KIALA

Kiala Nederland en Wehkamp breiden samenwerking verder uit

Kiala realiseert omzetstijging van 500% over eerste helft 2004 Kiala Nederland en Wehkamp breiden samenwerking verder uit

Utrecht, donderdag 7 oktober 2004 - Na een succesvolle proefperiode van een jaar waarbij klanten van Wehkamp hun pakket (bestelling) kunnen retourneren via het netwerk van afhaalpunten van Kiala, breidt Wehkamp haar dienstverlening naar haar klanten verder uit. Vanaf 10 oktober 2004, kunnen de klanten van Wehkamp hun pakket/bestelling ook ophalen op een Kiala Punt naar keuze. Voor de klanten van Wehkamp betekent dit extra mogelijkheden om pakketten snel en gemakkelijk in ontvangst te nemen, te betalen en/of terug te zenden waar en wanneer dat de gebruiker het best uitkomt. Kiala heeft een landelijk dekkend netwerk van afhaalpunten in Nederland, België, Luxemburg en Frankrijk. Kiala- afhaalpunten zijn ondergebracht in een breed scala aan buurtwinkels, tabakzaken, boekhandels, supermarkten, tankstation, etc., die ook buiten kantoortijden geopend en makkelijk bereikbaar zijn. Het Kiala-netwerk omvat 4.200 leveringspunten in Europa waarvan ongeveer 400 leveringspunten in Nederland. Met bijna 60 partners en meer dan 45.000 zendingen per dag, is Kiala in drie jaar uitgegroeid tot marktleider in Europa voor kopers en verkopers van artikelen op afstand. Over de eerste zes maanden van 2004 realiseerde Kiala een omzet van acht miljoen euro. Dit staat gelijk aan een stijging van 500% vergeleken met dezelfde periode in 2003.

De uitbreiding van de activiteiten tussen Wehkamp en Kiala volgt op een testperiode van een jaar. 'Direct vanaf het begin van de samenwerking, is binnen Wehkamp en door haar klanten enthousiast gereageerd op de dienstverlening en service van Kiala,' vertelt Joris Oudenhuijzen, Country Manager Kiala Nederland. 'Binnen afzienbare tijd maakten reeds 10 tot 15% van de Wehkamp klanten gebruik van de Kiala retour service; dit zonder noemenswaardige promotie van de zijde van Wehkamp. Mede hierdoor is Wehkamp in staat geweest het Kiala concept goed te testen en nader onderzoek te doen naar de behoefte bij hun klanten naar meer gemak en alternatieven in de wijze van het leveren van pakketten aan hun klanten. Gezien het grote succes en het gemak dat Kiala biedt, heeft Wehkamp besloten de leverings-service van Kiala volledig in haar operatie en logistieke afhandeling te integreren. Vanaf heden biedt Wehkamp haar klanten dus ook het bezorggemak via Kiala.' Wehkamp is Nederlands grootste aanbieder op afstand (via catalogi en internet) en verzendt jaarlijks
ongeveer 6,5 miljoen pakketten binnen Nederland.

Voor 2004 verwacht Kiala een jaaromzet van achttien miljoen euro te realiseren; een groeicijfer van 300% in vergelijking met de zes miljoen euro jaaromzet van 2003. In een reactie op goede eerste halfjaarcijfers en de verwachte jaarresultaten voor 2004 zei Denis Payre, CEO en founder van Kiala: 'Het enthousiasme van consumenten en bedrijven blijft toenemen in de landen waar Kiala is gelanceerd. Dit resulteert in een stijgend aantal gebruikers en dagelijkse zendingen. Het verder uitbreiden van de samenwerking met Wehkamp in Nederland is hier een goed voorbeeld van. We verwachten dan ook dat het Kiala-netwerk deze enorme groeicijfers over de komende maanden zal blijven vasthouden. Op dit moment ligt onze focus op het uitbreiden van de dichtheid van het netwerk in
de landen waar we actief zijn en bereiden we de lancering in andere Europese landen voor. Ook gaan we verder met de ontwikkeling van onze diensten aan aangrenzende sectoren, zoals de levering van reserveonderdelen aan onderhoudsmonteurs en de retour- en reparatieservice voor elektronische apparatuur, aangezien de resultaten op dit gebied in onze testmarkt België grote successen laten zien.'

Europese groeistrategie
De Europese groeistrategie van Kiala biedt verkopers of afstand die gebruik maken van het netwerk de mogelijkheid de activiteiten in het
buitenland uit te breiden, zonder dat zij de gebruikelijke investeringen hoeven te doen. Kiala biedt hen immers de mogelijkheid om hun koopwaar internationaal te leveren tegen zeer scherpe prijzen, terwijl de kwaliteit van de dienstverlening wordt gegarandeerd. Zo hebben onlangs twee grote Franse op afstand verkopende aanbieders Home Shopping Services (RTLshop & Yorinshop) en Nomatica.com onlangs de Nederlandse markt betreden en maken nog eens drie andere bedrijven zich op om in het vierde kwartaal van 2004 hetzelfde te doen.

