Gemeente Hoogeveen

06 oktober 2004

Onderwijsmiddag in burgerzaal gemeentehuis

De gemeente Hoogeveen en leerkrachten en docenten van het Hoogeveense basis- en voortgezet onderwijs houden op donderdag 7 oktober een onderwijsmiddag over begrijpend lezen. De middag begint om 13.00 uur in de burgerzaal. Tijdens deze bijeenkomst presenteert wethouder Sjoukje de Haan van onderwijs het 'Hoogveense stappenplan voor begrijpend lezen'. Dit stappenplan wordt aan het eind van de middag aan alle docenten uitgereikt. De onderwijsmiddag is bedoeld voor alle leraren van de groepen 6 tot en met 8 van het basisonderwijs en mentoren van de klassen 1 en 2 van het voortgezet onderwijs in Hoogeveen.

Programma
Het programma van de middag ziet er als volgt uit: · 13.30-13.45 uur: Opening door wethouder S. de Haan-Brouwer · 13.45-14.10 uur: Toelichting op het project Leesdoor door één van ontwikkelaars de heer H. Cohen de Lara, verbonden aan Sardes. · 14.10 -14.15 uur: Presentatie 'Hoogeveens stappenplan voor begrijpend lezen' door wethouder De Haan. · 14.15-14.45 uur: Een moment van uitwisseling van ervaringen, (on)mogelijkheden en wensen ten aanzien van taalbeleid. · 14.45-15.30 uur: 'Taalachterstand en kansen voor toekomst!' door mevrouw J. van der Waarsenburg, directeur Kobalt.

Initiatief
Het initiatief voor de onderwijsmiddag ligt bij de werkgroep Leesdoor, die bestaat uit leerkrachten en docenten van de basisscholen Het Spectrum en De Morgenster en de scholen voor voortgezet onderwijs Wolfsbos en het Roelof van Echten College. Deze leraren hebben in het afgelopen jaar gezamenlijk scholing over begrijpend lezen gevolgd. In het kader van deze scholing hebben de leerkrachten het 'Hoogeveense stappenplan voor begrijpend lezen' gemaakt. Dit stappenplan wil de werkgroep graag delen met haar collega's zodat kinderen in het basis-en voortgezet onderwijs straks met behulp van het plan een tekst kunnen doorlopen.

Project Leesdoor
Het project Leesdoor is opgezet om de uitwisseling van ervaringen en kennis tussen het primair en voortgezet onderwijs rondom leerstrategieën te bevorderen. Het doel van het project is te komen tot betere leesprestaties voor alle leerlingen.