Gemeente IJsselstein


Aanpassing dienstverlening uitkeringen en reïntegratie donderdag, 07 oktober 2004 - 10:00 CET

De gemeente IJsselstein heeft met ingang van 1 oktober jl. de dienstverlening op het gebied van uitkeringen en reïntegratie aangepast.

De afdeling Maatschappelijke Zaken - met name verantwoordelijk voor afhandeling van aanvragen voor een uitkering, beheer van de uitkeringen en reïntegratie van cliënten op de arbeidsmarkt - gaat voortaan werken met een intaketeam en casemanagers. Het intaketeam behandelt de aanvragen voor een uitkering die bij het Centrum voor Werk en Inkomen zijn binnengekomen. Nadat de uitkering is toegekend, hebben de casemanagers de taak cliënten zo spoedig mogelijk te bemiddelen naar (vast) werk. De casemanagers hebben ieder een eigen cliëntenbestand.

Cliënten kunnen tijdens een dagelijks telefonisch spreekuur informatie krijgen over hun uitkering, voortgang van het reïntegratietraject en andere regelingen in het kader van de sociale zekerheid die door de gemeente worden uitgevoerd.

Voorheen vond de intake plaats bij de afdeling Publiekszaken. Vanwege de efficiency is de uitvoering van de bijzondere bijstand en de langdurigheidstoeslag wel bij de afdeling Publiekszaken gebleven; de afhandeling van deze aanvragen wordt hierdoor bespoedigd.

De inwerkingtreding van de Wet werk en bijstand (WWB) per 1 januari 2004 is aanleiding voor aanpassing van de dienstverlening. Hiernaast zijn de duidelijkheid voor de cliënten en de grotere bereikbaarheid van de gemeente redenen geweest haar manier van werken aan te passen.

Cliënten zijn schriftelijk op de hoogte gebracht van de aanpassingen. Het informatiepakket dat de afdeling Publiekzaken aan cliënten verstrekt, is aangepast. Ook het CWI heeft de aanpassingen in haar communicatie doorgevoerd.