Ingezonden persbericht


Europese IT-managers steeds verder onder druk

Nederlandse IT-manager is 'relaxed'

Utrecht, 7 oktober 2004 - De druk op IT-managers in Europa is verder toegenomen. Uit het jaarlijkse PPI-onderzoek (Pressure Point Index) van IT-dienstverlener Synstar onder 700 Europese IT-managers, blijkt dat het stressniveau onder IT-managers sinds 2002 jaarlijks met twee procent is toegenomen. De Pressure Point Index voor 2002 stond op 193. In 2003 was er een stijging naar 197 en in 2004 is de psychologische grens van 200 bereikt. Opmerkelijke uitkomst is dat Nederlandse IT-managers relatief lage scores behalen. Nederlanders kunnen samen met Fransen het beste tegen stress.

Het onderzoek wees onder meer uit, dat van alle respondenten 34 procent de meeste stress ervaart door een te zware werkbelasting. Van de Nederlandse managers geeft 23 procent aan dat de werkbelasting te hoog is. Bij de Spaanse collega's is dat percentage zelfs 50 procent. Ook doelstellingen vanuit het hogere management (23%) en het gevoel dat ze de controle verliezen, levert veel spanning op voor Europese IT-managers. Tussen de 85 en 87 procent is van mening dat hun gezondheid en relaties lijden onder de werkdruk. Dat wordt onderstreept door het feit dat maar liefst 91 procent van de respondenten regelmatig telefoontjes beantwoordt buiten de normale kantooruren.

Synstar voert sinds 2000 een jaarlijks onderzoek uit naar de werkdruk van Europese IT-managers. In dit onderzoek wordt de belasting van deze managers gemeten en uitgedrukt in een PPI-score. Hoe hoger deze score is, hoe hoger de belasting is zoals deze door de respondenten wordt ervaren. De index is gebaseerd op 16 verschillende issues die IT-managers bezighouden. Deze variëren van instabiliteit en beveiliging van IT-systemen tot en met outsourcing, off- en on-shoring en kostenbeheersing.

"De IT-manager van vandaag worstelt met het feit dat hij of zij twee petten draagt. Enerzijds zijn IT-managers verantwoordelijk voor het formuleren en uitvoeren van IT-beleid, anderzijds zijn ze veel tijd kwijt aan het blussen van brandjes", zegt Frank Hoekstra, Business Services Manager bij Synstar. "Steeds meer bedrijven lossen dit probleem op door specifieke activiteiten als onderhoud, netwerkbeheer en desktopondersteuning uit te besteden aan gespecialiseerde partijen. Deze bedrijven zijn in de regel beter uitgerust om deze processen kosteneffectief en efficiënt op zich te nemen tegen vooraf vastgelegde service-levels. Uitbesteding stelt IT-managers tevens in staat om meer tijd te besteden aan strategie en het toevoegen van waarde aan de bedrijfsprocessen. 37 procent van de respondenten noemt deze taken ook uitdagender en interessanter dan het oplossen van incidenten."

# # #

Noot voor de redactie (