CAPGEMINI

Nederland en België voorop in logistieke wereld

Nederland en België voorop in logistieke wereld

Nederlandse en Belgische bedrijven besteden een breder pallet aan activiteiten aan logistieke dienstverleners uit dan hun Europese, Aziatische en Amerikaanse collega's. Ook geven zij een groter deel van hun supply chain budget (70% versus 50% voor de buitenlandse bedrijven) uit aan logistieke dienstverleners. Desondanks is de tevredenheid over hun logistieke dienstverleners lager.

Dit zijn enkele conclusies uit het werelwijde 3PL (Third Party Logistics) onderzoek van Capgemini, het Georgia Institute of Technology en FedEx Supply Chain Services, dat dit jaar voor de negende keer is gehouden.

Bij de onderzochte bedrijven in Nederland en België bedragen de logistieke kosten gemiddeld 6,31 % van de omzet, tegen 10,31 % voor de Europese bedrijven en 8,55 % voor alle onderzochte bedrijven wereldwijd. De Benelux lijkt hierdoor nog steeds een goede uitvalsbasis te zijn op logistiek gebied. Van de bedrijven die momenteel nog geen gebruik maken van logistieke dienstverlener(s) geeft 48% aan dat zij toekomstplannen hebben om (een deel van) hun logistieke activiteiten alsnog uit te besteden.

Nederlandse en Belgische bedrijven vinden kosten en service even belangrijke criteria bij de selectie van een logistieke dienstverlener. Buitenlandse bedrijven kiezen meer op service dan op kosten. Een overgrote meerderheid van de bedrijven geeft aan dat de huidige activiteiten van de logistieke dienstverlener(s) slechts beperkt geïntegreerd worden uitgevoerd, terwijl 65% van de bedrijven dat juist wel wil. Meer dan 75% van de bedrijven geeft aan dat zij hun logistieke dienstverlener(s) niet zien als een strategische supply chain partner.

De meest gehoorde klacht in de Benelux over logistieke dienstverleners is het gebrek aan continue procesverbetering (80%), gevolgd door een gebrek aan strategische visie en competenties op het gebied van procesgerichte en inhoudelijk gerichte advisering (60%). Wereldwijd is de meest gehoorde klacht het niet nakomen van gemaakte afspraken (60%).

Roy Lenders, verantwoordelijk voor Capgemini's Europese management consulting activiteiten op het gebied van transport, warehousing en distributie: 'Ondanks de negatieve geluiden over de afnemende concurrentiepositie van de Benelux op logistiek gebied geldt de logistieke dienstverleningssector in de Benelux nog steeds als de meest geavanceerde en best georganiseerde in de wereld. Uitdaging voor de komende jaren is om deze positie te behouden ondanks het oostwaarts verschuiven van het geografische en economische middelpunt van Europa.'

Erik van Dort, verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van Capgemini in de transport- en distributiesector: 'Logistieke dienstverleners bieden over het algemeen een goede service aan hun klanten. Dat is echter niet voldoende. Klanten willen innovatieve logistieke partners die continu innoveren door te investeren in nieuwe technologieën zoals RFID.'

Aan het wereldwijde onderzoek 'Third Party Logistics - Results and Findings of the 2004 Ninth Annual Study' hebben dit jaar 656 gebruikers en potentiële gebruikers van logistieke dienstverleners deelgenomen (meer dan 85% van de bedrijven had een omzet groter dan EUR 100 miljoen). Het onderzoek heeft als doel om te analyseren wat de trends en ontwikkelingen zijn in het uitbesteden van logistieke activiteiten door bedrijven. Circa 11,5% van de deelnemers was afkomstig uit de Benelux. Het onderzoek geeft dan ook een goed inzicht in hoe de Nederlandse en Belgische bedrijven afwijken in het gebruik van logistieke dienstverleners ten opzichte van hun Europese, Aziatische en Amerikaanse tegenhangers. Een exemplaar van het rapport is aan te vragen op www.nl.capgemini.com.

Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties van zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en outsourcing-diensten. Daarbij werkt de onderneming op een onderscheidende manier samen met zijn klanten aan het behalen van snellere, betere en meer duurzame resultaten: de Collaborative Business Experience. Deze innovatieve samenwerking krijgt vorm door een sterk netwerk van technologiepartners, bewezen methoden en hulpmiddelen en een sterk op samenwerking gerichte mentaliteit in de dagelijkse praktijk. Hiermee helpt Capgemini organisaties om nieuwe groeistrategieën te ontwikkelen en de mogelijkheden van technologie optimaal te benutten. Capgemini heeft wereldwijd ongeveer 55.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2003 een omzet van 5,75 miljard euro. Het hoofdkantoor van Capgemini Group is gevestigd in Parijs. Meer informatie over specifieke dienstverlening, kantoren en research is beschikbaar op: www.nl.capgemini.com

EINDE PERSBERICHT