Kiala verwacht dat steeds meer bedrijven deze
internationaliseringslag zullen maken aangezien drie grote barrières voor internationalisering wegvallen. Ten eerste is er één enkele logistieke en informatica-interface ongeacht het land, waardoor de e-tailer heel wat minder inspanningen moet leveren om zijn activiteit te integreren. Ten tweede is er één enkele ingang in
de logistieke keten voor één of meerdere landen, waardoor de transportkosten uitzonderlijk laag kunnen worden gehouden. Tenslotte is er één enkel contract per gesprekspartner wat de follo-up vereenvoudigt en een zeer hoog kwaliteitsniveau garandeert.

Winnaar Branche Innovatie Award 2004
Begin dit jaar won Kiala in Nederland de Branch Innovatie Award 2004 van de Thuiswinkel organisatie. Met deze Branche Innovatie Award wil de branche bedrijven, organisaties en /of personen die direct betrokken zijn bij verkopen op afstand stimuleren in de ontwikkeling en verdere professionalisering van de branche. De prijs is toegekend aan de in 2003 gerealiseerde of geïnitieerde, succesvolle, vindingrijke of veelbelovende initiatieven, innovaties of
ontwikkelingen ten behoeve van verkopen op afstand. Volgens de branch-bedrijven bieden de Kiala-punten een optimale service zonder lange wachtrijen en beschikken bovendien over brede openingsuren zelfs gedurend het week-end. De consument kan op deze manier profiteren van een snelle levering binnen een gegarandeerde leveringstermijn: hij of zij kan het pakketje ophalen op ieder gewenst moment, op ieder gewenst Kiala-punt.

Op dit moment maken de volgende bedrijven gebruik van de Kiala service in Nederland: Wehkamp, Neckermann, Otto, Klingel, HP, Yves Rocher, RTLshop, Yorinshop, ECI, Nomatica, Large Popmerchandising, Conrad, DVDzone2, Boekenclub, CDVD, Proxis.nl, Ulla Popken, Meyer, Wellsana, Forever Living Products, Mona, Babista, Vamos.

Over Kiala:
Kiala is Europees leider in de sector van netwerken van leveringspunten die een oplossing bieden voor de ongemakken dat voortvloeit uit tevergeefs aangeboden thuisbezorgingen. Kiala biedt reizende professionals en consumenten die aankopen doen via catalogi, het internet of televerkoop de mogelijkheid om pakketten snel IN ONTVANGST TE NEMEN, TE BETALEN of TERUG TE ZENDEN, waar en wanneer hen dat het beste uitkomt. Het netwerk van Kiala-punten bestaat uit buurtwinkels (kruideniers, tabakzaken, boekhandels, supermarkten, tankstations, ...) die gemakkelijk bereikbaar zijn, die lange openingstijden kennen en die ook in het weekeinde geopend zijn. De Kiala-punten bieden een optimale service zonder lange wachtrijen en beschikken bovendien over een voldoende ruime en veilige opslagruimte. De klant kan op deze manier profiteren van een snelle levering binnen een garandeerde leveringstermijn. De klant kan zo zijn of haar tijd optimaal indelen en
het pakket afhalen op het gewenste Kiala-punt.

Dit netwerk van leveringspunten wordt ondersteund door een technologisch platform dat gebruik maakt van alle moderne communicatiemiddelen, zodat alle stappen in het leveringsproces van de bestelde pakketten kunnen worden geautomatiseerd. De Kiala-punten zijn uitgerust met de allernieuwste mobiele terminals. Op deze wijze worden alle lastige administratieve taken en andere oorzaken van fouten uit het leveringsproces weggenomen. De klant kan bovendien de orderstatus van zijn of haar pakket op de voet volgen via de Kiala-website. Hij wordt bovendien rechtstreeks in kennis gesteld van de aankomst van de levering of van eventuele vertragingen via zijn of haar vaste telefoon, mobiele telefoon of via
een e-mailbericht. Als de klant vergeet het pakket af te halen, krijgt
hij of zij op dezelfde manier een herinnering toegestuurd. De leveringsoplossing van Kiala is een goedkoper alternatief voor thuisbezorging.

Na de start in België en Luxemburg in juli 2001, heeft Kiala zich in
oktober 2002 eveneens op de Franse en Nederlandse markt begeven. Het Kiala-netwerk telt inmiddels 4.200 Kiala-punten en verwerkt dagelijkse meer dan 45.000 pakketten. Bijna 60 partners maken inmiddels gebruik van Kiala, waaronder de belangrijkste Europese postorderbedrijven, zoals Bertelsmann (ECI, Home Shopping Service), GUS (Wehkamp), Karstad Quelle Neckermann (Quelle, Neckermann, Peter Hahn), Klingel, Otto (3 Suisses, Club des Créateurs de Beauté, Vitrine magique, Blanche Porte), Pinault Printemps Redoute (La Redoute, Daxon, Edmée, Eveil & Jeux), Yves Rocher.... Onder de aandeelhouders van Kiala bevinden zich grote institutionele beleggers, waaronder fondsen van La Poste en TPG.


---

Noot voor de redactie,