VERENIGING EIGEN HUIS
http://www.eigenhuis.nl

Eigen Huis: Consumentenvertrouwen in woningmarkt stabiel

Amersfoort, 7 oktober 2004.

Eigen Huis Marktindicator(c) derde kwartaal 2004: Consumentenvertrouwen in woningmarkt stabiel

Ondanks de ongunstige economische omstandigheden weet de woningmarkt het vertrouwen van de consument vast te houden. De Eigen Huis Marktindicator neemt met slechts 0,5 punt af ten opzichte van het tweede kwartaal. Hierdoor daalt de Marktindicator van 91 naar 90.

De Eigen Huis Marktindicator is gebaseerd op een zestal variabelen betreffende de inschattingen van consumenten over woningmarktontwikkelingen in de afgelopen 12 maanden en de komende 12 maanden.

De inschattingen van de consument over de situatie voor het kopen van een woning in het algemeen, de ontwikkeling van de hypotheekrente, de economische situatie en de ontwikkeling van de werkloosheid laten een iets positiever beeld zien dan in het vorige kwartaal. Licht negatieve aspecten in de indicator betreffen de ontwikkeling van de huizenprijzen en de eigen financiële situatie van consumenten. Na weging van de resultaten geeft dit per saldo een beperkte daling van de indicator van 91 naar 90. Bij een waarde van 100 is de stemming op de woningmarkt neutraal. Daarboven (tot een waarde van 200) is de stemming positief, daaronder (tot een waarde van 0) is de stemming negatief.

Toelichting Eigen Huis Marktindicator(c)
Naast alle feitelijke informatie over de woningmarkt biedt de Eigen Huis marktindicator een maat voor het consumentenvertrouwen met betrekking tot het kopen van een huis. Daarmee wordt het beeld van de woningmarkt compleet. De index consumentenvertrouwen van het CBS is te algemeen van aard om de specifieke ontwikkelingen op de woningmarkt te verklaren.
Vereniging Eigen Huis heeft daarom in juli 2004 de Eigen Huis Marktindicator geïntroduceerd die geheel is gebaseerd op de mening van de consument met betrekking tot de aspecten die het meest van belang zijn bij de afweging om wel of niet een huis te kopen.

Ten behoeve van de Eigen Huis Marktindicator wordt iedere maand onderzoek verricht onder een representatieve steekproef van de Nederlandse bevolking. Het veldwerk hiervoor wordt uitgevoerd door onderzoeksbureau Intomart; de verwerking en interpretatie van de onderzoeksresultaten zijn in handen van het onderzoeksinstituut OTB van de TU Delft. De Eigen Huis Marktindicator wordt als kwartaalcijfer aan het begin van ie derkwartaalgepresenteerd.

Noot voor de redactie,