afkomst is verbeterd. Zo waren 32% van de Marokkaanse leerlingen voor het project van mening dat "de joden de wereld willen overheersen". Na de lessen is dit percentage gedaald tot 11%.

Ook blijkt de inzet van Marokkaanse studenten (peer educators) als docenten voor deze speciale lessen geslaagd. Volgens het rapport weten de docenten de belevingswereld van de voornamelijk allochtone jongeren goed te benaderen. Barrières als taalgebruik, religie en autoriteit zijn er nauwelijks en hierdoor is het gemakkelijker om gevoelige onderwerpen bespreekbaar te maken.

Aanleiding
De gemeente Amsterdam lanceerde het pilot-project in april dit jaar op enkele vmbo-scholen in Amsterdam in het kader van het Amsterdams offensief tegen intolerantie en discriminatie op scholen. Directe aanleiding waren de onveilige gevoelens van de joodse gemeenschap in Amsterdam, dat onder meer versterkt werd door de verstoring van de 4 mei herdenking in 2003 door Amsterdamse jongeren van allochtone afkomst op verschillende plaatsen in de stad. De gemeente heeft hiervoor EUR 100.000 uitgetrokken.

Het project
De doelstelling van het project was het tegengaan van discriminatie en intolerantie door het bevorderen van het inlevingsvermogen van de leerlingen. Hiervoor is speciaal lesmateriaal ontwikkeld waarin hedendaags antisemitisme in relatie tot de Tweede Wereldoorlog en de Midden-Oosten problematiek wordt behandeld. Met behulp van `peer educators' van Marokkaanse afkomst konden de vmbo'ers met een `gelijke' voor de klas over gevoelige onderwerpen te discussiëren. Gedurende het traject zijn de leerlingen gevolgd en is hun houding met betrekking tot joden, moslims en autoriteit gemeten.

Onderzoeksresultaten en aanbevelingen
Uit het onderzoeksrapport blijkt verder dat discriminatie onder jongeren vooral buiten school plaats vindt. Verder blijkt er van diepgeworteld antisemitisme onder de ondervraagde leerlingen nauwelijks sprake te zijn. Het gaat om een klein aantal leerlingen van overwegend Marokkaanse afkomst. Het conflict in het Midden-Oosten vormt wel de oorzaak dat leerlingen van Marokkaanse en Turkse afkomst een minder positieve houding hebben over joden dan autochtone leerlingen en die van Surinaamse afkomst. In de aanbevelingen en de discussie komt terug dat er ook gewerkt moet worden aan structurele attitudeverandering door het blijven inzetten van peer educators, Midden-Oosten problematiek bespreekbaar te maken in de klas en onderwerpen als de Tweede Wereldoorlog en de islam op scholen meer onder de aandacht te brengen.

Wethouder Onderwijs en Diversiteit, Ahmed Aboutaleb: "Deze resultaten laten zien dat voortzetting en uitbreiding van het project wenselijk is. Ook wil ik andere steden en stadsdelen attenderen op deze methodiek, zodat ze dit eventueel kunnen toepassen in het basisonderwijs. Daarnaast ben ik in overleg met scholen om gezamenlijk een bezoek te brengen aan Auschwitz."

Pb-164

© Gemeente Amsterdam